Cine a produs softurile care puteau localiza aeronava prăbușită la Cluj. De ce „localizarea în cinci secunde” a durat peste CINCI ORE

Redactor:
Biro Attila
Cine a produs softurile care puteau localiza aeronava prăbușită la Cluj. De ce „localizarea în cinci secunde” a durat peste CINCI ORE
Avionul prăbușit la Cluj și în care au murit Adrian Iovan și studenta Aurelia Ion putea fi localizat cu ajutorul a două programe soft. Unul utilizat de Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATS) aflat în subordinea Ministerului Transporturilor, altul fiind utilizat de serviciul 112 și gestionat de Serviciul de Telecomunicații Speciale.

Avionul prăbușit la Cluj și în care au murit Adrian Iovan și studenta Aurelia Ion putea fi localizat cu ajutorul a două programe soft. Unul utilizat de Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA) aflat în subordinea Ministerului Transporturilor, altul fiind utilizat de serviciul 112 și gestionat de Serviciul de Telecomunicații Speciale. Ambele softuri au fost produse de firma Teamnet, deținută acum de Bogdan Padiu, companie care până în 2012 a fost deținută de deputatul PSD, Sebastian Ghiță.  Reprezentanții ROMATSA nu au răspuns solicitărilor gândul pentru a explica dacă au participat la localizarea avionului. Vedeți mai jos și cum răspunde STS la acuzațiile că localizarea aeronavei a durat prea mult.

Potrivit propriului site, ROMATSA este instituția care în cazul unor incidente aviatice localizează aeronavele. „ROMATSA furnizează servicii căutare și salvare prin informarea organizațiilor/structurilor desemnate în legătura cu aeronavele aflate în dificultate, care au nevoie de ajutor pentru căutare și salvare și acorda asistență la cerere acestor organizații și asigurarea legăturii cu aeronavele aflate în dificultate, care au nevoie de ajutor pentru căutare și salvare în conformitate cu procedura COSPAS/SARSAT prin centrul de conducere al misiunilor de căutare și salvare când acesta a fost desemnat ca punct de contact SAR”.

Pentru acestă procedură, ROMATSA utilizează un soft denumit „Aplicație software de planificare și coordonare a misiunilor de căutare și salvare”. Acest soft a fost achiziționat de la compania Teamnet.  ROMATSA a plătit pentru acest soft în 2009 suma de 415.000 euro. Potrivit unei prezentări cu ajutorul acestui soft, ROMATSA poate localiza aeronavele aflate în dificultate sau care au fost implicate în incidente aviatice.

Contactat de gândul, Bogdan Donciu, Director Departament Operațional ROMATSA, a refuzat să facă precizări asupra măsurilor luate de companie în cadrul operațiunilor de localizare a aeronavei impicate în accidentul de luni. „Nu sunt abilitat să fac declarații”, a precizat Donciu. Directorul ROMATSA, Aleodor Francu nu a răspuns nici el solicitărilor gândul de a-și prezenta punctul de vedere. ROMATSA este o companie aflată în subordinea Ministerului Transporturilor.

Aceeași companie Teamnet a furnizat și softul utilizat de serviciul 112 pentru localizarea apelurilor, soft gestionat de Serviciul de Telecomunicații Speciale. „Coordonăm serviciile de urgență la nivel național, optimizând intervențiile echipelor operaționale. În fiecare lună, gestionăm 450.000 de operațiuni și 1.400.000 apeluri. Datorită tehnologiilor implementate, am reușit să scădem timpul de localizare a victimelor pe hartă, am crescut capacitatea de răspuns a echipelor de căutare pe tot teritoriul României”, se arată pe site-ul Teamnet.

Teamnet: „Localizarea se face în 5 secunde”

În cadrul unei emisiunii ZF Live Bogdan Padiu, director general și acționar majoritar al grupului, a declarat că softul produs de firma sa poate localiza un apel în 5 secunde.

În cadrul emisiunii, Padiu a spus că acesta este unul dintre cele mai importante proiecte realizate de companie în România, și că softul livrat de STS ar permite localizarea în cinci secunde a oricărui apel.

„Am mai făcut și proiectul de management al centrului unic de tratare al urgențelor 112, sistem care procesează în fiecare lună peste 1,4 milioane de apeluri. Noi am realizat partea software și de localizare GIS pe hartă, parte care reușește ca în 5 secunde să localizeze fiecare apel”, a declarat Padiu.

La acea dată, Padiu afirma că rapiditatea localizării apelurilor pe hartă este unul din beneficiile majore ale softului livrat de companie către STS. „Localizarea apelurilor în cinci secunde este unul din principalele beneficii (ale sistemului) pentru că în acest domeniu al situațiilor de urgență diferența între viață și moarte se măsoară în secunde uneori”, afirma Padiu.

Grupul Teamnet, care este format din patru companii specializate în integrarea de soluții IT&C, tehnologie medicală, automatizare de sisteme și cloud, a fost înființat de antreprenorul Sebastian Ghiță – în prezent deputat din partea PSD -, ca parte a grupului de firme Asesoft.

Ghiță a anunțat în luna august a anului 2012 că și-a vândut toate acțiunile deținute la firmele de IT&C, inclusiv la Teamnet. În prezent, Bogdan Padiu este acționarul majoritar al companiei.

Ce spune STS despre localizarea avionului

Locul producerii accidentului aviatic din Munții Apuseni a fost stabilit pe baza informațiilor furnizate de operatorii de comunicații mobile odată cu primirea primului apel la 112, informația fiind pusă la dispoziția instituțiilor ce au participat la operațiunea de căutare și salvare, informează STS

„Localizarea locului evenimentului în Sistemul 112, s-a realizat potrivit prevederilor legale, pe baza informațiilor furnizate de operatorii de comunicații mobile odată cu primirea primului apel la 112, respectiv la nivelul sectorului celulei din care a fost generat acesta și a fost pusă la dispoziția instituțiilor care au participat la operațiunea de căutare și salvare”, se arată într-un comunicat transmis de Biroul de presă al Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS).

Cum s-a făcut localizarea cu Google Maps

Potrivit salvamontistului clujean Codrin Roman, care a făcut parte din această echipă, în jurul orei 18,10 se cunoștea zona aproximativă în care a căzut avionul, dar faptul că existau diferențe de nivel de aproape 300 de metri în arealul respectiv îngreuna foarte mult căutările.

„După ce am fost sunați de la dispecerat de la 112, n-am pus în fața hărții. Avem niște programe decalculator cu hărțile zonei și vedere satelit sau terestră sau topografică. Prima întrebare — localizarea, care a fost făcută de cei de la dispecerat, adică triangulația unui telefon GSM. După cum știți, un telefon se poate depista de unde se vorbește printr-o metodă numită triangulație. Prima informație clară a fost că s-a prins pe un turn de GSM din Cluj, mai exact stâlpul de la Giurcuța, care era poziționat undeva aproximativ pe granița de județ între Cluj și Alba, în Munții Gilăului. Asta a fost prima localizare. Iar a doua localizare s-a făcut efectiv verbal. Am vorbit chiar eu personal cu doctorul din avion care era cel mai viabil să zic așa, care a reușit pe baza unui telefon mobil, prin aplicația Google Map, și ne-a putut zice ce vede pe harta respectivă”, a declarat luni noapte Codrin Roman, de la Serviciul public salvamont Salvaspeo Cluj.

 

Inchide