Topul celor mai sănătoase uleiuri pentru gătit

Redactor:
Silviu Bănilă
Topul celor mai sănătoase uleiuri pentru gătit
Dacă nu prăjești puțină ceapă sau dacă nu călești bine legumele, mâncarea nu are nici un gust. Pe de altă parte, știm cu toții că prăjelile sunt toxice, iar asta din cauza uleiului încins care, la o anumită temperatură, devine foarte periculos. Iată topul celor mai rezistente uleiuri pe care le poți folosi fără grijă atunci când gătești.

Ce este punctul de fumigație sau punctul de ardere

Punctul de fumigație sau temperatura de ardere este o caracteristică a fiecărui ulei și trebuie să o cunoaștem deoarece, odată ce a atins-o, produsul devine toxic și cancerigen. Evident, cel mai bun ulei pentru prăjit va fi cel care are punctul de fumigație cel mai ridicat, în timp ce un ulei cu o temperatură de ardere scăzută va fi periculos pentru organism. Punctul de ardere al uleiului se referă la temperatura la care grăsimile nesaturate se descompun și se transformă în grăsimi trans, grăsimi care pot declanșa boli grave, printre care și mai multe tipuri de cancer. Cu alte cuvinte, punctul de ardere este temperatura la care uleiul se strică și îți face foarte mult rău. Atunci el începe să se ardă și scoate fum. Potrivit specialiștilor în nutriție, cele mai sigure uleiuri pentru prăjit sunt acelea care rezistă la o temperatură mai mare de 180 de grade Celsius, temperatură care este atinsă în tigaie, dar și la cuptor. Dacă folosești frecvent friteuza, pe blogul celor de la Hendi vei găsi mai multe informații despre uleiurile cele mai potrivite pentru aceasta.

Uleiuri cu punctul de fumigație foarte ridicat

Uleiul de avocado – Uleiul de avocado rafinat are un punct de ardere foarte ridicat: 271 de grade Celsius. Asta înseamnă că abia când atinge această temperatură devine periculos. Dezavantajul este că acest tip de ulei are un termen de valabilitate destul de redus, se găsește foarte greu și este și foarte scump.

Uleiul de orez – Uleiul de orez rezistă până la temperatura de 252 de grade Celsius dar, din păcate, la fel ca și uleiul de avocado, se găsește mai greu și vei scoate ceva bani din buzunar dacă vrei să-l cumperi. Însă, trebuie să știi că este foarte recomandat dacă vrei să prăjești alimente.

Uleiul de palmier – Acest tip de ulei are un punct de fumigație care atinge temperatura de  235 de grade Celsius și, spre deosebire de celelalte două sortimente – avocado și orez – acesta se găsește în orice magazin, iar prețul lui este pentru toate buzunarele. Este mai scump decât clasicul ulei de floarea soarelui dar, totuși, accesibil.

Uleiuri cu punctul de ardere ridicat

Uleiul de floarea soarelui –  Uleiul de floarea soarelui este cel mai cunoscut ulei de la noi și cel mai folosit. Despre el trebuie să știm că, deși este bogat în vitamina E, prezintă un raport dezechilibrat între grăsimile Omega 3 și Omega 6. Dacă vrei să cumperi ulei de floarea soarelui, alege produsele rafinate, care au punctul de ardere ce ating valoare de 227 grade Celsius. Uleiurile de floarea soarelui nerafinate au un punct de fumigație mult mai mic și nu sunt recomandate pentru prăjirea alimentelor.

Ulei de măsline – Uleiul de măsline virgin are  temepartura de ardere la 216 grade Celsius, iar cel extravirgin la 160 de grade. Deci, acesta din urmă nu este recomandat a fi folosit în tigaie, ci doar la prepararea salatelor.

Uleiuri cu punctul de ardere scăzut

Nu este recomandat absolut deloc să folosești la prăjit ulei de cocos nerafinat! Acesta are un punct de fumigație scăzut, care atinge temperatura de 177 de grade Celsius. Un alt ulei nerecomandat este și uleiul de rapiță nerafinat al cărui punct de fumigație atinge doar 107 grade Celsius.

Prăjim sau nu în unt?

Specialiștii nu recomandă prăjirea alimentelor în untul clasic, doarece are un punct de ardere scăzut: 176 de grade Celsius. În schimb, potrivit siteului holistica.ro, untul gheea sau untul clarificat are un punct de fumigație mult mai ridicat, de 252 de grade Celsius, fiind astfel una dintre grăsimile recomandate pentru gătit.

Sursa foto: Pixabay

Inchide