Florin Lisaru, un antreprenor român din Italia, deține o companie de transport de mărfuri, având peste 30 de camioane și 25 de șoferi angajați.
Originar din Vâlcea, el a deschis afacerea la Piacenza, în nordul Italiei. Deși trece printr-un moment dificil ca urmare a creșterii uriașe a prețurilor la carburanți, Florin se confruntă cu o problemă și mai mare: lipsa de personal.
Compania are activitate, dar are nevoie disperată de șoferi. Doar în ultimele câteva luni, românul a pierdut 80.000 de euro din cauza lipsei acute de personal.
Șoferii nu vin să se angajeze, deși Florin oferă toate condițiile de muncă cerute de lege: salarii, garanții, dar și avantaje suplimentare. Românul spune că a pus anunțuri și în România, pe site-ul specializate în căutarea de forță de muncă, dar nu a găsit doritori nici acolo.
„Nu mai găsesc personal competent. Aș accepta și începători, dar să aibă dorința de a învăța, să fie serioși. Le dăm chiar și banii înainte. Dar sunt din ce în ce mai puțini cei cu care se poate lucra. Unii vin și-mi spun că vor să stea o lună, apoi să plece. E o nebunie totală, o criză care a început acum un an și devine din ce în ce mai presantă. Am căutat la început în Italia, apoi și în România, cu anunț online, pe OLX”, a declarat Lisaru pentru rotalianul.com.
Românul spune că oferă condiții de muncă dintre cele mai bune, iar salariile sunt între 2.200 și 2.800 de euro pe lună, în contextul în care, în unele zile, șoferii conduc doar câteva ore.
„Camioanele mele se întorc toate seara la garaj. Avem baie, bucătărie, service. Munca nu e multă, câteodată e de condus chiar 3 sau 4 ore pe zi. Noi nu îi punem pe șoferi la curse extenuante. Iar salariile sunt între 2200 și 2800 de euro, așa cum prevede contractul național. Se fac contracte pe timp nedeterminat. Dacă se întâmplă, rareori, să doarmă un șofer pe drum, are asigurată cazarea, 30 de euro pe noapte”, explică acesta.
Unul dintre motivele pentru lipsa acută de personal în domeniu este faptul că procedurile de obținere a permisului de conducere pentru profesioniști au devenit mai complicate. Timpul de așteptare a crescut de la șase luni la un an, timp de așteptare pe care Florin Lisaru în consideră „inutil”.
Totodată, compania pe care o deține se confruntă și cu o creștere a prețului motorinei cu 80%.
„S-a scumpit cu 80%, a ajuns de la 1,30 la 2,30 euro. Efectul războiului s-a simțit. Da, au fost ajutoare de la stat, dar avantajate au fost persoanele fizice, companiile mai puțin, din cauză accizelor. În 3 luni de zile cheltuieli de 30.000 de euro. Plus alte cheltuieli și scumpiri. S-a scumpit tot. Contribuțiile la angajați, alți aproape 40.000 de euro lunar. Am pierdut 80.000 de euro. Cât mai putem merge așa înainte?”, mai spune românul.