Prima pagină » Actualitate » Surse administrative: Autobuzele Otokar cumpărate în 2018 înregistrează zeci de defecțiuni pe zi. Multe dintre ele încep să iasă din GARANȚIE

Surse administrative: Autobuzele Otokar cumpărate în 2018 înregistrează zeci de defecțiuni pe zi. Multe dintre ele încep să iasă din GARANȚIE

Surse administrative: Autobuzele Otokar cumpărate în 2018 înregistrează zeci de defecțiuni pe zi. Multe dintre ele încep să iasă din GARANȚIE

Autobuzele turcești Otokar, cumpărate de Primăria Capitalei în 2018, înregistrează zilnic zeci de incidente, spun surse administrative în exclusivitate pentru Gândul. Vorbim de uși blocate, erori în bord sau adevărate pene pentru care este nevoie de tractarea acestor vehicule la autobaze.

Din cele 400 de autobuze Otokar cumpărate de Primăria Capitalei în 2018 cu suma de 458.100.826 de lei fără TVA, foarte multe ar fi trase pe dreapta, din cauza defecțiunilor.

De altfel, spun sursele Gândul, zilnic se înregistrează zeci de incidente la aceste vehicule care au puțin peste 7 ani.

Mai mult, așa cum Gândul a dezvăluit recent, multe dintre autobuzele turcești încep să iasă din garanție, pentru că au deja numărul de kilometri stipulat în contract. Practic, de mentenanța lor nu se mai ocupă turcii, ci STB.

Și cum defecțiunile nu sunt puține, Societatea de Transport va fi nevoită să bage mulți bani în mentenanța acestor autobuze.

Revenind la mentenanța turcilor, aceasta ar fi fost făcută foarte prost.

„Autobuzele Otokar nu sunt deloc întreținute”

„Nu sunt deloc întreținute cum trebuie. Acum încep mecanicii români de la STB să intre pe ele, la câteva autobaze, pentru că turcii nu mai au exclusivitate pe câteva dintre ele, după ce și-au făcut numărul de kilometri. Defectele sunt foarte multe și vor fi mari probleme în viitorul apropiat. Am văzut cum au lucrat turcii. De exemplu, la instalațiile electrice, nu au lucrat pe aceleași cabluri pe care le-a avut Otokar. Au pus alte cabluri și fac un fel de improvizații, cu alte fire care nu ar fi pentru sarcina care trebuie și oricând pot lua foc”, au precizat surse STB în exclusivitate pentru Gândul.

Mai mult, spun sursele noastre, mecanicii români au încercat să le atragă atenția „colegilor” turci, dar fără succes.

Ce este însă și mai grav este că din decembrie 2023 până în prezent, trei astfel de autobuze au luat foc.

Ultimul a ars în luna martie, în timp ce era parcat în Autobaza Nordului din Capitală. Mai mulți pompieri și șoferi STB au intervenit pentru a stinge flăcările. Nimeni nu a fost rănit, din fericire.

De ce iau foc aceste autobuze

Unul dintre liderii de sindicat ai STB spunea atunci că reparațiile la Otokar ar fi făcute de mântuială, iar din acest motiv autobuzele ajung adevărate torțe pe roți.

„Se pare că sunt probleme în zona motorului, unde sunt scurgeri de ulei și combustibil. Practic, uleiul scurs și motorina ajung în zona eșapamentului, care este foarte încins, și se aprind. Așa iau foc autobuzele Otokar.

S-a ajuns la această situație din cauza faptului că, în ultima perioadă, producătorul face mentenanță de mântuială la aceste autobuze. Sunt prea multe probleme la aceste vehicule și este foarte probabil ca turcii să nu le mai facă față.

Fiind în garanție, autobuzele Otokar nu pot fi reparate de către STB. Oricum, STB SA nu are personal de întreținere suficient pentru repararea celor vechi, dar să mai preia încă 400 de vehicule”, a declara pentru Gândul Valer Ciobănescu, președintele Sindicatului Transpublic din STB.

Ce fel de autobuze s-au livrat din Turcia

Compania Otokar din Turcia s-a obligat, prin contractul din 2018, să furnizeze municipalității, în termen de 17 luni de la semnare, 3 tipuri de autobuze:

  • 320 de autobuze marca Otokar, model KENT LF de 12 metri;
  • 50 de autobuze marca Otokar, model KENT LF de 10,50 metri;
  • 30 de autobuze marca Otokar, model KENT LF ARTICULAT de 18 metri.

De asemenea, compania Otokar s-a obligat, prin contract, să ofere o garanție de 240.000 de kilometri sau minimum 4 ani (full warranty) de la data punerii în exploatare a autobuzelor, asigurând, totodată, și unele „consumabile”, precum:

  • uleiuri
  • antigel
  • filtre
  • acumulatori
  • anvelope (160.000 km)
  • becuri auto

Potrivit unui răspuns al STB, la solicitarea Gândul, în perioada 1 decembrie 2018 – 28 februarie 2023 au fost raportate nu mai puțin de 26.035 defecțiuni tehnice la autobuzele Otokar.


Citește și:

Este „alarmă” la STB după ce o șină a intrat prin podeaua unui tramvai. S-a recurs la măsuri speciale, ca să nu se ajungă la HAOS în București

Cum arată și ce pagube a suferit tramvaiul Imperio Metropolitan care s-a lovit de un TIR

 

Alexandru Coman a absolvit Facultatea de Jurnalism în anul 2010, iar de atunci a semnat în mai multe publicații centrale, în secțiunile online, precum evz.ro. Alexandru lucrează de mai mulți ani ... vezi toate articolele

Citește și