Noua Arcă a lui Noe: Rușii vor să congeleze ADN-urile tuturor viețuitoarelor care au trăit pe Terra

Publicat: 29/12/2014, 17:58

Universitatea rusă a primit cea mai mare finanțare din partea autorităților centrale pentru instituțiile de învățământ superior, cu scopul de a demara acest proiect de amploare, care va fi finalizat în 2018 și se va desfășura într-un complex științific amenajat pe o suprafață totală de 430 kilometri pătrați.

Savanții ruși, care au primit o finanțare de 1 miliard de ruble (12,6 milioane de dolari), intenționează să conceleze prin criogenie – și apoi să le depoziteze – diverse celule care sunt capabile să se reproducă.

Viktor Sadivnichy, rectorul universității, a asemănat acest proiect științific uriaș cu o „Arcă a lui Noe” din zilele noastre.

„Proiectul implică amenajarea unui spațiu de depozitare – o bancă de date în care sunt stocate fragmente de ADN ale tuturor ființelor care trăiesc pe Pământ, dar nu doar ale celor care trăiesc, ci și ale celor care au dispărut”, a declarat oficialul rus pentru postul de televiziune RT.

„Proiectul va conține și sisteme informatice. Dacă va fi finalizat, el va reprezenta un salt uriaș în istoria Rusiei, care va deveni prima națiune din lume care realizează un fel de Arcă a lui Noe actuală”, a adăugat el.

Acest anunț este cel mai recent, dar și cel mai ambițios, ce a fost făcut în domeniul băncilor de ADN, al căror număr a crescut în ultimul deceniu, grație noilor descoperiri tehnologice și a creșterii nivelului de îngrijorare în comunitatea științifică în legătură cu extincția speciilor de pe Terra.

Aceste bănci de ADN sunt cunoscute și sub denumirea de „Grădini zoologice congelate”, iar cea mai cunoscută dintre ele se află în orașul american San Diego.

Savanții din acest centru de cercetare dispun de celule spermatice, ADN și celule de origine animală, conservate în azot lichid încă din anul 1976. Banca de ADN din San Diego deține deja 8.400 de astfel de celule prelevate de la peste 800 de specii.

Marea Britanie a implementat la rândul ei Frozen Ark Project (Proiectul Arca Înghețată), un proiect științific coordonat de un consorțiu de companii și asociații specializate în biologie, grădini zoologice, muzee și centre de cercetări științifice.

Potrivit site-ului său oficial al proiectului britanic, celulele viabile conservate vor permite biologilor „să inverseze pierderea periculoasă a variației genetice, care poate să provoace infertilitate și morți premature în cadrul programelor de înmulțire în captivitate a unor specii de animale”.

Frozen Ark Project deține o colecție remarcabilă de 28.604 fragmente de ADN congelate, dintre care peste 7.000 aparțin unor specii aflate pe „lista roșie” a animalelor amenințate cu dispariția.

Printre acestea se află langustele, vulpea de Channel Islands, peștele osos (Albula vulpex), liliacul de Indiana și coralul Gheară de Pisică.

Proiectul rusesc nu este însă singurul de acest gen demarat în secolul al XXI-lea. Un depozit aflat în sălbăticia din Siberia folosește temperaturile scăzute din permafrostul siberian pentru a conserva semințe și celule de plante pentru cel puțin 100 de ani de acum înainte.

Cel puțin 1,5 milioane de semințe de plante vor fi depozitate în unitatea de criogenie din Iakutsk, care va proteja multe dintre cele mai importante plante de pe Terra, inclusiv cele amenințate cu dispariția, de efectele negative provocate de încălzirea globală, războaie și dezastre naturale.