TikTok a fost invadat în ultimele zile de expresia și hashtag-ul „Curățenie Generală”, care a devenit un instrument simbolic folosit de susținătorii lui Călin Georgescu. Conform unei analize Digi24.ro, popularitatea acestui hashtag a crescut semnificativ în luna ianuarie, pe fondul schimbărilor legislative aduse de Guvern privind publicitatea electorală. În condițiile în care Ordonanța adoptată de Guvern lasă loc la interpretări, susținătorii lui Georgescu consideră că, astfel, ar evita posibile amenzi.
În spatele hashtag-ului „Curățenie Generală” se află inițialele lui Călin Georgescu („C.G.”), utilizate anterior pe materialele din campania sa electorală sub forma „#CG11”. Această strategie subtilă urmărește să evite sancțiunile prevăzute de noua Ordonanță de Urgență, care reglementează strict promovarea electorală în mediul online.
„Nu e nevoie să postăm vreun candidat, noi oricum votăm ”Curățenie Generală” – știți ce zic?”, potrivit unui clip video postat pe 17 ianuarie, care a strâns 23.000 de like-uri și 2.200 de comentarii.
Dacă între lunile octombrie și decembrie 2024 erau publicate sub 10 clipuri pe zi cu hashtag-ul „#curateniegenerala”, în ianuarie numărul acestora a depășit 50 de postări zilnice.
În ultimele 7 zile, au fost încărcate peste 500 de clipuri, care au generat aproximativ 30 de milioane de vizualizări.
Hashtag-ul „#curateniegenerala” mai este folosit pentru a promova în mediul online protestul anunțat pentru 24 ianuarie din Parcul Tineretului, din Capitală.
Clipuri video cu hashtagul „#curateniegenerala”, postate de un cont de TikTok. Sursa: Digi24
Pe 16 ianuarie, Executivul a adoptat Ordonanța de Urgență pentru organizarea și desfășurarea alegerilor prezidențiale din mai 2025, fără să fie pusă în dezbatere publică, lucru criticat aspru de către societatea civilă.
În Articolul 15 din această Ordonanță, Guvernul a reglementat și publicitatea electorală.
E important de precizat că aceste reguli se aplică doar campaniei electorale, care începe cu o lună înainte de primul tur (stabilit în 4 mai 2025).
„Orice promovare, distribuire, postare sau editare a unor materiale publicitare politice de către actorii politici pe platforme online” trebuie să fie însoțită de mai multe informații:
– indicație că este vorba de un material publicitar politic;
– identitatea sponsorului (nume, adresa de mail);
– o mențiune că materialul este distribuit către un anumit grup de oameni;
– o mențiune că banii cheltuiți pentru acest articol provin din surse permise de Lege;
– o mențiune că materialul publicitar a făcut obiectul unei promovări electorale sau al unei promovări electorale plătite;
„Detalierea modului de promovare, distribuire, postare sau editare a materialelor publicitare politice se stabileşte prin hotărâre a Autorităţii Electorale Permanente”, se mai arată în Ordonanța menționată.
Același articol arată că, dacă vor exista materiale promovate fără să fie însoțite de indicațiile menționate mai sus, acest lucru va fi considerat contravenție și va fi sancționat cu amendă de la 15.000 de lei la 50.000 de lei.
Susținătorii lui Călin Georgescu au acuzat că Guvernul încearcă să îi cenzureze și au găsit o metodă prin care, arată ei, vor evita amenzile.
„Schimbăm numele lui Călin Georgescu pe toate rețelele de socializare sub pseudonimul -Curățenie Generală! Asta ca să (….) pe cenzura din OUG (…) În acest fel, nimeni nu poate fi amendat de disperații statului mafiot. Votez Călin Georgescu”, explică un clip popular pe TikTok.
Captură de ecran a unui clip video postat pe TikTok. Sursa: Digi24
Textul Ordonanței „lasă loc la interpretări”, susține Septimius Pârvu, expert electoral. Potrivit acestuia, reglementările nu fac clar distincția între publicitatea plătită de actori politici și opiniile personale.
„Este considerat material publicitar politic orice material scris, online, audio sau video, utilizat în campania electorală, care îndeamnă alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze pentru un candidat (…) clar identificat”, se arată în textul ordonanței.
Definiția actorului politic, preluată în OUG adoptată de Guvern, include și „orice persoană fizică sau juridică care reprezintă sau acționează în numele oricăreia dintre persoanele sau organizațiile (n.r. Care candidează) și care promovează obiectivele politice ale oricăreia dintre aceste persoane sau organizații”.
Cu toate acestea, președintele Autorității Electorale Permanente, Toni Greblă, a declarat că cetățenii care își exprimă opțiunile politice pe rețelele sociale, fără legături comerciale sau contractuale cu candidații, nu vor fi sancționați.
Sursa foto: ALEXANDRU DOBRE/ MEDIAFAX
CITEȘTE ȘI:
Călin Georgescu: „Trebuie să urmăm calea de îndreptare CONSTITUȚIONALĂ”