Telescopul care a bulversat percepția oamenilor asupra Universului împlinește 25 de ani

Publicat: 20/04/2015, 15:37

„Hubble a schimbat felul în care omenirea privește Universul și felul în care privește locul ei în Univers”, a explicat Jennifer Wiseman, profesor de astronomie și cercetătoare la Centrul Goddard administrat de NASA în Greenbelt, un oraș din statul american Maryland.

Lansat pe 24 aprilie 1990, de naveta spațială Discovery, telescopul Hubble a fost plasat pe o orbită aflată la 570 de kilometri deasupra Terrei.

Rezultat al colaborării dintre NASA și Agenția Spațială Europeană (ESA), celebrul telescop a cunoscut însă și câteva probleme de funcționare la începutul „carierei” sale.

Dar, începând din 1993, acest dispozitiv extraordinar a început să transmită imagini uluitoare ale unor supernove. Printre ele se aflau și fotografii cu exploziile cataclismice marcând moartea unor stele, dar și imagini surprinzătoare cu alte corpuri cerești.

Una dintre fotografiile cele mai emblematice realizate de Hubble este o imagine cu alură biblică, ce prezintă coloane uriașe de gaz și praf interstelar, aflate la 6.500 de ani-lumină de Terra, în roiul galactic Messier 16 din constelația Șarpelului, cunoscută sub denumirea „Stâlpii Creației”.

Acest telescop cu o greutate de 11 tone, care poartă numele unui pionier al astronomiei, Edin Powell Hubble (1889-1953), a dezvăluit de asemenea existența unor găuri negre în centrul galaxiilor, fapt bănuit de oamenii de știință, dar niciodată verificat până atunci.

Hubble a realizat peste 1 milion de fotografii cu corpuri cerești, inclusiv ale unora aflate la limitele Universului, permițând astronomilor să calculeze cu o precizie mai mare vârsta Universului, estimată la 13,8 miliarde de ani.

Grație tuturor acestor observații, astrofizicienii au putut să confirme, în 1988, că expansiunea Universului se accelerează, o descoperire care le-a adus premiul Nobel pentru fizică pe anul 2011 cercetătorilor americani Saul Perlmutter, Brian P. Schmidt și Adam G. Riess.

Această accelerare rezultă dintr-o forță misterioasă, ipotetică, denumită „energie întunecată”, care ar reprezenta aproape 70% din Univers și ar echilibra forța de gravitație.

Mai aproape de Terra, Hubble a detectat un ocean vast de apă sărată sub suprafața groasă și înghețată de pe Ganymede, cel mai mare satelit natural al planetei Jupiter, sporind pistele de căutare a formelor de viață extraterestre.

Niște români s-au instalat confortabil în casa unei spaniole plecate la copii, în Canada, și...
Marele absent de la înmormântarea lui Costel Corduneanu. Toți s-au mirat că nu l-au văzut:...
FOTO. Grațiela e văduva lui Costel Corduneanu. Femeia e cu 20 de ani mai tânără...
Alex Ciucu a ascuns 11 ani relația paralelǎ! EA i-a fost amantă. Avem imaginile
A văzut că ia brusc în greutate și a mers la medic. Ce avea femeia...
Investiţia de peste 1 miliard de euro pe care o fac arabii în România. Suma...
"Mă simt ciudat să spun cu voce tare: Am cancer la creier". Reacția tulburătoare a...
Marilu Dobrescu și Iustin s-au despărțit! Motivul terifiant din spatele separării: „Am început să am...
ProTV vs. Antena 1! Vedetele care au trădat şi s-au mutat de la un post...
Poți radia mașina dacă n-o mai folosești, fără s-o casezi?
UE are nevoie de gaz natural lichefiat rusesc pentru a evita un şoc energetic -...
L-au CREAT pe Dumnezeu! Inteligența Artificială Supremă este AICI?!
Halep, lovitură ISTORICĂ! A semnat. Anunțul venit chiar vineri, 19 aprilie
Restricții la o mare bancă din România. Cum vor fi afectați clienții
„Nu mai e de trăit” O româncă stabilită în Italia este stupefiată de un nou...
Vreme ANORMALĂ în weekend! Ce se întâmplă în TOATĂ România!
Virginia, dezvăluiri despre o posibilă relație cu Patrick! Se simte Robi deranjat de apropierea dintre...
Reacția furibundă a lui Alexandru Ciucu după ce s-a scris ca ar avea o amantă...
BANCUL ZILEI. Ștrulă: - Bulă, care este poziția ta preferată în timp ce faci amor?
Sateliții lui Elon Musk ar putea distruge câmpul magnetic al Pământului