Guvernul României va intra marți, de la ora 16:30, într-o ședință extraordinară, convocată pentru a dezbate un singur punct aflat pe ordinea de zi: un proiect de Ordonanță de Urgență care vizează modificarea și completarea legislației privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice.
UPDATE 17:11 OUG privind guvernanța corporativă a fost adoptat
„Guvernul a aliniat legislația privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice la cerințele Comisiei Europene și în acord cu necesitatea implementării unui cadru clar și transparent pentru selecția și mandatul administratorilor acestor entități. Noile reglementări adoptate prin Ordonanța de Urgență urmăresc creșterea transparenței și reducerea dependenței întreprinderilor publice de subvențiile bugetare.
Aceste reglementări au fost finalizate în cadrul dialogului între Secretariatul General al Guvernului, Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice și reprezentanții Comisiei Europene.
Cele mai relevante modificări aduse prin Ordonanța de Urgență adoptată de Guvern:
Preşedintele şi vicepreşedinţii AMEPIP trebuie să aibă cel puțin diplomă de licență şi minimum 10 ani de experienţă profesională în domeniul economic sau financiar, de management sau juridic, dintre care cel puţin 7 ani în funcţii de conducere executivă în companii sau în funcţii de conducere în administraţia publică, unde au exercitat atribuţii de conducere sau supraveghere asupra unor întreprinderi publice.
În cazul membrilor consiliilor de administraţie și de supraveghere, aceștia trebuie să aibă studii superioare finalizate cel puțin cu diplomă de licență şi experienţă în domeniul ştiinţelor inginereşti, economice, sociale, juridice sau în domeniul de activitate al respectivei întreprinderi publice de minim 7 ani.
De asemenea, în situația încetării mandatului unui membru în consiliul de administrație (CA) sau consiliul de supraveghere (CS), membru al directoratului ori director, procedura de selecție se va desfășura cu respectarea prevederilor legale în vigoare la data încetării mandatului. La regiile autonome și întreprinderi publice-societăți, în cazul candidaților pentru alegerea membrilor CA și CS cu același punctaj, se acordă prioritate candidatului aparținând genului subreprezentat. Iar în măsura în care nu este afectat clasamentul, cel puțin o treime din totalul administratorilor aparțin genului subreprezentat.
Actul normativ mai reglementează expres faptul că prerogativa numirii directorilor provizorii revine Consiliului de Administrație sau Consiliului de Supraveghere, iar dispozițiile referitoare la durata mandatului și sancțiunile contravenționale aplicabile administratorilor provizorii se vor aplica și în cazul directorilor provizorii.
Companiile vor întocmi un raport trimestrial privind realizarea indicatorilor cheie de performanță incluși în contractul de mandat. AMEPIP îl va publica pe pagina proprie de internet.
ALTE INFORMAȚII:
– Procedura de selecţie pentru membrii consiliului de administraţie sau supraveghere se finalizează în termen de cel mult 150 de zile de la data aprobării hotărârii adunării generale a acţionarilor de iniţiere a procedurii.
– Se reglementează clar rolul compartimentelor de guvernanță corporativă din cadrul autorităților publice tutelare în procesul de elaborare a scrisorii de așteptări, realizată împreună cu structurile de specialitate din cadrul autorității publice tutelare și ale întreprinderii publice.
– AMEPIP va emite aviz conform privind procedura de selecție, sau dispune măsuri de remediere, după caz, pentru toate întreprinderile publice de la nivel central și pentru cele de la nivel local care îndeplinesc cumulativ condițiile de a înregistra o cifră de afaceri în ultimul exercițiu financiar superioară echivalentului în lei al sumei de 7.300.000 euro și au cel puțin 50 de angajați.
– Se elimină exceptarea ocoalelor silvice de la aplicarea prevederilor din domeniul guvernanței corporative a întreprinderilor publice, având în vedere că excepțiile sunt limitativ prevăzute de OUG 109/2011.
– Se modifică data de raportare, astfel încât AMEPIP va elabora și va prezenta Guvernului un raport anual privind întreprinderile publice până cel târziu la data de 30 septembrie a anului următor celui la care se face raportarea, față de 30 mai, având în vederea necesitatea unui timp adecvat pentru colectarea și prelucrarea datelor”, a transmis Guvernul României.
Știrea inițială
Concret, este vorba despre „PROIECTUL DE ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 187/2023 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, precum și pentru abrogarea unor dispoziții din acte normativ”, transmite Guvernul.
Ședința vine în contextul în care Executivul trebuie să rezolve blocajele din jurul numirilor la superagenția AMEPIP (Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanței Întreprinderilor Publice), dar și să clarifice situația conducerii companiilor din domeniul energiei, unde Comisia Europeană a constatat nereguli legate de respectarea principiilor de guvernanță corporativă.
Foto: gov.ro
CITEȘTE ȘI: