• Publicat:
  • Actualizat:
Știri

Patru din zece elevi români pot citi acest text, dar nu-l înțeleg. Liceenii români, printre cei mai slabi din lume la testele PISA

De ce dansează albinele în drum spre plantele care au nectar? Aceasta este una din întrebările la care elevii care susțin testele PISA ar trebui să răspundă la proba de citire.

„De ce dansează albinele în drum spre plantele care au nectar?” Aceasta este una din întrebările la care elevii de clasa a IX-a ar trebui să răspundă, după ce au citit un text în care le este explicat pe larg motivul, la proba de citire a testului PISA. Un test care evaluează capacitatea de a înțelege un text și cunoștințele la matematică și științe ale unui eșantion reprezentativ de elevi de 15 ani din 65 de state ale lumii. Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică a făcut public studiul PISA 2012, iar rezultatele nu sunt încurajatoare: România se situează printre ultimele 20 de clasate.

Aveți mai jos un tip de exercițiu pe care elevii îl au de rezolvat la un test de citire:

„Albinele produc miere pentru a supraviețui. Este singura lor hrană. Dacă există 60.000 de albine într-un stup, numai o treime sunt implicate în colectarea nectarului care va fi transformat apoi în miere. Un număr mic de albine se ocupă de căutarea nectarului, iar când au găsit o sursă de nectar revin la stup și le cheamă pe celelalte. Drumul până la sursa de nectar este arătat printr-un dans special, prin care albinele oferă de fapt informații despre direcția și distanța pe care vor zbura. În timpul acestui dans, fiecare albină își scutură abdomenul ei în stânga și dreapta și zboară în cercuri precum în figura de mai jos”

Care este scopul pentru care albinele dansează?
1. Să celebreze producerea cu succes a mierii
2. Să sărbătorească tipul de plantă găsită pentru nectar
3. Să sărbătorească matca
4. Să indice unde a fost găsit nectarul

Patru din 10 elevi români nu știu să citească corect un text și nici nu înțeleg ceea ce citesc. La proba de matematică, cinci din zece elevi români nu știu să rezolve problemele din cadrul testului PISA.

În 2012, România s-a plasat pe locul 45 în rândul celor 65 de țări participante la studiul PISA. Totuși, comparativ cu testările din 2009, România a urcat patru locuri în clasamentul general, pe locul 49 din 65. În 2006, elevii români s-au clasat pe locul  47 din 57 de țări participante.

Datele de la testele  PISA din 2012 arată că scorul mediu înregistrat de elevii români în 2012 este de 445 puncte la Matematică, 438 puncte la Citire/Lectură și 439 puncte la Științe. Media țărilor participante la teste este de 494 puncte la Matematică, 496 la Citire /Lectură și 501 la Științe.

Rezultate mai slabe decât sârbii și rușii

În clasamentul general, România se află printre cele 32 de țări care și-au îmbunătățit performanțele la citire și printre cele 25 de state care au obținut rezultate mai bune la matematică. Potrivit studiului, rezultatele obținute de români sunt comparabile ca scor cu cele din Turcia, Cipru, Thailanda, Emiratele Arabe Unite, Bulgaria și Chile.

La matematică, rezultatele elevilor români sunt mai slabe decât cele ale elevilor din  Serbia, Grecia, Federația Rusă, Israel, Croația, Republica Slovacia, Lituania, Ungaria, Letonia și Italia. Românii sunt mai buni decât cei din Malaezia, Muntenegru, Costa Rica, Kazahstan, Mexic, Uruguay, Brazilia, Tunisia, Iordania sau Argentina.

La Citire/Lectură, rezultatele elevilor români sunt comparabile cu cele ale elevilor din țări precum Serbia, Emiratele Arabe Unite, Chile, Thailanda, Costa Rica și Bulgaria. În schimb, românii sunt mai slabi decât elevii din Cipru, Republica Slovacia, Federația Rusă, Turcia, Grecia, Lituania, Slovenia, Islanda, Suedia și Croația.

Rezultatele slabe, cauzate de modul de predare din școala românească. Profesor: „Să renunțăm la expunerile magistrale”

Cu toate că rezultatele de anul trecut sunt ceva mai bune decât cele de la edițiile anterioare, profesorii români spun că progresul din 2012 nu este unul semnificativ. Iar faptul că elevii români au probleme la citire și matematică este cauzat de felul în care sunt predate lecțiile în școala românească.

Victor Lisman, profesor de limba română la Colegiul „Sfântul Sava” din Capitală arată crede că predarea ar trebui sp se axeze pe înțelegerea unui text.

„S-a întrodus lectura cu voce tare la Bacalaureat, dar acest lucru nu ajută foarte mult pentru că nu se notează. Poate ar trebui să urmărim ceva mai mult citirea cu voce tare și la clasă. În plus, ar trebui să existe o preocupare mai mare pentru înțelegerea unui text. În primul rând, ar trebui schimbat  modul în care sunt concepute manualele. Poate ar trebui să folosim mai mult manualele și să renunțăm la expunerile magistrale care se practică acum în școală”, spune profesorul, care arată că elevii nu  răspund, de fapt, la întrebările legate de text, ci învață mecanic. ” Problema la noi este la modul în care citesc elevii. Știu elevi care citesc toată cartea ca să înțeleagă acținea, dar dacă îi întrebi anumite amănunte se încurcă la chestiuni de detalii, precum cele investigate la testele PISA”, spune Victor Lișman.

O altă problemă de la noi este că elevii nu învață destul despre societatea în care trăiesc, iar unele texte citite la prima vedere sunt legate de societate.  „Ar trebui să se dea  mai multă educație legată de societatea în care trăim. Am văzut câteva întrebări legate de  organizarea judiciară, legată de rolul prefectului, al primarului. Ori mulți dintre elevi nu știu mare lucru despre asta”, arată profesorul.

„Ne trag în joc școlile care au elevi slab pregătiți”

Profesorul Radu Gologan, coordinatorul lotului național de matematică, este nemulțumit de rezultatele obținute privind execelența în matematică. „Principala noastră problemă este că nivelul nostru cel mai de jos este foarte, foarte jos. Și asta schimbă complet testarea. Mi se pare puțin ciudat procentul de 3,5 % de excelență pe care l-am obținut la matematică. Asta nu reflectă realitatea. E clar că ne trag foarte mult în jos școlile care au copii foarte slab pregătiți și asta e problema României, după părerea mea, care se reflectă în rezultatele de la BAC”, arată Radu Gologan.

Pe de altă parte, mai spune dascălul, testarea PISA  conține foarte multe grile și probleme de construit, care nu sunt modului european de gândire. „Respectă mai degrabă tradiția confucianistă, adică cea din țări precum China, Corea, Japonia, Taiwan, care sunt în topul clasamentului. Mă tem că noi nu suntem pe locul 50, ci suntem undeva pe locul 30, dacă ar fi să avem același gen de educație cu țările care practică de multă vreme acest tip de teste”, spune Gologan. Profesorul spune că nici testele PISA nu sunt relevante pentru generațiile actuale de elevi.

5.250 de elevi testați în România

„Părerea mea este că nu asta este soluția învățământului în lume, adică evaluarea prin astfel de testări nu mi se pare că va duce la ceva bun, mai ales pentru generațiile astea care au alt mod de a percepe realitatea, alt mod de a percepe și de a-și lua informațiile. Aceste teste trebuie aduse la zi și probabil că trebuie să intervină mai mult calculatorul”, a mai spus profesorul.

Rezultatele PISA arată că, per ansamblu, băieții au obținut rezultate mai bune decât fetele la matematică  în 37 din cele 65 de țări participante. În schimb, fetele au depășit băieții în numai cinci țări:  Iordania, Qatar , Thailanda , Malaezia și Islanda.

În martie  2012, Centrul Național de Evaluare și Examinare a organizat testele PISA pentru  5.250 de elevi de 15 ani, cuprinși în gimnaziu și în liceu. au fost selectați câte 35 de elevi din 178 de școli din 40 de județe și din municipiul București. Școlile au fost selectate de către Consorțiul PISA, conform procedurilor de eșantionare internaționale, iar elevii au fost selectați aleatoriu, cu ajutorul unui program informatic special, astfel încât să alcătuiască un eșantion național reprezentativ pentru rețeaua școlară.

La nivel internațional, la PISA 2012 au participat 65 de țări OECD și partenere. Implementarea proiectului a implicat două etape obligatorii – pre-testarea, desfășurată în martie 2011, și testarea propriu-zisă, alcătuind împreună un ciclu de testare. La PISA 2012, domeniul principal al evaluării a fost Matematica, iar domeniile secundare au fost Științele și Citirea/Lectura. În total, studiul PISA 2012 a evaluat peste 510.000 de elevi.

CLASAMENTUL ȚĂRILOR CARE AU SUSȚINUT TESTELE PISA:

Sursa foto: captură The Guardian

NOTĂ: Media țărilor participante la PISA  este de 494 puncte la Matematică, 496 la Citire /Lectură și 501 la Științe. Tabelul de mai sus arată țările cu rezultate pe culoare verde sunt peste medie, iar cele cu rezultate pe culoare roșie sunt sub medie.

 

 

 

×

Ministrul de Interne Marcel Vela și secretarii de stat Bogdan Despescu și Raed Arafat, declarații de ulltimă oră la sediul MAI

Publicată de Gandul pe Luni, 30 martie 2020
Gândul LIVE!
Inchide