EXCLUSIV | O clientă a Raiffeisen Bank a rămas fără 9.300 de euro din cont, deși a sesizat posibile tranzacții suspecte. „Am informat că există o breșă de securitate gravă, nimeni nu a reacționat”. Ce spune banca

EXCLUSIV | O clientă a Raiffeisen Bank a rămas fără 9.300 de euro din cont, deși a sesizat posibile tranzacții suspecte. „Am informat că există o breșă de securitate gravă, nimeni nu a reacționat”. Ce spune banca
Sursa foto: Shutterstock - caracter ilustrativ
Publicat: 01/08/2022, 15:00
Actualizat: 01/08/2022, 17:13

Unei cliente a Raiffeisen Bank i s-au furat, prin zece tranzacții neautorizate, 9.300 de euro, reclamă fiica acesteia, deși a semnalat operațiunile suspecte, încă nedecontate, responsabililor cu securitatea conturilor. Cu toate acestea, banii au fost sustrași din cont, iar banca, spune femeia, nu i-a trimis niciun punct de vedere oficial și niciun răspuns concret. Raiffeisen Bank spune, în răspunsul transmis luni, la solicitarea Gândul, că această clientă a fost victima unei fraude bancare, iar banii i-au fost repuși în cont.

Fiica femeii care are cont la Raiffeisen Bank spune, într-un mesaj transmis redacției Gândul, că a respectat pașii pentru prevenirea dispariției banilor, dar aceștia au dispărut din contul mamei ei.

„Din ce în ce mai multe cazuri de fraudă bancară și acaparare a sistemelor informatice și bancare au tot avut loc în ultima perioada, care are legătură cu această perioadă de instabilitate economică și socială”, spune femeia.

„Am informat banca despre faptul că există o breșă de securitate gravă”

Aceasta a detaliat contextul în care și-a pierdut banii mama sa, originară din Tulcea.

„Banca, de la momentul în care s-a trecut la sistemul de digitalizare și monetizare virtuală, reprezintă garantul fondurilor unei majorități. În noaptea de sâmbătă 23.07.2022, mamei mele, originară din Tulcea, i-au fost retrași de pe card, în cuantum de 10 tranzacții, echivalentul unei sume de 9.300 Euro, de pe contul de euro, cu descrierea de fb.me/ads, de pe contul de Raiffeisen. Mama nu are cont de publicitate pe Facebook și niciun alt cont care să justifice aceste retrageri”, a explicat femeia în mesajul transmis Gândul.

În această situație, fiica a contactat banca, respectând procedura detaliată pentru urgențe și pe site-ul instituției financiare.

„Siguranța tranzacțiilor reprezintă pentru Raiffeisen Bank o prioritate maximă. Cu noi te poți bucura în liniște de tranzacții inclusiv noaptea sau în weekend și ai acces la informațiile private despre conturile personale oricând și de oriunde din lume”, susțin reprezentanții băncii, în secțiunea dedicată securității online, unde este publicat inclusiv un ghid pentru Evitarea fraudelor online.

„Deși am informat serviciul de call center și implicit banca, luni, 25.07. 2022 și tranzacțiile apăreau ca nedecontate, în data de 26.07.2022, acestea s-au procesat. Am informat banca încă din data de 23.07.2022 ca acestea să fie blocate, însă reprezentații băncii nu au fost capabili să ofere un răspuns și să acționeze, în conformitate cu gravitatea cazului. De la momentul în care am informat banca despre faptul că există o breșă de securitate gravă, nimeni nu a reacționat sau să o informeze despre modul în care vor proceda. Menționez că pentru fiecare tranzacție, toate cele 10, realizate în aceeași zi, nu a primit niciun cod de securitate, de a aproba tranzacțiile”, susține femeia.

Aceasta spune că a decis să facă publică situația mamei sale pentru că vrea să prevină, pe cât posibil, alte cazuri similare.

„Menționez că până în acest moment, nu am niciun punct oficial de la banca și niciun răspuns concret”, a mai spus fiica femeii care și-ar fi pierdut banii din cont fără a face vreo operațiune pentru care să îi fie retrasă o sumă atât de mare.

Redacția Gândul a solicitat joi 28 iulie un punct de vedere băncii, iar luni, reprezentanții Raiffeisen Bank au spus că au demarat verificări pentru identificarea cazului și elaborarea unui răspuns oficial.

Raiffeisen Bank: Clienta a fost victima unei fraude bancare, banii i-au fost repuși în cont

În răspunsul pentru Gândul, reprezentanții băncii au transmis că au aflat, în urma verificărilor, că sesizarea transmisă a fost rezolvată în cursul zilei de 27 iulie.

„Situația a fost rezolvată, Banca a vorbit cu clienta vineri și i-am explicat ce s-a întâmplat și i-am dat niște sfaturi referitoare la activarea notificărilor în Smart Mobile și utilizarea cardurilor online pentru prevenirea fraudelor”, au transmis reprezentanții instituției financiare.

Datele cardului clientei au fost compromise (probabil în urma unei tranzacții online) și a fost victima unei fraude, cardul fiind utilizat pentru mai multe tranzacții neautorizate SCA (Strong Customer Authentification).

„Așa cum se procedează în astfel de cazuri, banca a inițiat disputa pentru tranzacțiile contestate și sumele contestate au fost repuse în contul doamnei, în 27 iulie, înainte de finalizarea investigațiilor. Banca urmează să recupereze pe parcursul finalizării disputelor”, se arată în răspunsul pentru Gândul.

Un caz similar a fost în urmă cu câteva luni

La scurt timp de la publicarea materialului, un alt cititor Gândul a scris redacției, semnalând că a trecut printr-o situație identică, în urmă cu câteva luni.

„Identic mi s-a întâmplat și mie. În cazul meu a fost vorba de o sumă mult mai mică, dar principiul a fost același. Și în cazul meu, banca a refuzat să anuleze transferul – care era „pending” (în așteptare). Nici eu nu am primit nicio confirmare pe smartoken să aprob transferul”, ne-a scris cititorul, care a dorit să își păstreze anonimatul.

El a observat pe la mijlocul lunii martie situația suspectă din cont, la o zi după ce i „s-au transferat banii” și atunci a observat că mai avea un transfer similar de o singură liră, în februarie, când probabil au testat dacă merge.

După ce a sesizat băncii situația, totul s-a finalizat la sfârșitul lunii aprilie.

„Banca, într-un final, mi-a returnat banii, dar a fost anevoios și părea că nu știu ce sa facă. Mai mult, deși era prima oară când mă confruntam cu așa ceva după vreo 15 ani de când eram client Raiffeisen, ei păreau foarte ok cu orice deznodământ. Sunând la numărul lor *2000, am întrebat dacă era vorba de o pagubă de 100 sau de o mie de ori mai mare… mi s-a răspuns foarte sec că tot la fel s-ar fi întâmplat”, precizează clientul băncii.

Pași pentru prevenirea fraudelor online

Potrivit instrucțiunilor publicate pe site de Raiffeisen Bank, cea mai sigură măsură de prevenire a unei posibile fraude este să nu dai curs recomandărilor/ solicitărilor dintr-un mesaj „suspicios” și să-l ștergi imediat.

„De asemenea, te rugăm să ne contactezi urgent la numărul de telefon: +4021 306 3002 (număr cu tarif normal, apelabil non-stop din orice rețea, din țară și din străinătate). În cazul în care sesizarea se face sub formă de e-mail, te rugăm să ne trimiți la adresa [email protected] mesajul suspect primit, că atașament, pentru a se putea vedea și header-ul acestuia. Avem sesizări privind astfel de mesaje atât de la clienții Raiffeisen Bank, cât și de la persoane care nu sunt clienți ai băncii”, potrivit instrucțiunilor băncii.

„Dacă însă ai răspuns deja unui mesaj de tip phishing, îți recomandăm să ne contactezi urgent, că noi să îți comunicăm măsurile care se impun pentru a evita orice risc”, se arată în mesajul pentru clienți.

Madalina Prundea
Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina mai mult
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
„Nu e bine deloc”. Starea de sănătate a Regelui Charles s-ar fi înrăutățit. Palatul Buckingham...
Chirie de 30 de bani pe zi în locul din România cu priveliște de vis!...
FOTO. Ce frumoasă e iubita celebrului fotbalist! Poze hot cu manechinul
Simona Halep revine în Spania! Sportiva din România va evolua la Madrid Open
Doi angajați de la o bancă din București au văzut că un client avea o...
Ce a pățit o româncă, după ce a cumpărat o caserolă cu aripioare de pui...
Regele Charles este într-o stare REA! S-au activat planurile de înmormântare!
Craterul din Slănic se măreşte, iar crăpăturile au ajuns la blocurile şi la casele din...
Cine este Ramona, tânăra de 28 de ani care ar fi căzut în gol de...
EXCLUSIV: 50 de lei o porție de hamsie la malul mării! Ce prețuri au restaurantele...
Wow sau Bau? Cât de mult le-au schimbat operaţiile estetice pe vedetele din România
China ne bate și la diesel! A creat un motor REVOLUȚIONAR
„Este foarte bolnav”. Îngrijorările cu privire la Regele Charles sunt din ce în ce mai...
Un veteran NASA a descoperit o nouă FORȚĂ a naturii, neștiută până acum
Anunț pentru cei care stau la ultimul etaj din bloc. Toți proprietarii de apartamente trebuie...
Cât costă cea mai ieftină înmormântare organizată de „Regina Întunericului”. Suma este accesibilă pentru toate...
Regele Charles în stare gravă! Se pregătește înmormântarea!
Leo de la Roșiori a făcut mărturisiri emoționante despre momentele de marginalizare pe care le-a...
Ce au de împărțit la partaj Oana Radu și Cătălin Dobrescu: "El mă amenință că...
BANCUL ZILEI. Un dinamovist merge împreună cu câinele său într-un bar: - Dom’le, incredibil ce...
Regele Charles al III-lea este „mai bolnav decât lasă să se vadă”