Mai multe societăți științifice de prestigiu din Franța cer autorităților și părinților să protejeze copiii sub șase ani de expunerea la ecrane, avertizând că această practică afectează iremediabil dezvoltarea intelectuală și emoțională a celor mici.
Accesul copiilor sub șase ani la telefoane, tablete, televizoare sau alte ecrane ar trebui interzis complet, susțin cinci dintre cele mai importante societăți medicale și științifice din Franța.
Într-un apel comun lansat marți și citat de The Guardian, experții avertizează că efectele expunerii la ecrane sunt devastatoare pentru sănătatea mintală și dezvoltarea cognitivă a copiilor în primii ani de viață.
„În 2025 nu mai există nicio îndoială: nici tehnologia ecranelor, nici conținutul – nici măcar cel presupus educativ – nu sunt potrivite pentru un creier mic, în plină dezvoltare”, se arată în documentul semnat de Societatea Franceză de Pediatrie, Societatea Franceză de Sănătate Publică, Societatea Franceză de Psihiatrie a Copilului și Adolescentului, Societatea Franceză de Oftalmologie și Societatea Francofonă pentru Sănătate și Mediu.
Mesajul oficial actual al autorităților franceze de sănătate – „fără ecrane înainte de vârsta de trei ani” – este considerat „insuficient” de semnatarii apelului, care cer actualizarea acestuia cu o regulă clară: „Fără ecrane înainte de vârsta de șase ani”.
Potrivit specialiștilor, consecințele expunerii timpurii la ecrane includ:
De asemenea, impactul este vizibil mai puternic în rândul copiilor din medii defavorizate, unde utilizarea ecranelor este mai frecventă, accentuând astfel inegalitățile sociale.
„Nu este vorba despre demonizarea tehnologiei”, spun autorii apelului, „ci despre alegerea momentului potrivit pentru introducerea acesteia în viața copilului.” Aceștia încurajează părinții să creeze un mediu favorabil dezvoltării sănătoase, bazat pe activități alternative precum jocuri libere sau în aer liber, activități fizice, artistice și creative, sau interacțiuni directe cu familia și ceilalți copii.
„Primii șase ani de viață sunt fundamentali pentru dezvoltarea creierului”, avertizează specialiștii, insistând că observația directă, joaca și interacțiunile reale sunt esențiale pentru o neurodezvoltare armonioasă.