După șase zile, patru demiteri la presiune publică. Lista celor care ar mai trebui SĂ ZBOARE după accidentul aviatic din munții Apuseni

După șase zile, patru demiteri la presiune publică. Lista celor care ar mai trebui SĂ ZBOARE după accidentul aviatic din munții Apuseni
Publicat: 25/01/2014, 11:14
Actualizat: 08/08/2014, 17:04

La șase zile de la tragedia aviatică din munții Apuseni, în care pilotul Adrian Iovan și studenta Aura Ion și-au pierdut viața, doar patru dintre persoanele responsabile pentru eșecul operațiunii de salvare și-au pierdut funcțiile: Cătălin Chiper, secretar de stat în cadrul ministerului de Interne, directorul ROMATSA Aleodor Frâncu, șeful IGSU, Ion Burlui, și ministrul de Interne, Radu Stroe. Ceilalți responsabili, care potrivit legii trebuiau să se implice activ în localizarea și salvarea victimelor accidentului aviatic, au rămas în continuare în fruntea instituțiilor pe care le conduc: ministrul Transporturilor Ramona Mănescu, directorul STS, Marcel Opriș, secretarul de stat Florea Oprea, precum și seful Jandarmeriei, Mircea Olaru.

Potrivit unei ordonanțe de urgență din 2004 (OG 21/2004), dată de guvernul Adrian Năstase, în cazul unei situații ca aceea din 20 ianuarie, când un avion care se deplasa de la București la Oradea transportând o echipă medicală pentru a preleva organe pentru un transplant, s-a prăbușit, trebuia înființat un Comitet care să controleze dintr-un singur punct de comandă funcționarea tuturor instituțiilor implicate în operațiunea de salvare. În cazul accidentului de luni, în care două persoane au murit, iar alte 5 au fost rănite, legea nu a fost însă respectată.

Cine trebuia să facă parte din comitetul de urgență

Astfel, celula de criză trebuia înființată în cel mai scurt timp la Ministerul de Interne și condusă de ministrul Radu Stroe, sub coordonarea prim-ministrului Victor Ponta. Din acest comitet trebuiau să mai facă parte reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, condus de Ramona Mănescu, responsabil în acest caz, și reprezentanți ai instituțiilor subordonate, respectiv ROMATSA, condusă la acea dată de Aleodor Frâncu, reprezentanți ai STS, condus de Marcel Opriș, toate structurile din MAI responsabile pe intervenție – IGSU (Ion Burlui), Jandarmi, Pompieri, secretarul de stat pentru probleme de ordine publică, Florea Oprea, și secretarul de stat pentru relația cu prefecturile și ISU, Cătălin Chiper.

În locul acestui Comitet, raportul oficial prezentat în Guvern, menționează la comandă doar ISU Alba. „(Ora, n.red.) 16.29 – MApN a luat legătura cu ROMATSA și a transmis disponibilitatea ministerului de a participa cu forțe la acțiunile de căutare/salvare. Șeful de tură ROMATSA a informat că acestea sunt coordonate de ISU Alba”, se arată în documentul oficial.

O demitere și trei demisii

Singura demitere oficială, anunțată de premierul Victor Ponta, la două zile de la producerea acccidentului, a fost cea a lui Cătălin Chiper, secretar în cadrul ministerului de Interne. În aceeași intervenție, prim-ministrul a cerut ministerului Transporturilor înlocuirea din funcție a directorului ROMATSA, Aleodor Frâncu, care la scurt timp și-a prezentat demisia.

În aceeași zi, singurul care și-a dat demisia de onoare a fost șeful Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, Ion Burlui. Inițial, demisia acestuia nu a fost acceptată de Radu Stroe, care a revenit însă la scurt timp asupra deciziei. Burlui a declarat că a făcut acest gest „din demnitate”. „Am luat această decizie pentru a nu exista suspiciuni asupra colegilor mei care au intervenit în teren”, a declarat Burlui.

Cea mai așteptată demisie, cea a lui Radu Stroe, a venit abia la trei zile de la accident. În condițiile în care ministrul de Interne trebuia să conducă întreaga operațiune de salvare a victimelor accidentului, singura sa „acțiune” s-a rezumat la a-și exprima regretul „că această tragedie s-a întâmplat în timpul mandatului” său. Stroe și-a anunțat demisia joi, după o întâlnire la Guvern cu Crin Antonescu și premierul Victor Ponta. Cu o zi în urmă, liderul liberarilor îl criticase pe Stroe, catalogând afirmațiile pe care le făcuse în legătură cu accidentul drept un exemplu de „comunicarea catastrofală”, și a anunțat că va propune măsuri radicale.

Cine ar mai trebui să plece

Reprezentanți ai ministerului Transportului, condus de Ramona Mănescu, ar fi trebuit potrivit legii să facă parte din comitetul de urgență, în condițiile în care instituția care era direct responsabilă în această situație, ROMASTA, se află în subordinea ministerului. Mai mult decât atât, demiterea șefului acestei instituții nu a fost inițiativa ministrului. Aleodor Frâncu și-a dat demisia după intervenția de miercuri a șefului guvernului, când a anunțat că va cere ministerului înlocuirea acestuia din funcție.

Mănescu este susținută însă de Victor Ponta. Întrebat despre vina ministrului Transporturilor în această situație, premierul a răspuns scurt: „Nu. Dumneavoastră aveți dreptul să cereți demisia cui doriți. Eu am luat măsurile la nivelul Guvernului”.

În intervenția pe care a avut-o miercuri, premierul a anunțat că va cere în CSAT și înlocuirea șefului STS, Marcel Opriș, instituție care potrivit raportului prezentat se face vinovată, alături de ministerul de Interne și ROMASTA, de eșecul operațiunii de salvare.

De asemenea, potrivit legii, din celula de criză ar fi trebuit să facă parte și secretarul de stat pentru probleme de ordine publică, Florea Oprea, și șeful Jandarmeriei, Mircea Olaru.

Victimele accidentului, găsite după șase ore

În accidentul aviatic petrecut luni după-amaiză, în Munții Apuseni, și-au pierdut viața pilotul Adrian Iovan și studenta Aurelia Ion, după ce avionul de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul căruia se afla un echipaj medical a aterizat forțat într-o zonă muntoasă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la granița județelor Cluj și Alba.

În urma accidentului, au fost răniți copilotul Răzvan Petrescu și patru medici – Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sf. Maria” și Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuș, județul Bihor.

Echipa medicală din avion mergea la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care a suferit un accident vascular cerebral.

Epava avionului și victimele au fost găsite inițial de localnici. Localizarea lor de către autorități s-a făcut la aproximativ 6 ore de la impact. Potrivit medicului Radu Zamfir, imediat după prăbușire, toți cei 7 pasageri erau în viață. Studenta Aurelia Ion a murit în ambulanță. Pilotul Adrian Iovan, prins între fiarele avionului, a fost declarat mort de primii medici ajunși în zonă.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
O femeie bolnavă de cancer a decis să se mute împreună cu familia în „zona...
Ce secret a ascuns Prințul William de Kate Middleton. Nu a vrut să-și compromită căsnicia
FOTO. Cea mai sexy femeie din lume s-a filmat în timp ce se îmbrăca! Fanii...
Simona Halep revine în Spania! Sportiva din România va evolua la Madrid Open
Unde este Fito? Povestea celui mai notoriu infractor din Ecuador, care a fugit din închisoarea...
Ce a pățit o moldoveancă de 39 de ani, după ce s-a cuplat cu un...
Face furori la aproape 60 de ani! Vedeta curtată de toți bărbații are un fizic...
ANIMAŢIE. Cum s-a produs accidentul înfiorător de pe A1, în care Valentin a fost străpuns...
"Am călătorit în timp". Un profesor ieșit din comă spune că a fost în anul...
Detalii halucinante au ieșit la iveală în cazul presupusului criminal din Orhei. Bărbatul este bănuit...
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan...
Poate fi anulat ITP-ul dacă mașina scoate prea mult fum?
Biden a promulgat pachetul de ajutor pentru Ucraina
LAC de lavă SPECTACULOS, observat din satelit! Are peste 200 km lungime
O NOUĂ TAXĂ obligatorie. Intră în vigoare de astăzi, 25 APRILIE
Lovitură grea pentru chef Richard. Juratul a pierdut un concurent după al treilea battle: „Am...
Turistă sfârtecată de urs pe Transfăgărășan! Scosese mâna pe geam ca să...
Gabriela Cristea, dezamăgită de lipsa de curaj pentru a-i refuza pe alții! Prezentatoarea TV și-a...
Lovitura dură pentru TikTok! Comisia Europene suspendă noul program al platformei: ”Există riscuri pentru sănătatea...
BANCUL ZILEI. Bulă: - Nevastă, dacă un arab ţi-ar da o mie de parai te-ai...
165 de ani de la începerea construcţiei Canalului Suez. A scurtat drumul navigatorilor către Europa...