Regulamentul de organizare și funcționare a Comitetului de organizare a funeraliilor de stat și a componenței acestuia, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 112/2024, stabilește cadrul pentru ceremonia funerară a fostului președinte al României.
Comitetul pentru organizarea funeraliilor de stat în onoarea fostului președinte s-a reunit în ședință marți după-amiază, după ce prima ședință a comitetului a fost organizată luni, în contextul agravării stării de sănătate a fostului președinte al Românie.
Ion Iliescu a decedat, marți, la Spitalul Clinic de Urgență „Prof. Dr. Agrippa Ionescu”. Potrivit Guvernului României, detaliile privind programul funeraliilor de stat organizate în onoarea fostului șef al statului român Ion Iliescu vor fi comunicate în perioada următoare.
În plus, o ședință de Guvern a fost convocată marți seară la ora 19.30, pentru aprobarea HG privind declararea zilei de 7 august zi de doliu național, în memoria fostului președinte al României Ion Iliescu.
Potrivit regulamentului, Comitetul de organizare a funeraliilor de stat, denumit în continuare Comitetul, se convoacă de către șeful Cancelariei Prim-Ministrului în cazul decesului Președintelui României și al foștilor șefi de stat ai României.
Comitetul mai poate fi convocat de șeful Cancelariei Prim-Ministrului pentru aprobarea sau modificarea Procedurii privind organizarea funeraliilor de stat.
Comitetul are în componență reprezentanți la nivel de secretari de stat sau înalți funcționari publici ai Administrației Prezidențiale, Secretariatului General al Guvernului; Cancelariei Prim-Ministrului, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Apărării Naționale, Secretariatului de Stat pentru Culte și Serviciului de Protecție și Pază.
Comitetul întocmește și transmite spre aprobare Procedura privind organizarea funeraliilor de stat, modifică, dacă este cazul, la propunerea șefului Cancelariei Prim-Ministrului sau al unui membru al Comitetului, Procedura privind organizarea funeraliilor de stat, stabilește măsurile care urmează a fi luate pentru organizarea activităților ceremoniei, estimează bugetul în vederea acoperirii cheltuielilor ocazionate de organizarea funeraliilor de stat, pregătește cartea de condoleanțe, invită la întrunirile Comitetului și un membru al familiei defunctului și transmite Cancelariei Prim-Ministrului lista finală a participanților la ceremonie pentru a fi comunicată Administrației Prezidențiale.
Comitetul se întrunește în ședințe ori de câte ori este nevoie pentru îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la art. 3. Ședințele Comitetului pot avea loc cu participarea fizică a membrilor sau în sistem online. Ședințele sunt convocate prin intermediul poștei electronice la inițiativa șefului Cancelariei Prim-Ministrului. Hotărârile sunt adoptate cu votul majorității membrilor prezenți.
Agenda fiecărei ședințe a Comitetului se întocmește de către secretariatul tehnic, pe baza propunerilor formulate și înaintate în acest sens de către membrii săi și aprobate de către șeful Cancelariei Prim-Ministrului. Comitetul își desfășoară activitatea în spațiul Centrului Operativ pentru Situații de Urgență din cadrul Palatului Victoria. Secretariatul tehnic, relațiile publice și de protocol ale Comitetului sunt asigurate de Cancelaria Prim-Ministrului și de Secretariatul General al Guvernului.
Procedura privind organizarea funeraliilor de stat se aprobă prin ordin comun al secretarului general al Guvernului, al șefului Cancelariei Prim-Ministrului, al ministrului afacerilor interne și al ministrului apărării naționale, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului care aprobă prezentul Regulament.
„Potrivit Procedurii privind organizarea funeraliilor de stat, în cazul decesului unui fost președinte al României, comunicarea publică a decesului se realizează la nivelul Cancelariei Prim-Ministrului, prin purtătorul de cuvânt al Guvernului, iar MAE comunică oficial despre deces tuturor misiunilor diplomatice și reprezentanților organizațiilor internaționale acreditate în România, precum și misiunilor diplomatice ale României din străinătate”, mai arată Executivul.
Procedura privind organizarea funeraliilor de stat a fost declasificată de Guvern pentru ca cetățenii și mass-media să aibă acces la detalii organizatorice privind organizarea funeraliilor de stat.
AUTORUL RECOMANDĂ: