Constructorul naval Damen este acuzat că a falimentat un șantier naval prin „operațiuni ilegale, orchestrate”. Peste o mie de muncitori sunt la mila companiei sau chiar șomeri, deși Damen a primit săptămâna trecută 270 de milioane de euro sub formă de ajutor de stat din partea Olandei, potrivit investigației publicației Follow the Money.
Constructorul naval olandez Damen Shipyards este acuzat de statul român că a sifonat zeci milioane de euro dintr-un șantier naval de la Marea Neagră. Se presupune că este vorba de 55 de milioane de euro în „tranzacții ilegale” care au dus la falimentul șantierului naval din orașul de coastă Mangalia, la care Damen și statul român sunt acționari.
Jurnaliștii de la Follow the Money au avut acces la o parte din documentele legate de procedura de faliment. În mai 2024, Damen a declarat falimentul șantierului naval.
Potrivit statului român, Damen a umflat artificial datoria șantierului naval între 2021 și 2024 prin angajarea propriilor filiale. De exemplu, Damen a angajat filiala sa poloneză pentru „gestionarea documentelor” și sucursala sa olandeză pentru „servicii IT și HR”.
Între timp, la șantierul naval nu se desfășura aproape nicio lucrare, comparativ cu anii precedenți. Potrivit guvernului român, Damen nu poate explica în mod adecvat cum au fost calculate sumele facturate. Potrivit autorităților fiscale române, compania a acționat ilegal procedând astfel.
Damen, cel mai mare constructor olandez de nave pentru industria offshore, pescuit și marină, a devenit proprietar de 49% al șantierului naval în 2017.
Statul român este prin intermediul unei companii de stat, acționar majoritar la șantierul naval, cu 51% din acțiuni.
Cele două părți conveniseră ca Damen să preia conducerea în activitățile de zi cu zi. Aceasta a fost o premieră pentru o multinațională din România. Acest lucru a permis companiei Damen să cheltuiască bani fără aprobarea guvernului, inclusiv pentru propriile filiale.
Damen a declarat pentru Follow the Money că nu a încălcat niciodată nicio regulă și subliniază că toate conturile șantierului naval au fost auditate în fiecare an.
Constructorul naval a declarat despre ajutorul de stat de 270 de milioane de euro primit de la guvernul olandez, că banii sunt necesari pentru a evita problemele financiare ale companiei Damen în urma întârzierilor unui proiect german.
Datorii „fictive”
Din cauza „muntelui” de datorii pe care Damen, potrivit guvernului român, l-a creat „fictiv”, constructorul naval a devenit imediat cel mai mare creditor al propriului șantier naval. Acest lucru le-a permis olandezilor să manipuleze acordul falimentului.
Damen nu a instruit administratorul judiciar să investigheze „tranzacțiile ilegale”, în ciuda insistențelor statului român. În plus, constructorul naval a blocat înființarea unei comisii independente care să supravegheze administratorul judiciar și procedurile de faliment.
Potrivit autorităților fiscale române, Damen a încălcat legea blocând un astfel de comitet. Un comitet de supraveghere este obligatoriu în România atunci când există mulți creditori. Legea nu specifică câți creditori trebuie să fie. În acest caz, există aproape două sute care, împreună, au încă dreptul la 200 de milioane de euro de la șantierul naval falimentar.
Autoritățile fiscale române nu au avut niciun punct de vedere, notează jurnaliștii de la Follow the Money despre acest caz din cauza confidențialității afacerilor legate de Damen.
Damen a dat statul român în judecată în aprilie 2024 pentru încălcarea contractului
Potrivit Damen însăși, conflictul cu guvernul român se învârte în principal în jurul unui amendament din 2023 la lege. Damen a primit un statut special atunci când a achiziționat acțiunile șantierului naval: chiar dacă deținea o participație minoritară, i se permitea în continuare să gestioneze operațiunile zilnice ale șantierului naval.
Pentru a îndeplini standardele internaționale de prevenire a corupției, astfel de construcții au fost interzise prin modificarea legii în 2023.
Constructorul naval a dat ulterior în judecată guvernul român în aprilie 2024 pentru încălcarea contractului. Damen solicită rambursări de împrumuturi în valoare de 470 de milioane de euro și despăgubiri pentru încălcarea contractului. Data audierii nu este încă cunoscută.
Probleme financiare acute
În aprilie, Serviciul Public de Parchet olandez a anunțat că îi urmărește penal pe Damen și pe mai mulți dintre directorii săi pentru luare de mită, falsificare, spălare de bani și încălcarea sancțiunilor impuse Rusiei.
O condamnare ar putea însemna un eșec major pentru constructorul naval
Damen ar putea apărea în instanță pentru această chestiune la sfârșitul acestui an. O condamnare ar putea reprezenta un regres semnificativ pentru constructorul naval: în conformitate cu reglementările europene privind achizițiile publice, unei companii i se interzice să concureze pentru licitații timp de patru ani după ce a fost condamnată irevocabil pentru infracțiuni precum fraudă și luare de mită.
În plus, compania se confruntă cu dificultăți financiare acute din cauza unei comenzi germane întârziate pentru construirea de nave militare. Pentru a menține compania pe linia de plutire și pentru că marina olandeză are mai multe comenzi restante de la constructorul naval, guvernul a oferit săptămâna trecută companiei o gură de aer financiar de 270 de milioane de euro.
Șomer tehnic
Aproximativ o mie de angajați din Mangalia sunt la mila statului român, a organelor fiscale locale și a Șantierului Naval Damen: se află în „șomaj tehnic” de peste un an.
Muncitorii nu au fost concediați pentru că procesul este încă în desfășurare. În lunile în care apar câteva lucrări de reparații, aceștia primesc 30% din salariu.
În februarie, sindicatul muncitorilor din șantierele navale a trimis o scrisoare urgentă ambasadei Olandei la București, solicitând presiuni asupra Damen pentru o înțelegere.
Ambasadorul și-a exprimat regretele, dar a declarat că Olanda nu este parte în dispută.