Bacteriile, un posibil tratament anticancer

Publicat: 14/08/2014, 17:59
Actualizat: 20/05/2015, 19:39

Concluziile preliminare ale studiului oferă speranța că tratamentul experimental ar putea fi mult mai eficient decât terapiile actuale în cazul unor tumori inoperabile, cum sunt cancerul la plămâni, cancerul mamar și tumorile pancreatice, care adeseori nu răspund la radioterapie și chimioterapie.

Radioterapia are nevoie de oxigen pentru a ucide celulele, dar interiorul tumorilor este aproape lipsit de oxigen. Chimioterapia este dependentă de vasele de sânge pentru a transporta medicamentele în interiorul tumorilor, care, însă, sunt aproape lipsite de o rețea sangvină.

„Aceste condiții fac din tumori gazda perfectă pentru bacteriile care trăiesc în medii sărace în oxigen”, a declarat unul dintre autorii studiului, oncologul Shibin Zhou, de la Johns Hopkins Sidney Kimmel Comprehensive Cancer Center din Baltimore, Maryland.

Medicii au încercat să folosească bacterii streptococcus pentru a distruge tumorile canceroase în urmă cu un secol. Acea tentativă, dar și altele mai recente, folosind salmonela, s-au dovedit a fi toxice și/sau ineficiente.

Ideea nu a fost însă abandonată și, în urmă cu zece ani, cercetătorii au reluat studiile folosind bacteria Clostridium novyi, prezentă în sol și materii fecale. Medicii au modificat genetic bacteria, îndepărtând porțiunea de ADN responsabilă de producerea unei proteine toxice, și au decis să injecteze doar spori ai bacteriei, mult mai puțin susceptibili de provocarea unei infecții.

Echipa de medici a cerut apoi ajutorul unor medici veterinari oncologi de la șapte spitale de profil din Statele Unite ale Americii. Șaisprezece câini au primit injecții ce conțineau o sută de milioane de spori de Clostridium novyi.

Cercetătorii au ales câinii pentru experiment, în locul animalelor de laborator cum ar fi șoarecii, pentru că formele de cancer care apar la câini sunt similare celor umane, din punct de vedere genetic, crescând astfel relevanța rezultatelor.
Tumorile canceroase s-au micșorat în cazul a trei dintre cei șaisprezece câini și au dispărut în cazul altor trei animale, potrivit lucrării publicate în Science Translational Medicine.

De asemenea, o pacientă internată la M.D. Anderson Cancer Center în Houston, cu o formă agresivă de cancer abdominal, care se răspândise la ficat, plămâni, oase și unul dintre brațe, a primit o injecție cu 10.000 de spori. Bacteriile a fost introduse într-o tumoare metastatică de pe braț. Inițial, pacienta a făcut febră mare și a acuzat dureri severe (un semn că sistemul său imunitar lupta împotriva cancerului), dar ulterior tumoarea s-a micșorat, retrăgându-se în interiorul și înconjurând osul brațului. Tumorile din celelalte zone ale corpului au continuat să crească.

Ce pare să se întâmple, a explicat medicul Shibin Zhou, este că sporii eliberează enzime care distrug celulele canceroase din preajmă, „ceea ce numim bio-chirurgie”. De asemenea, sistemul imunitar detectează bacteria și trimite celule ce omoară țesutul canceros.

În prezent, are loc un proces de recrutare a pacienților cu tumori canceroase solide, care nu răspund la terapiile convenționale, pentru a fi incluși într-o serie de teste clinice necesare stabilirii dozei optime și sigure de spori de Clostridium. Cercetătorii au precizat că testele și formalitățile necesare recunoașterii acestei noi forme de tratament vor dura mulți ani.

Bogdan Enache, [email protected]

Un bărbat a fost găsit crucificat pe un gard, cu cuie bătute în mâini. Poliția...
“Am plâns pentru Vlad Pascu. Este o victimă!”. Elena Merișoreanu a șocat și tulburat România...
Soția fotbalistului s-a urcat beată la volan și a făcut praf un Ferrari Portofino de...
El este fotbalistul român care a murit în accidentul cumplit de la Băița. Denis nu...
O gaură misterioasă, de mărimea Elveției, se formează în același loc în Antarctica. După 50...
Îl recunoşti? Da, e chiar EL! Suferinţa şi-a pus amprenta pe chipul său
Minune de Paște! S-a vindecat de CANCER, după ce a trecut prin momente grele
Reacţia unor turişti thailandezi, ajunşi în ziua de Paşte în Maramureş. Au făcut poze cu...
Ce conținea peștele mâncat de fetița de 4 ani și bunica ei, decedate după ziua...
Cum arată și cât costă casa lui Nea Florică, celebru pentru replica „Mi-a dat pachet”!...
Amante celebre din showbiz-ul românesc! Unele au ajuns în faţa altarului, altele au rămas doar...
La cât timp se face verificarea uleiului? Un detaliu foarte important
Macron îl îndeamnă pe Netanyahu să ajungă la un acord de armistiţiu cu Hamas
Omul care A INVENTAT cea mai folosită armă din lume! „Era NEBUN, dar...
MAREA DOAMNĂ a României a murit în Noaptea de Înviere: Drum lin spre cele veșnice
Ce poți face cu resturile de prăjituri și cozonac rămase de la masa de Paști
Aceste zodii vor avea parte de iubire adevărată în săptămâna 6-11 mai 2024. Ce surprize...
Georgiana Lobonț a izbucnit în plâns! "Bebelușii mei..."
Roberta și Julia își aruncă săgeți în Casa Iubirii! Patrick, pe post de arbitru: „Diferența...
Secretul supermodelului Irina Shayk! Cum se menţine într-o formă fizică de invidiat
BANCUL ZILEI. Profesorul:- Bulă, poți sa-mi spui ce înseamnă abstract?
Yoga pentru căței, numită și „doga”, interzisă în Italia