Băsescu: Aeronavă prezidențială nu mai există din 2010; Nu mă opun niciunei acțiuni

Băsescu: Aeronavă prezidențială nu mai există din 2010; Nu mă opun niciunei acțiuni
Publicat: 04/03/2013, 20:20
Actualizat: 01/04/2019, 23:01

Președintele Traian Băsescu a spus, luni, întrebat despre declarațiile ministrului Transporturilor Relu Fenechiu privind renunțarea la aeronava folosită de șeful statului, că el nu se opune niciunei acțiuni, menționând că avionul respectiv nu este aeronavă prezidențială.

„Vă asigur că nu mă opun niciunei acțiuni, pentru că aceia nu e aeronava prezidențială, aeronavă prezidențială nu mai există din 2010, când acea aeronavă de 38 de ani nu a mai putut fi reparată din lipsă de fonduri. Ce folosesc eu de la Tarom este un avion pe care îl închiriem charter, dacă vreți, nu este o aeronavă la dispoziția președintelui României”, a precizat Băsescu.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat miercuri seară că Tarom ar trebui să renunțe la aeronava prezidențială Airbus A 310, deoarece produce companiei pierderi anuale de 7 milioane de euro. El a spus, potrivit Realitatea.net, că aeronava prezidențială face anual o gaură de 7 milioane de euro în bugetul Tarom și că renunțarea la aceasta ar aduce economii importante companiei care are pierderi de 50 de milioane de euro anual.

Tarom va face o propunere Administrației Prezidențiale privind aeronava folosită de președinte, care are cele mai ridicate costuri de mentenanță, a spus joi ministrul Fenechiu, fără să detalieze, el declarându-se surprins că aceste cheltuieli sunt suportate de la bugetul de stat.

„Eu nu vreau să intru în amănuntele legate de cine închiriază aeronava”, a spus Fenechiu joi, într-o conferință de presă, răspunzând unei întrebări venite din partea presei privind acest subiect.

El a adăugat că Tarom a solicitat un buget anual de 22,6 milioane de lei pentru costurile de aeronavigabilitate sau mentenanță la aronava Airbus 310 pe care o utilizează șeful statului.

„Am fost surprins să aflu că aceste costuri sunt suportate de la bugetul de stat”, a continuat Fenechiu.

Întrebat dacă aeronava ar trebui vândută, ministrul Transporturilor a afirmat că a avut o discuție cu membrii Consiliului de Administrație, că există o strategie privind aeronavele Airbus 310, dar a solicitat să nu i se ceară alte amănunte până nu este luată o decizie de către Consiliul de Administrație.

„Este o aeronavă proprietate a companiei Tarom, folosită – ziceți dumneavoastră – de Administrația Prezidențială, pe care plătim 7 milioane de euro doar costuri de mentenanță, fără costuri de operare”, a spus ministrul Transporturilor.

El susține că acesta este de departe cel mai mare cost de mentenanță pentru o aeronavă, dar întrebat dacă un alt avion de același tip din flota Tarom nu costă la fel, ministrul a răspuns: „Ba da”.

Ulterior, Fenechiu a afirmat că și cealaltă aeronavă Airbus A 310, utilizată pentru zboruri comerciale, are costuri ridicate și din punctul său de vedere nu se justifică păstrarea ei, dar decizia o va lua tot Consiliul de Administrație.

Întrebat dacă a propus o soluție, Fenechiu nu a dorit să o dezvăluie presei, adăugând că aceasta va fi transmisă Administrației Prezidențiale.

El a adăugat că va exista o întâlnire între oficiali ai ministerului și ai Administrației Prezidențiale, „care vor lua niște decizii”.

Întrebat dacă președintele poate folosi avionul în cazul unei vizite oficiale, Fenechiu a spus: „Fără probleme!”. „Dacă vrea, bineînțeles”, a adăugat el.

Solicitat să răspundă de ce s-a implicat în acest subiect, ministrul a afirmat că, potrivit legii, autoritatea tutelară și Ministerul Finanțelor nu pot interveni în administrarea și managementul unei companii, că el nu s-a implicat în management, dar a fost mirat de adresa primită joi de la Tarom, prin care i se solicitau 21 milioane lei, în condițiile în care suma de un milion de lei a fost deja plătită.

El a menționat că declarațiile de miercuri seară au fost făcute după o discuție cu reprezentanții Consiliului de Administrație.

Ministrul nu a oferit un termen privind soluționarea acestor aspecte și a încheiat conferința, deși mai existau întrebări din partea jurnaliștilor, motivând că are o întâlnire.

Guvernul nu-i va retrage președintelui Traian Băsescu avionul cu care se deplasează la întâlniri oficiale, ci caută o soluție pentru ca actualele costuri ridicate generate de utilizarea acestui avion vechi să fie reduse, iar gradul de siguranță să crească, a declarat premierul Victor Ponta.

„Știu și eu de costul acela de 7 milioane. Problema este că acum la Tarom este un management privat, care nu e sub controlul ministerului și, sigur, ia măsuri pentru eficientizarea companiei. Eu cred că trebuie găsită o soluție în perioada următoare, e absolut normal ca președintele României, până la urmă și primul-ministru, să aibă un avion cu care să se deplaseze la întâlnirile oficiale, nu e vorba că se duce în plimbări. Înțeleg însă condițiile actuale sunt extrem de neeficiente. E un avion mai vechi și poate că o să găsim împreună o altă soluție. Nu e vorba aici să-i luăm avionul domnului Băsescu. încercăm însă să avem costuri cât mai mici și o siguranță cât mai mare”, a spus Ponta la RTV.

Administrația Prezidențială a solicitat în 2010 Tarom să efectueze cursele speciale pentru deplasările și vizitele externe ale șefului statului, compania de stat punând la dispoziție pentru acestea unul dintre cele două avioane Airbus A 310, achiziționate la începutul anilor ’90.

Compania Romavia care opera vechea aeronavă prezidențială, un Boeing 707 vechi de 39 de ani care nu mai îndeplinea nici standardele de zgomot la nivel european, a anunțat în 2010 că nu mai poate efectua deplasările președintelui ca urmare a situației financiare dificile a regiei.

Tags:
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Femeia care apără cerul României. Interviu cu tânăra care se asigură că rachetele rușilor nu...
Aparatul electrocasnic care te „rupe” la bani fără să-ți dai seama. Consumă într-un minut cât...
FOTO. Cea mai controversată jucătoare WTA din România face ravagii la început de vară! Imagini...
Unde au fugit azi noapte Irinel Columbeanu și Irinuca, direct de la aeroport. Avem imagini...
Un nou război catastrofal ar putea să cuprindă Orientul Mijlociu. Israelul și Libanul, în tensiune...
EXCLUSIV | Faimosul atacant al ”Generației de Aur” a fost condamnat la închisoare!
Meteorologii AccuWeather îi avertizează pe bucureșteni: Pericol uriaș de radiații în Capitală începând cu această...
Petru, românul ucis în Congo de rebelii M23, era la ultima misiune și urma să...
Viorel a murit înainte de a-și strânge familia în brațe! Se întorsese în țară și...
Irinel Columbeanu și fiica sa au plecat în vacanță! Irinuca va petrece o săptămână întreagă...
Au încins atmosfera la malul mării. Canicula le-a făcut pe vedete să renunţe la haine
La câți KM schimbi uleiul la cutia automată? Cât costă și care e cel mai...
O femeie din SUA, condamnată din greşeală pentru crimă, a stat 43 de ani după...
Ce a găsit NASA pe exteriorul STAȚIEI SPAȚIALE INTERNAȚIONALE? Sunt VII!
Comoara ascunsă a României. Au fost chemați soldații să o protejeze
Cea mai mare capcană. Ce se întâmplă cu mesajele șterse din telefon
Ce a putut să facă un mire chiar în fața invitaților. A oprit nunta și...
Fotografia sfâșietoare de la priveghiul Ancăi Molnar. Fiul de 14 ani, îndurerat lângă sicriu
Ștefania și Cosmin în camera roșie! Care este situația din momentul de față dintre cei...
Saveta Bogdan, adevărul despre cererea în căsătorie făcută de Gheorghe Turda. Care este, de fapt,...
BANCUL ZILEI. Ștrulă: - Măi Bulă, familia ta din câte persoane e compusă?
Astronauții de pe Marte ar putea avea nevoie de dializă renală la întoarcerea pe Pământ
×