CIAS a facut public raportul preliminar al aterizării ratate de la Cluj

CIAS a facut public raportul preliminar al aterizării ratate de la Cluj
Publicat: 06/02/2016, 20:57
Actualizat: 07/02/2016, 10:12

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) arată, într-o „declarație provizorie” publicată sâmbătă, că, în cele 30 de zile trecute de la data producerii incidentului, au fost adunate date și informații, s-a discutat cu martorii și au fost descărcate înregistratoarele de zbor în laboratorul organismului de investigații Bureau d’Enquêtes et d’Analyses (BEA) din Franța, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Potrivit CIAS, o primă etapă de discuții cu martorii a fost finalizată și sunt în curs de interpretare datele obținute de la FDR și CVR, cu scopul determinării evoluției exacte a aeronavei implicate în incident, precum și a modului de funcționare a aeronavei pe tot timpul desfășurării zborului până la momentul opririi.

Un factor favorizant care a dus la producerea incidentului au fost condițiile meteorologice din timpul efectuării aterizării, susține CIAS.

În 7 ianuarie, aeronava de tip Boeing 737-400 operată de Blue Air a fost planificată pentru efectuarea unei curse charter București – Barcelona cu escală intermediară la Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj. La momentul pregătirii zborului, susține CIAS, echipajul știa că la Cluj vizibilitatea era de 2500 metri și ningea slab.

„Aeronava a decolat de la Otopeni la ora locală 07.14, având la bord 110 pasageri, 6 membrii ai echipajului și o cantitate totală de combustibil de 6250 litri. Zborul pe traiect a decurs normal. La intrarea în legătură radio cu organul de dirijare de la Cluj acesta a solicitat echipajului să execute un zbor în zonă de așteptare indicată întrucât mijloacele de deszăpezire se aflau pe pistă. În urma comunicării radio cu echipajul, timpul stabilit de așteptare în zonă a fost de aproximativ 5 minute de zbor (aproximativ până la ora 07.50). Înainte de decolare, comandantul a luat decizia ca aeronava să fie alimentată față de necesarul pentru acest zbor (care include și o rezervă suplimentară pentru 30 minute de zbor) cu un surplus de 395 litri, ceea ce înseamnă că avea combustibil pentru a efectua acest zbor de așteptare și ulterior, în caz că situația impunea, să efectueze zborul de deplasare și aterizarea conform procedurii pe unul dintre aeroporturile alternative alese pentru acest tronson”, se arată în declarația provizorie a CIAS.

Aterizarea a avut loc la ora 08.00, în condiții de ninsoare, „cu pista contaminată cu zăpadă umedă” și vizibilitate de 1000 de metri.

„La altitudinea de 3000 ft (914,4 metri), aeronava a zburat în coborâre, stabil, utilizând sistemul de ghidare la aterizare ILS. La înălțimea de aproximativ 800 ft (243,8 metri), echipajul a observat clar luminile firului director al pistei și la înălțimea de aproximativ 650-700 ft (198,12-213,3 metri) comandantul de echipaj a trecut la pilotarea manuală a aeronavei. La înălțimea de 50 ft (15,2 metri), înălțime obligatorie și care corespunde în general cu poziția avionului la pragul pistei, echipajul a văzut luminile de balizaj ale axului pistei, dar nu a observat luminile de balizaj ale pragului pistei. Aeronava a luat contact lin cu pista și imediat după aceea comandantul a acționat reversoarele de tracțiune, manevră care asigură reducerea vitezei cu ajutorul motoarelor. Forța de decelerare a fost constantă până când reversoarele nu au mai avut efect (la o viteză sub 60 kt (111,12 km/h). În ultima parte a rulajului, frânarea a fost executată manual, dar viteza nu s-a redus suficient pentru a opri aeronava pe suprafața betonată a pistei. Aeronava s-a oprit în partea laterală dreapta față de axul pistei, în imediata apropiere a capătului acesteia”, se mai arată în declarația CIAS.

După oprirea motoarelor și evaluarea situației, deoarece echipajul a decis că nu se impune utilizarea procedurii de evacuare de urgență, pasagerii au fost debarcați în mod normal, cu sprijinul personalului și a mijloacelor autorizate ale aeroportului.

Ulterior, aeronava a fost repusă pe suprafața betonată a pistei și tractată într-o zonă de parcare.

De asemenea, CIAS arată că, în prezent, comisia de investigație nu a identificat necesitatea emiterii recomandări imediate privind siguranța aviației civile, urmând ca în momentul emiterii
raportului final, în funcție de concluziile la care va ajunge comisia de investigație, să se emită și recomandări cu scopul evitării, pe cât posibil, a producerii unor evenimente similare.

Cauzele reale și împrejurările producerii incidentului grav vor fi stabilite după încheierea tuturor cercetărilor, testelor și expertizelor și vor fi făcute publice în raportul final.

În 7 ianuarie, un avion al companiei Blue Air, la bordul căruia se aflau 116 persoane și care efectua o cursă charter de la București, a ieșit, la aterizare, de pe pista Aeroportului „Avram Iancu” din Cluj, fără să existe persoane rănite.

Cutiile negre ale avionului Blue Air au ajuns în Franța pentru a fi decodificate, incidentul fiind încadrat ca unul grav.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Furie și indignare după ce fotografia cu teroriștii Hamas defilând cu trupul gol și mutilat...
Mirel Dragomir, declaraţii halucinante: 'Nu îmi pare rău că sunt aici'
FOTO. Cum mai arată Diana Gureșoaie, „Strâmba lui Dodel”. Fosta iubită a lui Cristi Tănase...
Andreea Bălan a recunoscut tot despre certurile cu Victor Cornea: „Nu există împăcare”
VIDEO Un consilier PNL a uitat să închidă camera în timpul unei ședințe pe Zoom...
Mirel din Timişoara, renegat de familie după crima oribilă! Gestul făcut de fiecare membru în...
Actriţele din filmele pentru adulţi fără pic de machiaj. Galerie foto FABULOASĂ!
15 județe, sub avertizare cod galben de vreme severă până diseară. Meteorologii anunță vânt puternic...
Ies la iveală noi detalii despre Mirel. Tânărul este cunoscut pentru agresivitate: "Era foarte obsesiv,...
Oana Radu, acuzații dure la adresa fostului soț: ,,Mi-a spus că ne bate pe amândouă”....
Acum păpușă, în trecut mătușă! Cum arăta Inna înainte să fie celebră
Șoferii care circulă prea încet, „vânați” cu drona - VIDEO
Actorul Steven Seagal le-a vizitat pe victimele atacului terorist de la Moscova
Bestia COSMICĂ din INIMA galaxiei noastre S-A TREZIT
Devine obligatoriu în România. Anunț la Guvern chiar azi, 29 martie: Voi scrie în lege...
Apple ar urma să lanseze noi iPad-uri, după un an de pauză
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Imagini cu ea și sora Brittany în rochie de mireasă....
Primele declarații ale familiei lui Mirel Dragomir, după tragedia de la Timișoara! Tatăl tânărului: "Nu...
Patrick, sentimente ascunse pentru Giuly!? Patrick și Robert au purtat o discuție pe tema acestui...
"Nu-mi pare rău că sunt la închisoare". Mirel Dragomir nu are remușcări după fapta comisă....
BANCUL ZILEI. Învățătoarea: Bulă, îți dau un bilet să îl duci lu’ taică-tu. Dar să...
Viteză fără precedent! O universitate a creat Internetul de 4,5 milioane de ori mai rapid