17:32
„Începând cu anul 1995, de când notarii publici exercită sub forma unei profesii liberale atribuţiile încredințate de către autoritatea publică, s-a consolidat rolul notarului public de reper al siguranței juridice şi al stabilității pentru cetățenii României. Prin pregătirea juridică, eficiența, corectitudinea și moralitatea dovedite, notarii publici reprezintă unii dintre cei mai importanți garanți ai interesului public în raporturile juridice de drept privat. Rolul notarilor nu se limitează doar la redactarea de acte juridice. Profesia de notar public asigură exercitarea deplină a drepturilor şi libertăților civile, are un rol esențial în asigurarea securității circuitului civil şi, de asemenea, contribuie indirect la o bună administrare a justiției. Actul de justiție este consolidat datorită activității prealabile desfășurate de către notarii publici. Notariatul românesc a parcurs un drum plin de provocări, atât sub aspectul legislației, cât şi al practicii notariale. Profesia de notar public este datoare să țină pasul cu evoluția societății, cu noile realități economice și juridice, de actualitate fiind accentuarea digitalizării și utilizarea inteligenței artificiale în domeniul juridic”, a spus Radu Marinescu.
„În armonie și simetrie cu legislația și practica altor state membre ale Uniunii Europene, România se află într-un proces de modernizare a activității administrative, precum și a serviciilor juridice, prin sporirea gradului de digitalizare a activității și interconectare a sistemelor informatice și a bazelor de date ce aparțin nu doar instituțiilor de stat, cât și corpurilor profesionale reprezentative ale profesioniștilor învestiți cu autoritate de stat”, a afirmat ministrul.
„Demersul pentru digitalizarea domeniului notarial are deja un punct de pornire solid, pe de o parte, raportat la evoluția tehnologiei și, pe de altă parte, luând în considerare atât cadrul legal de la nivelul Uniunii Europene cât și de la nivel național”, a explicat Radu Marinescu.
„Una dintre cele mai importante reglementări care oferă o parte din instrumentele pentru dezvoltarea digitală a notariatului din România este Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE, cu modificările și completările ulterioare.Totodată, Legea nr. 214/2024 privind utilizarea semnăturii electronice, a mărcii temporale și prestarea serviciilor de încredere bazate pe acestea, publicată în Monitorul Oficial nr. 647 din 8 iulie 2024, a creat cadrul general și, totodată, a deschis calea pentru inițierea reglementării speciale de nivel primar în materia activității notariale electronice”, a punctat el.
„În esență, activitatea notarială electronică va viza toate actele și procedurile notariale compatibile și se va desfășura numai la sediul profesional al notarului public, dacă părțile sunt prezente fizic și semnează actul cu semnătură electronică calificată”, a afirmat Radu Marinescu.
„Proiectul de lege instituie, totodată, noțiunea de eliberare a duplicatelor de pe înscrisurile notariale în altă formă decât cea în care au fost întocmite, respectiv de emitere a copiei legalizate de pe înscrisuri într-o altă formă decât cea în care acestea au fost întocmite”, a precizat ministrul Justiției.
„Folosim prilejul oferit de prezenta conferință pentru a vă asigura de întregul sprijin al Ministerului Justiției în perfecționarea permanentă a legislației și în identificarea și depășirea provocărilor inerente situației economico-sociale actuale, determinate de o continuă digitalizare a activităților”, a mai spus Radu Marinescu.