CIAS a facut public raportul preliminar al aterizării ratate de la Cluj

CIAS a facut public raportul preliminar al aterizării ratate de la Cluj
Publicat: 06/02/2016, 20:57
Actualizat: 07/02/2016, 10:12

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) arată, într-o „declarație provizorie” publicată sâmbătă, că, în cele 30 de zile trecute de la data producerii incidentului, au fost adunate date și informații, s-a discutat cu martorii și au fost descărcate înregistratoarele de zbor în laboratorul organismului de investigații Bureau d’Enquêtes et d’Analyses (BEA) din Franța, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Potrivit CIAS, o primă etapă de discuții cu martorii a fost finalizată și sunt în curs de interpretare datele obținute de la FDR și CVR, cu scopul determinării evoluției exacte a aeronavei implicate în incident, precum și a modului de funcționare a aeronavei pe tot timpul desfășurării zborului până la momentul opririi.

Un factor favorizant care a dus la producerea incidentului au fost condițiile meteorologice din timpul efectuării aterizării, susține CIAS.

În 7 ianuarie, aeronava de tip Boeing 737-400 operată de Blue Air a fost planificată pentru efectuarea unei curse charter București – Barcelona cu escală intermediară la Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj. La momentul pregătirii zborului, susține CIAS, echipajul știa că la Cluj vizibilitatea era de 2500 metri și ningea slab.

„Aeronava a decolat de la Otopeni la ora locală 07.14, având la bord 110 pasageri, 6 membrii ai echipajului și o cantitate totală de combustibil de 6250 litri. Zborul pe traiect a decurs normal. La intrarea în legătură radio cu organul de dirijare de la Cluj acesta a solicitat echipajului să execute un zbor în zonă de așteptare indicată întrucât mijloacele de deszăpezire se aflau pe pistă. În urma comunicării radio cu echipajul, timpul stabilit de așteptare în zonă a fost de aproximativ 5 minute de zbor (aproximativ până la ora 07.50). Înainte de decolare, comandantul a luat decizia ca aeronava să fie alimentată față de necesarul pentru acest zbor (care include și o rezervă suplimentară pentru 30 minute de zbor) cu un surplus de 395 litri, ceea ce înseamnă că avea combustibil pentru a efectua acest zbor de așteptare și ulterior, în caz că situația impunea, să efectueze zborul de deplasare și aterizarea conform procedurii pe unul dintre aeroporturile alternative alese pentru acest tronson”, se arată în declarația provizorie a CIAS.

Aterizarea a avut loc la ora 08.00, în condiții de ninsoare, „cu pista contaminată cu zăpadă umedă” și vizibilitate de 1000 de metri.

„La altitudinea de 3000 ft (914,4 metri), aeronava a zburat în coborâre, stabil, utilizând sistemul de ghidare la aterizare ILS. La înălțimea de aproximativ 800 ft (243,8 metri), echipajul a observat clar luminile firului director al pistei și la înălțimea de aproximativ 650-700 ft (198,12-213,3 metri) comandantul de echipaj a trecut la pilotarea manuală a aeronavei. La înălțimea de 50 ft (15,2 metri), înălțime obligatorie și care corespunde în general cu poziția avionului la pragul pistei, echipajul a văzut luminile de balizaj ale axului pistei, dar nu a observat luminile de balizaj ale pragului pistei. Aeronava a luat contact lin cu pista și imediat după aceea comandantul a acționat reversoarele de tracțiune, manevră care asigură reducerea vitezei cu ajutorul motoarelor. Forța de decelerare a fost constantă până când reversoarele nu au mai avut efect (la o viteză sub 60 kt (111,12 km/h). În ultima parte a rulajului, frânarea a fost executată manual, dar viteza nu s-a redus suficient pentru a opri aeronava pe suprafața betonată a pistei. Aeronava s-a oprit în partea laterală dreapta față de axul pistei, în imediata apropiere a capătului acesteia”, se mai arată în declarația CIAS.

După oprirea motoarelor și evaluarea situației, deoarece echipajul a decis că nu se impune utilizarea procedurii de evacuare de urgență, pasagerii au fost debarcați în mod normal, cu sprijinul personalului și a mijloacelor autorizate ale aeroportului.

Ulterior, aeronava a fost repusă pe suprafața betonată a pistei și tractată într-o zonă de parcare.

De asemenea, CIAS arată că, în prezent, comisia de investigație nu a identificat necesitatea emiterii recomandări imediate privind siguranța aviației civile, urmând ca în momentul emiterii
raportului final, în funcție de concluziile la care va ajunge comisia de investigație, să se emită și recomandări cu scopul evitării, pe cât posibil, a producerii unor evenimente similare.

Cauzele reale și împrejurările producerii incidentului grav vor fi stabilite după încheierea tuturor cercetărilor, testelor și expertizelor și vor fi făcute publice în raportul final.

În 7 ianuarie, un avion al companiei Blue Air, la bordul căruia se aflau 116 persoane și care efectua o cursă charter de la București, a ieșit, la aterizare, de pe pista Aeroportului „Avram Iancu” din Cluj, fără să existe persoane rănite.

Cutiile negre ale avionului Blue Air au ajuns în Franța pentru a fi decodificate, incidentul fiind încadrat ca unul grav.

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Ce sancțiune a primit Diana Șoșoacă pentru circul cu botnița din Parlamentul European
E scandal pe avere în familia lui Liviu Dragnea! Au trecut aproape 3 ani de...
FOTO. A dansat twerk în fața ei, după ce a sugrumat-o! Cea mai controversată luptătoare
Sentință în cazul românilor care au uluit America după ce au furat sute de mii...
Se schimbă data la care vor fi livrate pensiile în luna octombrie! Anunțul care îi...
Se cere interzicerea Cybertruck pe drumurile din Europa. Mașinile lui Elon Musk sunt „periculoase” și...
Speriat de dronele ucrainene, Putin și-a demolat casa de vacanță preferată de la Marea Neagră....
Lovitură dură pentru emisiunea MasterChef! Fanii s-au săturat de Bontea, Scărlătescu și Dumitrescu și au...
Transformarea ȘOCANTĂ a Pamelei Anderson! Nu mai arată deloc ca-n tinerețe, când făcea furori cu...
ANAF scoate la a doua licitaţie un apartament cu două camere de 54 mp în...
"De data asta nu mai scapi" - Fata de 18 ani UCISĂ, la Bacău, de...
Revine vara în România? Meteorologii au actualizat prognoza meteo pentru următoarele patru săptămâni și anunță...
A MURIT! Oana Roman, răpusă de durere
Cum comunică Michael Schumacher cu familia. Dezvăluirea făcută de fosta soție a lui Flavio Briatore
IDF: 100 de avioane israeliene au lovit „120 de ţinte teroriste” în Liban într-o oră
Dracula A EXISTAT cu adevărat! Arheologii au găsit DOVADA absolută
Dispare cash-ul din România? Anunț de la BNR despre numerar
Carmen Negoiță le-a pus gând rău banilor de la Asia Express. În ce vrea să...
Ce vedetă a prins buchetul de flori la nunta Monicăi Bîrlădeanu. Nu e vorba despre...
„Îmi vine să plâng! Aici vreau să mor!” Florin Piersic, cu ochii plini de lacrimi,...
Ileana Sterp dorește să clarifice anumite aspecte pentru cei care nu au înțeles rostul anumitor...
Câți copii are, de fapt, Valeriu Gheorghiță din mariajul cu fosta soție, Cristina? Cât plătește...
BANCUL ZILEI. BULĂ: – Aseară m-am bătut pentru o fată!
Soluția ingenioasă găsită de NASA pentru habitatele de pe Lună