Bogdan-Ion Jelea, consilier în cadrul Consiliului General al Municipiului București, a declarat în cadrul emisiunii „Cu Gândul la București” că riscul de la Planșeul Unirii este atât unul în ceea ce privește pierderi de vieți omenești, dar și din punct de vedere al unei eventuale catastrofe biologice. Potrivit lui Bogdan Jelea, pe sub planșeu trece caseta cu dejecțiile din București.
„Situația Planșeului nu este una nouă. Pe noi, bucureștenii, ne interesează această problemă, și am să vă expun două categorii de riscuri: există riscul de prăbușire care să creeze pierderi de vieți omenești și materiale, iar în al doilea rând, această iminentă surpare, așa cum spun experții, ar putea să genereze o catastrofă ecologică, biologică și pentru sănătatea publică. Nu este nicio exagerare în ceea ce vă spun”, a declarat Bogdan Jelea în emisiunea „Cu Gândul la București”.
Potrivit consilierului general, în cazul unei surpări, apa din Dâmbovița ar împrăștia dejecțiile pe o zonă considerabilă.
„Ne aflăm într-un context în care această construcție subterană este într-o situație disperată. Discutăm de o zonă foarte întinsă unde există un capac. Sub acest capac este acel curs amenajat al râului Dâmbovița, iar sub această albie cimentată se află o casetă, care are două compartimente: una pentru apa de ploaie, iar cealaltă prin care circulă dejecțiile care provin de la toate toaletele din București. În cazul unei surpări, apa din Dâmbovița ar împrăștia dejecțiile într-o zonă care ar afecta cam toate sectoarele din București”, a mai declarat Bogdan Jelea în emisiunea „Cu Gândul la București”.
Guvernul a decis, în aprilie 2023, suplimentarea cu 750 de milioane de lei a fondurilor din Programul „Anghel Saligny”, pentru reabilitarea și consolidarea Planșeului de la Piața Unirii.
Planșeul de beton din Piața Unirii, pe sub care trece Râul Dâmbovița, este în prezent într-o stare de degradare foarte mare, iar ultima expertiză tehnică a arătat că structura are un risc seismic gradul I.
Potrivit specialiștilor în construcții, care au verificat planșeul, acesta se poate prăbuși în cazul unui seism de intensitate medie, iar problema uriașă este că pe sub Dâmbovița (și pe sub planșeu) se află pasajul de la metrou, dintre Unirii 1 și Unirii 2.
Pe de altă parte, pe deasupra planșeului este organizată circulația rutieră din Piața Unirii. Practic, la această structură trebuie să se intervină de urgență, pentru a se evita o tragedie.
Gândul a publicat încă din martie 2021 imagini în premieră de sub planșeu, care arată starea deplorabilă a construcției. Imaginile pot fi văzute AICI.
CITEȘTE ȘI:
Specialiștii propun DEMOLAREA completă a planșeului din Piața Unirii și refacerea lui de la zero