Prima pagină » Știri externe » După tragediile Malaysia Airlines și Germanwings, apare o nouă amenințare pentru avioane: ”Avem de-a face cu o strategie”

După tragediile Malaysia Airlines și Germanwings, apare o nouă amenințare pentru avioane: ”Avem de-a face cu o strategie”

După tragediile Malaysia Airlines și Germanwings, apare o nouă amenințare pentru avioane: ''Avem de-a face cu o strategie''
Deturnarea de la distanță a avioanelor de către pirații cibernetici, care ar mai putea și să perturbe comenzile aeronavelor în timp ce călătoresc ca pasageri, sunt scenariile înfricoșătoare pe care și le imaginează producătorii de avioane și experții care evaluează riscurile atacurilor informatice în sectorul aviatic, relatează AFP într-o analiză publicată miercuri.

Unele dintre aceste scenarii par să țină mai degrabă de science fiction, altele sunt considerate puțin probabile, dar astfel de amenințări nu mai pot fi ignorate.

Sectorul aviatic „este supus zilnic unor numeroase atacuri, iar autorii acestora se comportă tot mai mult precum combatanții în război. Avem de-a face cu strategii militare de recunoaștere și de atac”, a explicat Alain Robic — expert în apărare cibernetică — într-o prezentare la salonul aeronautic ce se desfășoară la Paris în perioada 15-21 iunie.

La fel ca alte sectoare de transport, cel aerian este expus tot mai mult interconexiunilor crescânde între sistemele de informare și de comandă. De exemplu, un expert american în domeniu, Chris Roberts, a stârnit panică după ce a declarat că a reușit să preia comanda unui Boeing 737 și să-i modifice traiectoria folosindu-se numai de sistemul de divertisment audio-video instalat la bordul avionului. Afirmația sa, criticată vehement de unii experți, a fost luată foarte în serios de FBI, care l-a chemat la o audiere.

Există însă specialiști care susțin că astfel de riscuri sunt totuși minime. „Au fost create atâtea bariere pentru a separa cabina de pilotaj de cea de pasageri, încât ar fi foarte greu pentru un hacker să pirateze instrumentele unui avion și să preia comanda acestuia”, a declarat — tot la salonul aeronautic de la Paris — directorul pentru tehnologie și inovație al Airbus, Jean Botti. El a admis totuși că, în timpul dezvoltării aparatului Airbus 380, informaticienii companiei Airbus au reușit să-i pirateze comenzile, astfel că ulterior inginerii au luat măsuri pentru eliminarea acestui risc.

Alte riscuri se întâlnesc și în controlul traficului aerian. De exemplu, un hacker ar putea să mute pe ecranul radar un avion sau chiar să-l elimine complet. Și dronele pot fi folosite de hackeri, după cum explică David Stupples, profesor de electronică la City University din Londra, el atenționând că dronele pot interfera cu sistemele de comandă ale avioanelor prin semnalele radio. Trimiterea unui astfel de semnal către un avion ce se află în faza de apropiere la aterizare poate provoca un accident în urma perturbării comenzilor, consideră Stupples. Totuși, sistemele informatice ale companiilor aeriene sunt foarte complexe și numai un număr restrâns de persoane au cunoștințele necesare implantării unui virus, menționează mai departe expertul citat.

La rândul său, specialistul francez în apărare cibernetică Charles Préaux notează că și în eventualitatea unui atac informatic ce ar afecta instrumentele avionului, echipajul are posibilitatea să preia manual controlul aparatului. El sesizează însă un alt aspect, și anume expunerea sistemelor concepute până în anii 2000 unor riscuri apărute foarte recent. „Atunci când un sistem este realizat, se iau în calcul toate scenariile de atac cunoscute sau cele probabile. Însă în această etapă nu pot fi avute în vedere amenințările ce survin ulterior”, explică Charles Préaux.

Alți specialiști sunt de părere că pericolele cele mai mari nu sunt reprezentate de intruziunile externe, ci de posibilele erori ale celor care intervin în respectivele sisteme, mai ales în timpul reparațiilor sau operațiunilor de întreținere.

Pe de altă parte, în timp ce marele public este preocupat mai ales de astfel de scenarii, companiile sunt îngrijorate în primul rând de atacurile cibernetice care au ca scop sustragerea de secrete economice ori sabotarea activității lor, cum ar fi de exemplu întreruperea funcționării unei linii de producție a avioanelor, scrie Agerpres.

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Marele pierzător al acestor alegeri
Digi24
George Simion: „Democrația a fost călcată în picioare”. Reacția liderului AUR după închiderea urnelor
Cancan.ro
Moartea Rodicăi Stănoiu, învăluită în mister! Semnul care a stârnit îngrijorare în rândul celor care o cunosc
Prosport.ro
FOTO. Parcă sunt surori! Cum arată mama Jaquelinei Cristian, jucătoarea română care a încasat peste 1 milion de dolari în 2025
Adevarul
Trucul românesc care reduce cheltuielile de iarnă. „Am 21 de grade în casă și nu am dat drumul la căldură”
Mediafax
EXIT-POLL Alegeri Primăria București 2025. CURS: Ciucu 32,7% Băluță 26,3% Alexandrescu 20,2% Drulă 12,8%. INSCOP: Ciucu: 31,7%, Băluță 26,1%, Alexandrescu 21,1%
Click
Roxana Călin, doctoriţa care a îngrozit România în anii ’90. Și-a ucis şi tranşat rivala în dragoste
Digi24
Rezultate oficiale alegeri București 2025. Ciprian Ciucu și Anca Alexandrescu conduc la numărul de voturi
Cancan.ro
Motivul real pentru care Mirabela Grădinaru nu a votat. Răspunsul BIZAR oferit de Nicușor Dan
Ce se întâmplă doctore
Ce se întâmplă cu pensiile din ianuarie 2026? Ministrul Muncii a clarificat situația
Ciao.ro
Amante celebre din showbiz-ul românesc! Unele au ajuns în faţa altarului, altele au rămas doar cu amintirea
Promotor.ro
Tesla Model 3 Standard, disponibilă și în România. E cea mai ieftină Tesla și poate fi luată în rate
Descopera.ro
Cel mai bătrân STRĂMOȘ al RECHINILOR înota în apele Australiei pe vremea dinozaurilor
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ nedumerit: - Iubita mea s-a întins pe canapea, şi-a dat fusta jos, şi-a smuls...
Descopera.ro
Efectul surprinzător al gazului ilariant împotriva depresiei severe