STUDIU. Românii sunt analfabeții Europei. Ce recomandă experții europeni

România este ultima țară din Uniunea Europeană, arată un raport de ultimă oră al unui grup de experți la nivel înalt instituit de de comisarul european Androulla Vassiliou.
România este ultima țară din Uniunea Europeană, arată un raport de ultimă oră al unui grup de experți la nivel înalt instituit de de comisarul european Androulla Vassiliou.

România este ultima țară din Uniunea Europeană în ceea ce privește gradul de alfabetizare, arată un raport de ultimă oră al unui grup de experți la nivel înalt instituit de de comisarul european Androulla Vassiliou.

Studiul arată că în România mai mult de 40% dintre adolescenți nu stiu să citească. La fel și în Bulgaria. Situația este cu totul alta în celelalte țări unde copiii care nu știu să citească sunt mult mai puțini. De exemplu, în Finlanda procentul elevilor adolescenți analfabeți este de 8%, în Franța de 19%, Italia 21%, Germania 18,5. Dintre țările foste comuniste cel mai bine stă Polonia cu un procent de 15% analfabeți.

Experții arată că la nivelul celor 27 de state europene unul din cinci adolescenți în vârstă de 15 ani, precum și aproape 75 de milioane de adulți, sunt lipsiți de competențe de citire și de scriere de bază. Consecința este că adulții aflați în această situație își găsesc greu un loc de muncă și au un grad mai mare de  risc lor de sărăcie și excluziune socială.

Experții europeni au analizat și măsurile pe care le iau țările cu procente mici de analfabetism pentru a-iinstrui pe elevi. În Finlanda are loc intervenția timpurie asupra procesului de învățare al copilului, în timp ce în Italia există un program național „Născut să citesc” care promovează literatura în rândul copiilor încă de la vârste fragede.

 Experții europeni au folosit datele din ultimul studio PISA realizat în 2009 și au făcut recomandări pentru fiecare grupă de vârstă.

Pentru adolescenți, experții recomandă diversificarea materialelor, de la benzi desenate la texte literare serioase și cărți electronice, care să-i motiveze pe toți cititorii, în special pe băieți. „Cooperarea dintre școli și întreprinderi ar trebui să fie promovată pentru a face competențele de citire și scriere mai relevante pentru situațiile din viața de zi cu zi”, se arată în raportul publicat pe site-ul Comisiei Europene.

Comisarul Vassiliou va discuta raportul cu miniștrii educației în cadrul reuniunii informale din Cipru, din 4-5 octombrie.

Inchide