După tragediile Malaysia Airlines și Germanwings, apare o nouă amenințare pentru avioane: ”Avem de-a face cu o strategie”

După tragediile Malaysia Airlines și Germanwings, apare o nouă amenințare pentru avioane: ''Avem de-a face cu o strategie''
Publicat: 18/06/2015, 07:42

Unele dintre aceste scenarii par să țină mai degrabă de science fiction, altele sunt considerate puțin probabile, dar astfel de amenințări nu mai pot fi ignorate.

Sectorul aviatic „este supus zilnic unor numeroase atacuri, iar autorii acestora se comportă tot mai mult precum combatanții în război. Avem de-a face cu strategii militare de recunoaștere și de atac”, a explicat Alain Robic — expert în apărare cibernetică — într-o prezentare la salonul aeronautic ce se desfășoară la Paris în perioada 15-21 iunie.

La fel ca alte sectoare de transport, cel aerian este expus tot mai mult interconexiunilor crescânde între sistemele de informare și de comandă. De exemplu, un expert american în domeniu, Chris Roberts, a stârnit panică după ce a declarat că a reușit să preia comanda unui Boeing 737 și să-i modifice traiectoria folosindu-se numai de sistemul de divertisment audio-video instalat la bordul avionului. Afirmația sa, criticată vehement de unii experți, a fost luată foarte în serios de FBI, care l-a chemat la o audiere.

Există însă specialiști care susțin că astfel de riscuri sunt totuși minime. „Au fost create atâtea bariere pentru a separa cabina de pilotaj de cea de pasageri, încât ar fi foarte greu pentru un hacker să pirateze instrumentele unui avion și să preia comanda acestuia”, a declarat — tot la salonul aeronautic de la Paris — directorul pentru tehnologie și inovație al Airbus, Jean Botti. El a admis totuși că, în timpul dezvoltării aparatului Airbus 380, informaticienii companiei Airbus au reușit să-i pirateze comenzile, astfel că ulterior inginerii au luat măsuri pentru eliminarea acestui risc.

Alte riscuri se întâlnesc și în controlul traficului aerian. De exemplu, un hacker ar putea să mute pe ecranul radar un avion sau chiar să-l elimine complet. Și dronele pot fi folosite de hackeri, după cum explică David Stupples, profesor de electronică la City University din Londra, el atenționând că dronele pot interfera cu sistemele de comandă ale avioanelor prin semnalele radio. Trimiterea unui astfel de semnal către un avion ce se află în faza de apropiere la aterizare poate provoca un accident în urma perturbării comenzilor, consideră Stupples. Totuși, sistemele informatice ale companiilor aeriene sunt foarte complexe și numai un număr restrâns de persoane au cunoștințele necesare implantării unui virus, menționează mai departe expertul citat.

La rândul său, specialistul francez în apărare cibernetică Charles Préaux notează că și în eventualitatea unui atac informatic ce ar afecta instrumentele avionului, echipajul are posibilitatea să preia manual controlul aparatului. El sesizează însă un alt aspect, și anume expunerea sistemelor concepute până în anii 2000 unor riscuri apărute foarte recent. „Atunci când un sistem este realizat, se iau în calcul toate scenariile de atac cunoscute sau cele probabile. Însă în această etapă nu pot fi avute în vedere amenințările ce survin ulterior”, explică Charles Préaux.

Alți specialiști sunt de părere că pericolele cele mai mari nu sunt reprezentate de intruziunile externe, ci de posibilele erori ale celor care intervin în respectivele sisteme, mai ales în timpul reparațiilor sau operațiunilor de întreținere.

Pe de altă parte, în timp ce marele public este preocupat mai ales de astfel de scenarii, companiile sunt îngrijorate în primul rând de atacurile cibernetice care au ca scop sustragerea de secrete economice ori sabotarea activității lor, cum ar fi de exemplu întreruperea funcționării unei linii de producție a avioanelor, scrie Agerpres.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Cum a ajuns „Regele Cripto” al Canadei, care trăia în vile de lux și conducea...
Mircea Geoană nici nu și-a depus candidatura, dar caraghiosul grăsuț a intrat în scenă. Penibilul...
Prima reacție milionarului Dorin Mateiu, bărbatul de 57 de ani care s-ar iubi cu Simona...
El este fotbalistul român care a murit în accidentul cumplit de la Băița. Denis nu...
Bizara poveste a lui Kaitlin. Logodnicul ei a făcut infarct în ziua nunții, iar apoi...
România, lovită de ciclonul devastator din Italia! Cod roșu de fenomene extreme
Brigitte Macron, secretul unei siluete de invidiat la 71 de ani. Ce alimente consumă Prima...
Au străbătut mări şi ţări pentru fântânile arteziene din Capitală. Reacţia unor turişti străini când...
O cunoscută influenceriță și-a pus sora geamănă să o înlocuiască la serviciu pentru a putea...
O navă cu 11 persoane la bord s-a scufundat în Marea Neagră. Trei marinari sunt...
Acum păpușă, în trecut mătușă! Cum arăta Inna înainte să fie celebră
Pe ce șosele îți trebuie rovinietă? Este obligatorie pe DN-urile ce trec prin localitate?
Noua axă a răului? Vladimir Putin şi Xi Jinping şi-au promis să coopereze împotriva SUA...
A fost GĂSIT un alt PĂMÂNT? Cât de aproape se ASCUNDE PLANETA?
Gestul INTERZIS la volan! NU ai voie să faci așa ceva în mașină
Cine a câștigat marele trofeu Chefi la cuțite! La cine a mers trofeul și cine...
Virginia, întrebare neașteptată pentru Patrick: „Patrick, îți pare rău că m-ai chemat la camera roșie?”
Care au fost primele cuvinte rostite de Florin Piersic, după ce s-a trezit din anestezie?...
BANCUL ZILEI. Bulă e cu o tipă în pat. Gagica: - Bulă, ai un clopoțel...
Speranța de viață globală ar putea crește cu pâna la 5 ani până în 2050
×