Consiliul Concurenţei recomadă reevaluarea legislaţiei cu privire la serviciile de transport persoane pentru a oferi condiţii echivalente de concurenţă.
Autoritatea recomandă eliminarea limitării numărului maxim de autorizaţii taxi emise de autorităţile locale, eliminarea tarifelor maximale, eliminarea limitării geografice a activităţii şi încurajarea tranziţiei către vehicule nepoluante.
„Consiliul Concurenţei recomandă reevaluarea legislaţiei privind transportul în regim de taxi şi a celei referitoare la transportul alternativ, astfel încât să ofere condiţii echivalente de concurenţă, chiar dacă sunt tratate diferit din punctul de vedere al reglementării.
Uniformizarea, pe cât posibil, a cadrului legal, astfel încât atât transportatorii în regim de taxi, cât şi operatorii de transport alternativ să îşi desfăşoare activitatea pe piaţă în condiţii cât mai puţin restrictive, va conduce atât la reducerea costurilor nejustificate, cât şi la avantaje pentru consumatori, care vor avea, astfel, la dispoziţie mai multe opţiuni pentru a se deplasa”, a declarat preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.
Printre altele, Consiliul Concurenței recomandă și:
- Eliminarea limitării numărului maxim de autorizaţii taxi emise de autorităţile locale, deoarece restricţionează concurenţa şi limitează accesul noilor operatori pe piaţă, afectând în final şi consumatorul;
- Eliminarea tarifelor maximale: într-o economie de piaţă, preţurile trebuie stabilite liber, prin mecanismele cererii şi ofertei. În prezent, nu sunt identificate elemente obiective care să justifice menţinerea tarifelor maximale, aşa cum au fost acestea reglementate în urmă cu peste 20 de ani;
- Eliminarea limitării geografice a activităţii: Regula conform căreia taxiurile pot opera doar în localitatea de autorizare nu mai corespunde realităţilor urbane actuale. Deplasările între localităţi sau în zone metropolitane sunt frecvente, iar serviciile trebuie să răspundă acestei nevoi;
- Eliminarea obligativităţii afilierii la un dispecerat şi dotării cu staţii de emisie-recepţie: majoritatea comenzilor sunt preluate astăzi prin aplicaţii mobile, iar obligaţia de a plăti un serviciu neutilizat (dispeceratul) reprezintă un cost nejustificat şi o barieră concurenţială;
- Încurajarea tranziţiei către vehicule nepoluante prin reducerea sau eliminarea taxelor de autorizare pentru vehiculele electrice şi hibride, precum şi acordarea de scutiri fiscale temporare pentru maşinile electrice;
- Implementarea unui sistem informatic naţional dedicat serviciilor de taxi: ar permite urmărirea activităţii şoferilor şi curselor, contribuind la transparenţă, control şi siguranţa pasagerilor. O aplicaţie administrată de autorităţile de autorizare ar putea pune aceste informaţii la dispoziţia publicului.
Totodată, Consiliul Concurenţei consideră că reglementările aplicabile transportului alternativ necesită ajustări pentru a asigura eficienţa serviciilor. În acest context, autoritatea de concurenţă propune:
- Eliminarea limitării geografice: La fel ca în cazul taxiurilor, prestarea serviciilor doar în localitatea unde îşi are sediul sau domiciliul transportatorul limitează flexibilitatea operaţională şi accesul consumatorilor;
- Armonizarea criteriilor tehnice: Vechimea maximă a vehiculelor folosite în transportul alternativ ar trebui să fie aceeaşi ca în cazul taxiurilor;
- Îmbunătăţirea sistemelor informatice: Aplicaţiile de intermediere ar trebui să permită identificarea şi sancţionarea eficientă a şoferilor care încalcă legislaţia sau standardele platformei.
Potrivit Consiliul Concurenţei şi platformele de intermediere ale transportului alternativ ar trebui să adopte un comportament care să vizeze:
- interzicerea modificării tarifelor în timpul cursei fără acordul clientului: modificarea unilaterală a preţului după începerea cursei şi debitarea automată a contului clientului fără consimţământul acestuia poate reprezenta o încălcare a normelor de ţin de protecţia consumatorilor, sau chiar, în anumite condiţii, a Legii concurenţei;
- modificarea politicii de anulare a curselor astfel încât să existe condiţii echivalente pentru şoferi şi clienţi;
- renunţarea la practicarea unor tarife standard diferenţiate pe zile/ore (ex. „tarif de oră de vârf”), în condiţiile existenţei deja a tarifului dinamic care variază în funcţie de cerere şi ofertă, interval orar, zi din săptămână etc. pentru a evita dubla aplicare a aceloraşi indicatori/factori asupra preţului.
RECOMANDAREA AUTORULUI:
Propunerile PSD în pachetul 2. Blocarea instrăinării profiturilor multinaționalelor, suprataxarea marilor AVERI și modificarea legii insolvenței
Un deținut s-a OTRĂVIT cu alcool pur după ce a primit vești proaste de la soție și amantă. Bărbatul stă la terapie intensivă de trei săptămâni