Uniunea Editorilor critică dur Ministerul Educației: Va livra la timp niște manuale făcute pe „colțul mesei”

Uniunea Editorilor critică dur Ministerul Educației: Va livra la timp niște manuale făcute pe „colțul mesei
Publicat: 08/04/2018, 18:01
Actualizat: 25/03/2019, 21:13

„Eu cred că vor face toate eforturile să fie manuale, dar vor fi niște manuale încropite, niște manuale făcute pe colțul mesei. Nu vor fi niște manuale serioase pentru că Editura Didactică și Pedagogică nu are capacitate, are doar trei redactori și doi-trei tehnoredactori, deci, este o editură mică și chiar puțin performată. Probabil vor face în așa fel încât să mai lucreze și inspectorii la ele, care vor face niște evaluări, dar nu prea grozave, pentru că miza lor este să le scoată până începe școala”, a declarat, pentru MEDIAFAX, președintele Uniunii Editorilor din România, Cristian Greșanu.

Președintele Uniunii Editorilor din România a explicat că sunt 251 de discipline pentru clasele I-II și VI care necesită manuale, printre care și cele pentru minorități și culte, ceea ce ar însemna un volum foarte mare de muncă pentru Editura Didactică și Pedagogică.

„Știți că noi nu mai avem nicio tangență cu subiectul pentru că ne-au interzis să mai participăm. Editurile au fost scoase din joc. Acum se duc autorii cu manuscrisele, spun ei, minimum două, maximum trei, vă dați seama că ei nu sunt în stare să facă un singur manual. Nu contează calitatatea. Probabil, cu timpul, vor injecta niște bani acolo, dar anul acesta sunt pe picior greșit”, a adăugat Greșanu.

După ce au fost excluse din procesul de concepere al manualelor, editurile mai pot face doar materialele auxiliare pentru care trebuie să plătească taxe doar pentru a fi evaluate de Centrul Național de Evaluare și Examinare, din cadrul Ministerului Educației.

„Nouă, editurilor, ne-a rămas doar să facem materiale auxiliare pentru care plătim între 2.000 și 3.000 de lei numai să fie evaluate, fără a avea vreo siguranță că vor fi sau nu avizate. Deci, dacă mă duc cu un caiețel de 80 de pagini, trebuie sa plătesc 2.000 de lei. Fiecare auxiliar se plătește, iar sumele sunt cuprinse între 1.200 și 3.000 de lei, în funcție de numărul de pagini. Dacă are peste 160 de pagini, se plătește 3.500 de lei. Vă dați seama că monopolul pus de Editura Didactică pe manuale va înseamnă monopol și pe auxiliare pentru că ușor, ușor într-acolo se merge”, mai spune Cristian Greșanu.

Reprezentanții elevilor doresc ca manualele să ajungă la timp pe băncile școlii și să fie de calitate, precizând că Ministerul Educației nu a învățat nimic în ciuda problemelor din fiecare an.

„Interesul elevului este ca manualul să fie de calitate și ca, în eventualitatea în care vor exista mai multe variante de manuale, să nu existe discrepanțe între ele. Mai mult decât atât, cine le editează, cine le tipărește? Este o decizie de piață? Noi am spus că nu avem suficientă experiență în a ne da cu părerea. În fiecare an, ne-am lovit de faptul că manualele întârzie și MEN nu a învățăt lecția pentru că nu dă drumul licitației mai devreme, astfel încât să existe timp pentru rezolvarea contestațiilor ca manualele să fie pe bănci când începe școala”, a explicat, pentru MEDIAFAX, Ioana Băltărețu, președintele Consiliului Național al Elevilor.

Aceasta a menționat că CNE atrage atenția că, de-a lungul timpului, ministerul a pus mai mult accent pe prețul manualului decât pe calitatea lui.

„Am militat pentru calitate în detrimentul prețului pentru că, până la urmă, pe noi asta ne interesează. Au existat mult prea multe momente în care banul a fost pus mai presus decât educația elevilor. Acel compediu a întârziat și el câteva săptămâni, s-a declarat că vor exista traininguri de formare pentru profesori, astfel încât ei să știe să lucreze cu acel compendium, pregătire de care nu am mai auzit nimic după aceea și am auzit că existau și greșeli în acel compediu pentru că ar fi fost făcut pe fugă, iar calitatea lui ar fi pusă la îndoială”, a adăugat Băltărețu.

În urmă cu o săptămână, președintele Comisiei de Învățământ din Camera Deputaților, Camelia Gavrilă, a declarat că legea manualului a trecut de acest for, care a eliminat manualul unic, introducând maximum trei variante de manuscrise pentru fiecare disciplină în parte.

„S-a lucrat cu foarte multă aplicație și cu foarte multă seriozitate și cu încercarea de a definitiva ceea ce a venit spre noi. De comun acord cu domnul ministru (al Educației -n.r.) am stabilit că vor fi între minimum două și trei variante. Vreau să risipim această temere a manualului unic, care ar fi fost un risc îngrozitor de a avea o singură variantă, având în vedere cât de diverse sunt comunitățile și colectivele de elevi. S-a mers pe păstrarea posibilității de a alege, de a respecta și personalitatea profesorului”, a explicat Gavrilă.

Ținând cont că a trecut de Camera Deputaților, legea manualului va ajunge în Comisia de Învățământ din Senat, care este for decizional, acolo unde este posibil să sufere alte modificări, dar care trebuie să ofere varianta finală până luna viitoare.

„Ce va adăuga Comisia din Senat și care vor ideile, în așa fel încât, să nu intrăm într-un disconfort legat de bicameralism și dificultate de realizare, cu siguranță, se va îmbunătăți varianta pe care noi o propunem, mergând pe principiul de a asigura și o unitate în tot acest haos, pe care l-am tot trăit al manualelor, dar și cu respect față de clasă și față de profesor”, a explicat Gavrilă.

Ministrul Educației, Valentin Popa, a precizat că nu la toate materiile vor exista trei variante și că este posibil să avem discipline doar cu un singur manual propus.

„Vom accepta spre editare până la trei manuale, astfel, profesorul să poate alege o variantă din cele trei. Sigur că nu la toate disciplinele vom avea cele mai bune trei manuale. Acolo unde vor exista două variante, vor exista două variante, acolo unde va fi o variantă, va fi doar o variantă. În anii din urmă, au fost situații când nici măcar acea singură variantă nu a existat, situații, în special la manualele pentru minorități”, a spus Valentin Popa.

Întrebat dacă această lege va fi gata, astfel încât elevii să aibă pe bănci toate manualele la începutul anului școlar, ministrul Educației a răspuns: „Asta este sarcina oricărui ministru să aducă manualele pe băncile elevilor la timp”.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
O femeie de 60 de ani, cu un aspect uluitor de tânăr, a câștigat un...
Gestul făcut de Alexandru Ciucu față de Alina Sorescu, după ce și-a ascuns relația paralelă...