Parchetul European a pus sub acuzare 23 de funcționari și angajați de firme elene pentru infracțiuni privind semnalizarea feroviară. Cât e prejudiciul

Parchetul European a pus sub acuzare 23 de funcționari și angajați de firme elene pentru infracțiuni privind semnalizarea feroviară. Cât e prejudiciul
Publicat: 12/12/2023, 13:16
Actualizat: 12/12/2023, 13:18

Parchetul European (EPPO) din Atena (Grecia) a adus, luni, acuzații împotriva a 23 de suspecți – inclusiv 18 de funcționari publici – pentru infracțiuni legate de executarea contractelor de restabilire a sistemelor de control al traficului și de semnalizare la distanță din rețeaua feroviară elenă, cofinanțate de UE, a anunțat, marți, instituția.

Ancheta EPPO a fost inițiată acum un an, pe 28 noiembrie 2022, și s-a axat pe contractele de restabilire a sistemelor de control și semnalizare a traficului la distanță din rețeaua feroviară elenă încheiate între ERGOSE – o filială a Organizației Căilor Ferate Elene (OSE), responsabilă cu gestionarea contractelor – și contractantul consorțiului, format din două societăți, responsabile cu executarea proiectului. Probele colectate au condus la acuzarea a 23 de suspecți, și anume:

  • 14 funcționari publici ai ERGOSE, însărcinați cu fraudarea subvențiilor. Doi dintre aceștia sunt, de asemenea, acuzați de o certificare falsă în scopul obținerii unui avantaj necuvenit pentru o altă persoană;
  • 4 funcționari publici ai autorității de management elene a Programului operațional al UE pentru infrastructură de transport, mediu și dezvoltare durabilă (EYD/EP-YMEPEPAA), acuzați de deturnare de fonduri;
  • 5 reprezentanți legali și angajați ai Contractantului Consorțiului, însărcinați cu instigarea la fraudă cu subvenții și cu emiterea unei certificări false cu scopul de a obține un avantaj necuvenit pentru o altă persoană.

Taxele se referă la executarea unui contract de restaurare a sistemului de control și semnalizare la distanță al tronsonului feroviar Atena-Thessaloniki-Promachonas, semnat în 2014, care urma să fie finalizat până în 2016 – cunoscut sub denumirea de „contractul 717”. În 2019 a fost semnat un contract suplimentar privind același proiect, prin care a fost modificat domeniul de aplicare inițial al contractului 717. Contractul adițional prevedea construirea unui sistem de semnalizare complet nou cu unități telemetrice noi, pentru a permite comunicarea și transmiterea datelor între gări, precum și din gări și centre de control.

Ambele contracte au fost cofinanțate din Fondul de coeziune al UE, în cadrul programului „Modernizarea telecomunicațiilor de semnalizare și instalarea Sistemului european de control al trenurilor (ETCS)”, contribuția UE ridicându-se la 85%.

Executarea necorespunzătoare a contractelor

Probele strânse de procurori indică răspunderea penală, din următoarele motive.

Pe baza unui acord privat, cele două societăți care constituiau Consorțiul contractant, imediat după semnarea contractului 717, au împărțit în mod arbitrar proiectul între ele. Una dintre societăți s-a angajat să desfășoare tronsonul nordic al proiectului, în timp ce a doua societate s-a angajat să realizeze proiectul pe cea mai mare parte a rutei Atena-Salonic până la Platy, inclusiv pe tronsonul din apropiere de Tempe, unde a avut loc o coliziune cu o cale ferată fatală la 28 februarie 2023.

În plus, a doua societate a încredințat studiile tehnice privind sistemele de semnalizare ale tronsonului de cale ferată Atena-Platy unei societăți terțe, care nu dispunea de cunoștințele tehnice specifice necesare, cu încălcarea clauzelor contractuale, care prevedea că expertiza trebuia să fie realizată de un anumit furnizor. Acest lucru a dus la o încălcare a obligației contractuale privind furnizarea de expertiză specializată, pentru care ERGOSE a impus o sancțiune financiară de aproximativ 2 milioane de euro, în urma unui audit efectuat în 2018 de Comitetul de audit financiar al Greciei (EDEL).

Potrivit EPPO, în timp ce domeniul de aplicare inițial al contractului 717 presupunea restaurarea sistemelor existente de semnalizare și telecomunicații, contractantul consorțiului a încercat să construiască un sistem de semnalizare complet nou cu unități telemetrice noi. Se înțelege că aceasta a fost o modificare ilegală a contractului inițial, care a condus la o creștere nejustificată a valorii contractului, care nu este justificată de nicio circumstanță neprevăzută.

Conform anchetei, au fost acordate în total șapte prelungiri ilegale ale contractului inițial, în conformitate cu deciziile Consiliului de administrație al ERGOSE. Din acest motiv, proiectul nu a fost încă finalizat, la mai mult de nouă ani de la semnarea contractului 717.

Potrivit procurorilor, angajații ERGOSE, responsabili cu gestionarea proiectului, au declarat în mod intenționat informații incomplete și false autorității de management cu privire la existența unor fapte critice pentru distribuirea fondurilor și aprobarea prelungirilor. Prin urmare, cererile au fost aprobate de autoritatea de management, care a plătit fondurile beneficiarului, ERGOSE, care a plătit ulterior Contractantului Consorțiului.

În plus, se susține că funcționarii autorității de gestionare, însărcinați cu supravegherea utilizării fondurilor, au încălcat principiile gestionării prudente a activelor. Se înțelege că, în pofida faptului că informațiile transmise de angajații ERGOSE erau vădit inexacte sau false, funcționarii publici ai autorității de management au aprobat distribuirea fondurilor corespunzătoare, cauzând prejudicii intereselor financiare ale UE și ale statului elen în valoare de peste 15,6 milioane de euro.

Infracțiunile de care sunt acuzați inculpații se pedepsesc cu închisoare de până la 10 ani, precum și cu amendă.

În urma anchetei s-au descoperit, de asemenea, fapte care ar putea constitui o încălcare a obligațiilor de către inspectorii-auditori ai Autorității Naționale pentru Transparență (NTA) din Grecia, cărora Parchetul elen le-a încredințat sarcina de a efectua un audit privind executarea contractului 717. EPPO a decis să trimită acest nou caz autorităților competente elene, în vederea unor acțiuni în justiție suplimentare, întrucât faptele care fac obiectul prezentei investigații nu constituie o infracțiune în cadrul mandatului EPPO.

EPPO este parchetul independent al Uniunii Europene. Acesta  este responsabil de investigarea, urmărirea penală și trimiterea în judecată a infracțiunilor împotriva intereselor financiare ale UE.

Sursa foto: EPPO

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
„Măcelarul de eunuci”: Un bărbat care a făcut o afacere filmându-se în timp ce își...
Vestea care îi “îngroapă” pe șoferi în datorii. Urmează creșteri uriașe
FOTO. Mădălina Ghenea, apariție absolut incendiară! Pictorial hot după ce s-a despărțit de milionar
El este fotbalistul român care a murit în accidentul cumplit de la Băița. Denis nu...
Un mercenar rus, fost membru Wagner, spune că ucide prizonieri ucraineni din compasiune: „E și...
Ce vedetă din România se iubește cu un puștan cu 22 de ani mai tânăr...
De ce nu a fost înmormântată Naomi până acum. Noi detalii cutremurătoare
ANIMAŢIE. Filmul teribilului accident din Timiş, provocat de un şofer de BMW care îşi luase...
"Plângea lângă fată". O tânără de 17 ani și-a pierdut viața după ce mașina condusă...
“Vreau să fie și el la trei metri cum este fata mea”. Mama tinerei decedate...
Wow sau Bau? Cât de mult le-au schimbat operaţiile estetice pe vedetele din România
E legal să circuli cu portbagajul deschis când transporți mărfuri voluminoase? Ce obligație au șoferii
Cine va fi succesorul lui Putin?
Actorul din Războiul Stelelor a spus ADEVĂRUL! „Este mai mult un basm...
Permis suspendat pentru 10 ani. Legea care va intra în vigoare în România
Angajări masive în Armată. Condițiile de concurs pentru cele 2.500 de posturi
Florin Salam, în genunchi în fața soției după ce Roxana i-a oferit cadou o mașină...
"Plângea lângă fată". O tânără de 17 ani și-a pierdut viața după ce mașina condusă...
Julia și Sebastian schimb acid de replici! Roberta consideră că Julia este invidioasă: „Nu putem...
Irina Loghin, indignată de modul în care este tratat Florin Piersic: ”Mai mare bătaie de...
BANCUL ZILEI. În seara de Ajun, Moş Crăciun vine la Bulă. Îl arată cu degetul...
Iată ce salariu primesc angajații din marile restaurante fast-food în România
×