Prima pagină » Social » EXCLUSIV | Un client al Băncii Transilvania a rămas fără 9.000 de lei în cont, pentru plăți făcute din Ucraina, în timp ce el era în România. ”Cum se putea ca într-o zi să fie o tranzacție în București și, la scurt timp, o plată la un POS în Ucraina?”

EXCLUSIV | Un client al Băncii Transilvania a rămas fără 9.000 de lei în cont, pentru plăți făcute din Ucraina, în timp ce el era în România. ”Cum se putea ca într-o zi să fie o tranzacție în București și, la scurt timp, o plată la un POS în Ucraina?”

EXCLUSIV | Un client al Băncii Transilvania a rămas fără 9.000 de lei în cont, pentru plăți făcute din Ucraina, în timp ce el era în România. ”Cum se putea ca într-o zi să fie o tranzacție în București și, la scurt timp, o plată la un POS în Ucraina?”
Un client al Băncii Transilvania a rămas fără 9.000 de lei în cont, pentru plăți făcute din Ucraina, în timp ce el era în România

Un client al Băncii Transilvania se plimba și făcea cumpărături în București, la sfârșitul lunii iulie, fără să știe că, în același timp, din contul lui au loc două tranzacții suspecte, inițiate în Ucraina. Imediat ce a aflat de operațiunea suspectă, a anunțat banca, dar banii, câteva mii de lei, deja dispăruseră din contul lui și, pentru că nu i-a recuperat nici după aproape două luni, a angajat un avocat pentru a-și găsi dreptatea în instanță.

Cazul nu este singular. La sfârșitul lunii iulie, o clientă a Raiffeisen Bank sesiza publicația Gândul că i s-au furat, prin zece tranzacții neautorizate, 9.300 de euro, deși a semnalat operațiunile suspecte responsabililor cu securitatea conturilor. Ulterior, Raiffeisen Bank a spus, în răspunsul transmis la solicitarea Gândul, că această clientă a fost victima unei fraude bancare, iar banii i-au fost repuși în cont. Cazul ei a declanșat însă un val de reclamații primite și apoi relatate în detaliu de Gândul la începutul lunii august.

Toate aceste cazuri i-au atras atenția avocatului unui client al Băncii Transilvania, care a trimis o sesizare publicației Gândul, detaliind toate circumstanțele și pașii pe care i-a făcut pentru recuperarea banilor dispăruți din cont.

„La începutul lunii august 2022, am citit cu interes două articole publicate de către dumneavoastră în Gândul cu privire la pasivitatea de care a dat dovadă Raiffeisen Bank, deși a fost sesizată de către o clientă cu privire la o tranzacție neautorizată în valoare de aproximativ 9.000 euro. Ca urmare a acestei anchete efectuate de către dumneavoastră și a publicării acestor anomalii existente într-o instituție bancară de renume, aceasta a restituit sumele cu care clienții au fost prejudiciați, conducând indirect la o recunoaștere a culpei”, a transmis avocatul.

Acesta a prezentat cazul similar al unui client de-ai săi, care a pierdut 2.000 de euro din contul pe care îl are la Banca Transilvania, fără ca el să plătească această sumă pentru produse sau servicii și asta în timp ce el era la București, iar plățile se făceau din Ucraina.

„Din păcate, la acest moment, există un caz similar și într-o altă instituție bancară de renume (Banca Transilvania ), acolo unde un client a fost prejudiciat cu suma de aproximativ 2.000 euro printr-o tranzacție realizată în Ucraina, pe care evident că nu o recunoaște”, a scris apărătorul clientului Băncii Transilvania.

Acesta susține că, deși a sesizat instituția bancară, aceasta îl acuză pe client de o faptă culpabilă, punând întreaga răspundere în sarcina acestuia.

„Banca este răspunzătoare pentru o fraudă realizată din extern, fără a își asuma nicio obligație pentru retragerea întregii sume de bani din contul clientului”, a precizat avocatul.

Două plăți în Ucraina la un magazin, cu bani din contul clientului Băncii Transilvania

Avocatul clientului păgubit a explicat pentru Gândul, pe scurt, situația clientului său, argumentând că va face toate demersurile necesare, atât către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), cât și către instanțele de judecată, însă își dorește ca, prin intermediul presei, să facă acest caz cunoscut, pentru că este posibil să fie și alte persoane păgubite.

„În data de 30.07.2022 clientul (persoană păgubită), a primit o notificare din partea Revolut cu privire la faptul că există o tranzacție suspectă în Ucraina, fiind întrebat dacă o recunoaște. Evident, răspunsul a fost negativ, motiv pentru care au fost blocate toate tranzacțiile existente pe contul acestuia.

Între timp, clientul a verificat și contul existent la Banca Transilvania (cu siguranță cunoașteți că atunci când o persoană deține un cont Revolut, acesta trebuie să fie sincronizat cu un alt cont existent la o bancă). În cazul acestuia, cardurile cele două sunt sincronizate, având posibilitatea să facă plăți în mod distinct de pe fiecare.

În acel moment a constatat că și din contul de Banca Transilvania au fost efectuate două plăți în Ucraina, la un magazin (plată la POS ), în valoare de aproximativ 9.000 lei”, a prezentat avocatul situația clientului său.

”Este o breșă de securitate, pe care Banca Transilvania evită să o recunoască”

Clientul a sesizat de urgență banca, însă nu a primit niciun răspuns concret, decât telefonic și asta după câteva zile de la înregistrarea sesizării. Având contul golit, acesta s-a considerat prejudiciată, motiv pentru care s-a adresat Poliției și apoi Băncii Transilvania, respectând astfel chiar procedura prevăzută în contract.

”Prin răspunsul primit din partea băncii, aceasta nu dorește să își asume nicio culpă, invocând doar faptul că ar fi fost realizate plăți din aplicația Apple Pay și acesta ar fi motivul. Totodată, mai invocă banca și faptul că ar fi fost primit un cod de către client în dată de 28.07.2022 (cod prin aplicație, dar pe care nu l-a solicitat nimeni).

Or, logică este destul de simplă, iar argumentele băncii, în mod clar, sunt nefondate.

  1. Cum ar putea să fie valabil un cod primit prin SMS pentru efectuarea unei plăti în dată de 28.07.2022 (zi de joi), iar banii efectiv să fie retrași în dată de 30.07.2022 – sâmbăta (potrivit extrasului de cont).
  2. Deși am făcut proba că nu am efectuat nicio plată cu Apple Pay (aplicație de plată), iar pe istoricul de plăti apare 0 lei, banca nu a luat în considerare aceste aspecte, susținând același argument lipsit de sens.

Mai mult decât atât, potrivit extrasului de cont, plata apare ca fiind făcută la un POS în UCRAINA. Or, în aceeași zi, cu puțin timp înainte, clientul achitase un produs la un magazin FruFru din București, tot la POS (aspect care se regăsește în extrasul de cont). Acesta a fost și motivul pentru care cei de la divizia de Securitate din cadrul Revolut s-au sesizat și au blocat tranzacția. Cum ar fi fost posibil ca, într-o zi, să fie o tranzacție făcută în București și la scurt timp să fie făcută o plată la un POS în Ucraina – cu plata POS putând fi prezent doar fizic în acel loc, prin atingerea cardului.

În mod cert ne aflăm în prezența unei breșe de securitate, pe care Banca evită să o recunoască, unde posibil hackeri în Ucraina au întreprins activități frauduloase, care au dus la prejudicierea cu o sumă de aproximativ 9.000 de lei. Este clar că tranzacția s-a realizat fictiv, pe teritoriul Ucrainei, întrucât în extrasul de cont apare și denumirea comerciantului unde s-a realizat plata, iar moneda în care s-a efectuat plata este UAH (moneda Grivna, națională a Ucrainei)”, a explicat avocatul.

Ce spune Banca Transilvania

La fel ca în cazul Raiffeisen Bank, Gândul a contactat reprezentanții Băncii Transilvania, pentru a da posibilitatea transmiterii unui punct de vedere oficial înainte de publicare.

Oficialii Băncii Transilvania au explicat, în răspunsul transmis Gândul, cum se pot proteja clienții de atacurile cibernetice.

„Siguranța clienților în mediul online este prioritară pentru Banca Transilvania, tocmai din acest motiv adoptăm și implementăm noi tehnologii de protecție a datelor clienților precum autentificarea biometrică, opțiunea de blocare instantă a cardurilor, serviciul de notificare SMS Alert etc.

Cu toate acestea este nevoie de un efort comun pentru a împiedica persoanele rău intenționate, iar în acest sens comunicăm constant, pe toate canalele noastre, despre atacurile de phishing și despre riscurile la care se expun clienții în momentul în care își transmit datele cardului. Pe platforma noastră de siguranță online, clienții băncii pot afla mai multe informații despre tipurile de fraude și cum se pot proteja de atacurile cibernetice”, este poziția oficială transmisă de reprezentanții BT.

În solicitarea transmisă Băncii Transilvania, întrebările au vizat nu doar procedura standard de rezolvare a acestora, ci și precizări în cazul sesizării clientului care a pierdut 9.000 de lei din cont și date privind alte reclamații similare primite de bancă de la posibili clienți păgubiți. Reprezentanții băncii nu au oferit, deocamdată, aceste informații.


CITEȘTE ȘI:

EXCLUSIV | O clientă a Raiffeisen Bank a rămas fără 9.300 de euro din cont, deși a sesizat posibile tranzacții suspecte. „Am informat că există o breșă de securitate gravă, nimeni nu a reacționat”. Ce spune banca

EXCLUSIV | Val de sesizări de la clienți Raiffeisen care spun că au rămas fără bani în conturi. Transferuri suspecte pentru site-uri de pariuri și cheltuieli către falși beneficiari din mai multe state: „Sunt foarte îngrijorată pentru siguranța banilor mei”

EXCLUSIV. A luat un credit, dar a rămas și fără bani, și cu suma de rambursat, în urma unei tranzacții frauduloase. Cum răspunde Raiffeisen Bank în fața valului de sesizări – PROCEDURA OFICIALĂ

Recomandarea video

Mediafax
Europa 2026: previziuni salariale, țările cu cele mai mari creșteri. România și Ucraina, singurele pe minus
Digi24
Cea mai scăzută temperatură de pe Pământ în acest moment. Zilele următoare sunt prognozate și -60 de grade Celsius
Cancan.ro
ULTIMUL mesaj al lui Ion Drăgan. Ce a postat artistul, cu câteva ore înainte să moară
Prosport.ro
FOTO. Mădălina Ghenea le-a tăiat răsuflarea tuturor când a apărut așa la filmări
Adevarul
Indignarea unui muncitor român stabilit în Spania, după ce i s-a oferit un salariu de 1.800 euro: „Nu acceptați aceste mizerii”
Mediafax
Cod portocaliu de viscol în zona de munte din județele Hunedoara și Caraș-Severin
Click
Trei zodii își rescriu destinul de la început de an. Ianuarie le schimbă viața în bine, renasc din propria cenușă
Digi24
A murit Pat Finn. Actorul din serialele „Seinfeld” și „Friends” avea 60 de ani
Cancan.ro
Ce mâncau Nicolae și Elena Ceaușescu în prima zi de Crăciun. Meniul strict era făcut cu o zi înainte
Ce se întâmplă doctore
Mihai Voropchievici avertizează: Această zodie este vizată de o forță malefică, pe final de 2025
Ciao.ro
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan Fodor sau Andra Măruţă şi foştii parteneri
Promotor.ro
Dacia deschide comenzile noului Spring pe piețele vest-europene. România încă vinde vechea generație
Descopera.ro
Misterul Triunghiului Bermudelor, posibil rezolvat! Ce au descoperit doi seismologi?
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ: – M-a pus dracu' să-mi iau păpușă gonflabilă inteligentă!
Descopera.ro
Statele Unite interzic dronele fabricate în afara țării, în special cele din China