Patronatele din turism: Litoralul românesc a devenit mai scump decât cel spaniol și cel turcesc

Patronatele din turism: Litoralul românesc a devenit mai scump decât cel spaniol și cel turcesc
Publicat: 10/09/2014, 12:43
Actualizat: 01/02/2019, 08:56

„Creșterea taxelor, a prețului combustibilului, gazelor și energiei, dar și lipsa măsurilor de susținere a turismului au făcut ca în România valoarea coșului de vacanță să crească. România este o destinație turistică de litoral cu prețuri medii de vacanță, aflată într-un top al celor mai ieftine destinații de acest fel din Europa pe locul patru, în urma competitorilor Bulgaria, Spania și Turcia, dar înaintea Greciei, Croației și Franței”, se arată într-un comunicat al Federației Patronatelor din Turismul Românesc.

România a coborât cu două poziții în clasament, față de 2012, când ocupa locul doi.

Potrivit ultimului studiu al Poștei Britanice (Post Office) privind coșul de vacanță, în care sunt monitorizate prețurile a opt produse alimentare și nealimentare de uz comun în 40 de destinații de vacanță, dar printre care nu se află și România, cele mai ieftine destinații de vară din Europa sunt Bulgaria, Spania și Turcia.

După calculele Federației Patronatelor în Turismul Românesc (FPTR), România ocupă locul patru, în urma celor trei țări, cu un coș mediu de vacanță de 41,3 euro. Patronatul a luat în calcul stațiunea Neptun, recunoscută pentru prețurile mici. Dacă s-ar fi calculat prețurile din Mamaia, este posibil că litoralul românesc să fie mai scump chiar și decât unele destinații considerate de lux.

Coșul de vacanță analizat include o masă pentru doi adulți (trei feluri de mâcare și o sticlă de vin local), un pahar de vin, un pachet de țigări Marlboro Lights, o sticlă de bere locală, o apă minerală de 1,5 litri, o ceașcă de cafea servită la o cafenea și o sticlă de Coca-Cola și o cremă de protecție solară cu factor 15).

În urma analizei acestor date s-a constat că Bulgaria este cea mai ieftină destinație, potențialii turiști suportând un cost total al coșului de vacanță zilnic de 38,46 de euro, iar la polul opus considerată drept cea mai scumpă destinație de petrecere a vacanței este Italia (stațiunea Sorrento), unde turiștii vor cheltui 80,89 de euro pentru aceleași bunuri și servicii.

„În aceste condiții, România, ca destinație turistică poate fi considerată în continuare un chilipir pentru turiștii străini, unde aceleași produse costă 41,31 de euro, însemnând o economie de 7,06 euro față de următoarea clasată, Grecia. Ținând cont de aceste aspecte, putem spune că nu prețurile sunt cele care împiedică turiștii străini să vină în România, ci faptul că nu se știe că țara noastră este o destinație ieftină de petrecere a concediilor”, se arată în comunicatul FPTR.

Coșul de vacanță în Spania ajunge la 39,14 euro, în Turcia, la 40,87 euro, în Croația, la 62,78 euro, în Franța, la 63,97 euro, iar în Egipt, la 72,42 euro.

Potrivit reprezentanților FPTR, chiar dacă pentru turiștii străini petrecerea vacanței în România ar putea fi un chilipir, pentru majoritatea românilor vacanța în propria țară rămâne un lux, din cauza puterii scăzute de cumpărare.

Cei 1,71 milioane de turiștri străini care au vizitat anul trecut România, majoritatea în interes de afaceri, au cheltuit 4,79 miliarde lei (1,08 mld.euro), cea mai mare pondere fiind deținută de sumele alocate pentru cazare, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS).

Datele Eurostat arată că deși numărul de nopți petrecute de turiștii străini în structurile de cazare din România a crescut anul trecut cu 5,1% turismul românesc este în continuare cu mult în urma statelor vecine, mai puțin de una din cinci înnoptări revenind vizitatorilor din afara țării. Turiștii străini au petrecut anul trecut în România 3,5 milioane de nopți, printre cele mai scăzute niveluri din UE, de peste patru ori sub rezultatele Ungariei sau Bulgariei.