Învățătorii nu vor mai puține ore de română și matematică la clasele primare

Învățătorii nu vor mai puține ore de română și matematică la clasele primare
Publicat: 20/02/2013, 16:29
Actualizat: 21/10/2014, 19:55

Asociația Generală a Învățătorilor critică propunerea prin care numărul orelor pentru Limba română scade cu până la 46 la sută, iar cele alocate Matematicii cu până la 40 la sută, considerând că măsura vine în contradicție cu rezultatele slabe de la testările internaționale.

„De la început ținem să îi mulțumim domnului ministru Remus Pricopie pentru că toate deciziile luate până acum în această calitate au fost cele corecte, fiind bine fundamentate. A infirmat totdeauna prin hotărârile finale luate rezervele exprimate în zilele premergătoare luării deciziei de voci mai mult sau mai puțin avizate. Suntem siguri că și în ceea ce privește planul cadru va da o soluție bine cumpănită. Asociația noastră listează acum doar câteva elemente care pot fi semnale că proiectul de plan cadru trebuie reanalizat. În propunerea Institutului de Științe ale Educației orele alocate limbii române scad și cu până la 46 la sută, adică de la nouă ore la cinci ore, iar cele alocate matematicii scad cu până la 40 la sută, respectiv de la cinci ore la trei ore. Este o măsură care vine în contradicție cu rezultatele modeste și de până acum la nivel național în aceste domenii semnalate constant de testele PISA. Scăzând numărul de ore ar spori stăpânirea limbii române și a matematicii?”, se arată într-un comunicat al Asociației Generale a Învățătorilor

Potrivit asociației, proiectele de programe școlare lansate în discuție în primăvara lui 2012, tot de către Institutul de Științe ale Educației, arătau că se dorește abordarea mai multor conținuturi decât înainte, cum ar fi, de exemplu, „înmulțirea și împărțirea în clasa a II-a în loc de clasa a III-a”.

„Propunerea Institutului de Științe ale Educației jignește logica: scade drastic numărul de ore la română și matematică și introduce în același timp mai multe conținuturi decât până acum. AGIRo a semnalat acest lucru și în primăvara și vara lui 2012”, a precizat sursa citată.

Pe de altă parte, reprezentanții Asociației Generale a Învățătorilor susțin că este nevoie de un număr mai mare de săli de sport.

„Ar trebui construite câte 2-3 săli de sport în plus pentru fiecare școală, pentru ca în multele zile ploioase sau reci lecțiile de educație fizică și mișcare să nu se desfășoare în sala de clasă, ridicând un praf care pune în pericol sănătatea copiilor. În mod realist acest lucru se poate face doar în mulți ani, și nu din pix din birourile Institutului de Științe ale Educației”, a spus președintele ADIRo,Viorel Dolha, citat în comunicat.

Dohla este convins că planurile cadru și programele trebuie schimbate, dar aceasta numai după o cercetare realistă.

„Nu spunem că planul cadru și programele școlare nu trebuie ameliorate sau chiar schimbate din temelii. Credem în cercetarea științifică în domeniul științelor educației. Facem doar constatări pe marginea a ceea ce a pus pe hârtie Institutul de Științe ale Educației coroborând planul cadru cu proiectele de programe școlare și cu baza materială existentă. Nu se prea armonizează. Nu avem siguranța că impactul nu va fi unul jalnic. Ar trebui să vedem la pachet plan cadru și programe școlare și eșalonarea în timp a aplicării sporirii numărului de ore la discipline care au nevoie de săli speciale”, a precizat președintele Asociației Generale a Învățătorilor din România.

Ministerul Educației a pus în dezbatere publică proiectul Planului cadru pentru învățământul primar prin care propune creșterea numărului de ore prevăzut pentru activitățile care urmăresc stimularea dezvoltării fizice armonioase a elevilor, respectiv educație fizică și muzică.

Planul-cadru de învățământ este un document de politică educațională care cuprinde discipline obligatorii (trunchiul comun) și opționale (curriculum la decizia școlii), precum și numărul de ore alocate acestora pe săptămână.

Potrivit Ministerului Educației, Planul-cadru pentru învățământul primar operează cu următoarele arii curriculare: Limbă și comunicare, Om și societate, Matematică și Științe ale naturii, Arte, Sănătate și motricitate, Tehnologii, Consiliere și orientare.

„Planul-cadru propus asigură continuitatea concepției privind învățământul primar, valorificând disciplinele abordate integrat în primii trei ani de studiu, și anume: Matematică și explorarea mediului, care cumulează numărul de ore alocat pentru disciplinele Matematică și Științe ale naturii, Arte vizuale și lucru manual, care cumulează numărul de ore alocat pentru disciplinele Arte vizuale și Educație tehnologică și Muzică și mișcare”, se arată în proiect.

O noutate a proiectului de Plan-cadru pentru învățământul primar este numărul de ore prevăzut pentru activitățile care urmăresc stimularea dezvoltării fizice armonioase.

Inițiatorii proiectului precizează că, la nivel european, se constată acordarea unei atenții sporite educației fizice, prin alocarea unui număr mare de ore în țări precum Franța, Luxemburg, Ungaria, Germania, Slovenia, Austria, Liechtenstein și Croația, respectiv cel puțin trei ore pe saptamână.

„Creșterea numărului de ore de educație fizică reflectă importanța care trebuie acordată sănătății și dezvoltării fizice armonioase a tinerei generații, tot mai preocupată de tehnologia digitală, în detrimentul sportului și mișcării în aer liber. Această importanță este subliniată și de Legea Educației Naționale, în special pentru segmentul de educație timpurie și pentru clasa pregătitoare”, se mai precizează în document.

Pentru ciclul primar, orele destinate stimulării motricității sunt repartizate astfel: două ore la disciplina „Educație fizică” și alte două ore la disciplina „Muzică și mișcare” pentru elevii din clasele pregătitoare, întâi și a II-a și două ore la disciplina „Educație fizică” și o oră la disciplina „Joc și mișcare”, pentru elevii claselor a III-a și a IV-a.

Potrivit inițiatorilor proiectului, construcția Planului cadru pentru învățământul primar are în vedere realizarea dezideratelor profilului de formare al copilului care finalizează ciclul primar, profil determinat de domeniile de competențe-cheie specificate în articolul 68 din Legea educației.

Astfel, pentru disciplina „Limbă și comunicare” sunt prevăzute cinci ore pentru clasa pregătitoare, câte șase ore la clasele întâi, a II-a și a IV-a și șapte ore la clasa a III-a.

Disciplinei „Matematică și științe ale naturii” îi sunt alocate câte patru ore pentru clasele pregătitoare, întâi și a II-a și câte cinci ore pentru clasele a III-a și a IV-a.

La clasele pregătitoare, întâi și a II-a se studiază integrat disciplina „Matematică și exploatarea mediului”, având o singură programă de studiu care cumulează numărul de ore alocat pentru disciplinele Matematică și Științe ale naturii.

Pentru aria curriculară Om și societate sunt prevăzute câte două ore pe săptămână de la clasa pregătitoare până în clasa a III-a și patru ore pe săptămână pentru clasa a IV-a, când sunt introduse Istoria și Geografia.

Pentru aria curriculară Arte sunt propuse câte trei ore la clasa pregătitoare, clasa I și clasa a II-a, și câte două ore pentru clasele a III-a și a IV-a.

Astfel, la clasa pregătitoare, clasa I și clasa a II-a se studiază integrat disciplina Arte vizuale și lucru manual, având o singură programă de studiu care cumulează numărul de ore alocat pentru disciplinele Arte vizuale și Educație tehnologică.

La clasele pregătitoare, întâi și a II-a se studiază integrat disciplina Muzică și mișcare, iar la clasele a III-a și a IV-a se studiază disciplina Educație muzicală.

Pentru Sănătate și motricitate sunt prevăzute câte două ore la clasele pregătitoare, întâi și a II-a și câte trei ore la clasele a III-a și a IV-a, iar Educația tehnologică va fi studiată o dată pe săptămână în toți cei cinci ani de studiu.

De asemenea, la clasele pregătitoare, întâi și a II-a este prevăzută și câte o oră pe săptămână pentru Consiliere și orientare.

Inițiatorii proiectului precizează că o altă noutate a acestui proiect de Plan-cadru pentru învățământul primar o constituie absența plajei orare pentru disciplinele din trunchiul comun, în scopul asigurării echității și a unității de formă a planului-cadru.

Numărul total de ore din trunchi comun (disciplinele obligatorii) este, potrivit proiectului, de 18 la clasa pregătitoare, 19 la clasele I și a II-a, 20 la clasa a III-a și 21 la clasa a IV-a.

Numărul maxim de ore pe săptămână a fost stabilit la 20 pentru clasa pregătitoare, 21 pentru clasa I și a II-a, 22 pentru clasa a III-a și 23 pentru clasa a IV-a.

Crima care a speriat ţara! Vedeta de pe Instagram, ucisă şi aruncată în canal. E...
Cu cine s-a iubit Adela Popescu? Secretul ruşinos: l-a lăsat chiar când...
FOTO. Alexandra, fiica lui Carmen Harra, apariție spectaculoasă în costum de baie!
Alimentul care sporeşte inteligenţa. TOP 8 mâncăruri pentru creier, potrivit dr. Mihaela Bilic
FOTO. Alexandra, fiica lui Carmen Harra, apariție spectaculoasă în costum de baie!
Germania anunţă lockdown naţional pentru persoanele nevaccinate. Vaccinarea obligatorie ar putea intra în vigoare
O bancă din ROMÂNIA vinde un SUV BOMBĂ. Are dotări și un LOOK incredibile
BANCUL ZILEI – Un tip agață o stewardesă sexy de la Tarom
Un bărbat a încercat să se vaccineze anti-Covid într-un braț fals de silicon pentru a...
Cu cine s-a iubit Adela Popescu? Secretul ruşinos: l-a lăsat chiar când...
O ROMÂNCĂ se află printre cele mai frumoase FEMEI din întreaga lume. A FASCINAT, dar...
SPITALUL din CÂMPULUNG Muscel CUMPĂRĂ alimente din CONSTANȚA
A venit acasă și a găsit o bijuterie înnegrită. Și-a evacuat imediat părinții: „Miroase a...
Vestea ȘOC a momentului în România: a fost găsit mort. Primele informații
Bomba zilei despre pensiile din România! Abia acum s-a aflat adevărul crunt. Ministrul a recunoscut
Vedeta noastră, șocată în proria casă, în miez de noapte. Surpriza neplăcută care o aștepta...
Schimbări majore pe piaţa RCA pentru şoferi. Preţurile de acum vor fi istorie
Veşti proaste pentru şoferi: Va ploua cu amenzi de 25.500 lei pentru cei care nu...