EXCLUSIV | Presupuse nereguli la Brigada Operațiuni Speciale Oradea, dezvăluite de un avertizor de integritate: Mașini lovite neraportate, numiri controversate, permiterea accesului la informații din baza de date a Poliției

EXCLUSIV | Presupuse nereguli la Brigada Operațiuni Speciale Oradea, dezvăluite de un avertizor de integritate: Mașini lovite neraportate, numiri controversate, permiterea accesului la informații din baza de date a Poliției
Publicat: 27/06/2022, 10:00

Ofițerii de la Operațiuni Speciale se infiltrează printre infractori şi „filează” hoţi, tâlhari, traficanţi de droguri sau de carne vie, urmăresc zile, săptămâni sau luni grupări periculoase şi strâng probe împotriva lor în anchetele parchetelor. Cel mai mare risc al unui ofiţer de la Operaţiuni Speciale este să fie deconspirat în timpul unui filaj, când își poate pune în pericol chiar și viaţa. Profesionalismul ofițerilor de la Operațiuni Speciale nu este pus la îndoială. Cazurile de scurgeri de informații documentate în ultimii ani și finalizate cu arestări și trimiteri în judecată au arătat însă că există și vulnerabilități.

Uneori, cei care ar trebui să ajute la prinderea infractorilor au ajuns să sprijine infractori, spunându-le că sunt interceptați, că le vor fi percheziționate casele, dându-le numele denunțătorilor și ale unor martori protejați. Ultimul caz anchetat de procurorii anticorupție este cel al unui șef din Brigada Operațiuni Speciale Brașov, care i-ar fi spus unei persoane vizate în două dosare penale, dintre care unul al DNA, că este sub supraveghere tehnică și că locuința îi va fi percheziționată.

La scurt timp după cazul de la Brașov, redacția Gândul a primit de la o persoană care se declară avertizor de integritate – și a cărei anonimitate o vom proteja – o scrisoare cu informații care ar devoala presupuse nereguli ce s-ar petrece de ani buni și la Brigada Operațiuni Speciale Oradea. Probele ar arăta, spune sursa citată, posibile fapte de abuz în serviciu, numiri controversate, mașini lovite și neraportate, apoi reparate fără avize, dar și permiterea accesului la informații din bazele de date ale Poliției.

Neregulile ar fi cunoscute de șeful Brigăzii Operațiuni Speciale Oradea, Dragomirescu Mircea Aurel, însă ele nu ar fi fost reclamat mai departe de acesta șefilor ierarhici.

Din informațiile transmise de Poliția Română la solicitarea Gândul rezultă că la Brigada Operațiuni Speciale Oradea nu au fost făcute controale ale Direcției Control Intern în perioada 2020-2022, pentru presupuse fapte de abuz în serviciu, modul în care au fost reparate autovehicule folosite în activitatea investigativă a acestei structuri, acordarea unor locuințe de serviciu și deconturile pentru acestea.

”Vă informăm că, în evidențele Direcției Control Intern aferente perioadei 2020-2022, nu au fost identificate verificări efectuate la nivelul Brigăzii de Operațiuni Speciale Oradea, care să aibă ca obiect aspectele indicate în solicitare”, se arată în răspunsul transmis de Poliția Română.

Avertizorul de integritate susține însă că toate aceste situații au la bază documente la care pot ajunge organele de anchetă și pot fi probate cu martori.

Presa locală scria în urmă cu două luni că o echipă de inspectori de la București a mers la IPJ Bihor pentru a cere lămuriri de la mai mulţi şefi, inclusiv de la șeful Brigăzii Operaţiuni Speciale. Motivul ar fi fost, spun jurnaliștii de la eBihoreanul.ro, un raport trimis de şeful Serviciului Judeţean de Protecţie Internă Bihor în care sunt menționate, printre altele, pontări fictive la sfârşit de săptămână și maşini de serviciu folosite în interes personal.

Relațiile de rudenie din Brigada Operațiuni Speciale Oradea

Avertizorul de integritate susține că șeful Brigăzii Operațiuni Speciale Oradea și-ar fi ales șefii din subordine dintre ofițerii care nu îi contestă deciziile sau pentru că ar fi rude cu șefi de structuri de poliție sau de parchete locale ori copii ai unor prieteni de-ai acestuia.

”Astfel, șeful S.P.F. este verișor cu fosta șefă DNA – Structura Teritorială Oradea, ultimul șef al serviciului S.O. este finul șefului Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate Oradea, unul din șefii de birou S.O. este fiul uneia dintre colaboratoarele apropiate ale lui DMA, în prezent pensionară, ce a activat în cadrul Serviciului Financiar al Inspectoratului de Poliție Județean Bihor”, spune avertizorul de integritate.

Petreceri cu alcool și mâncare la sediul conspirativ

Avertizorul de integritate spune că șeful Brigăzii Operațiuni Speciale Oradea și-a serbat ziua de naștere cu mai mulți invitați dintre subalternii săi, atât în 2020, cât și în 2021, când erau restricții impuse de pandemia de coronavirus.

Mai mult, petrecerile ar fi avut loc nu acasă la șeful Brigăzii Operațiuni Speciale Oradea sau la un restaurant, ci într-un sediu al structurii. Asta în condițiile în care astfel de petreceri private se lăsau cu dosare penale și cu amenzi în cazul altor persoane.

”Restricțiile legate de pandemie au fost doar pentru muritorii de rând, nu pentru  șeful Brigăzii Operațiuni Speciale Oradea”, a mai scris avertizorul de integritate în scrisoare.

Patru secretare la biroul șefului

Brigada Operațiuni Speciale Oradea are prevăzute două funcții de secretare, însă în realitate în secretariatul structurii lucrează patru secretare. Una dintre ele este mai mult secretara personală a șefului Brigăzii Operațiuni Speciale Oradea și ”se comportă ca și cum ar fi adjuncta șefă”, susține avertizorul de integritate.

”Și-a permis, chiar dacă este interzis prin proceduri și regulamente, să cheme până la poarta sediului conspirativ al unității pe unul dintre angajații fostului ei soț, și asta doar pentru a-i aduce diferite lucruri personale (că doar de aia e sediu conspirative, ca să-l cunoască toată lumea)”, mai scrie avertizorul de integritate.

O altă secretară ar fi ajuns să ocupe acest post pentru că este soția unui șef din structurile Poliției de Frontieră. Anterior, aceasta ar fi fost, o perioadă scurtă de timp, secretară în cadrul IPJ Bihor.

Celelalte două posture de secretară ar fi fost ocupate de două polițiste cu grad de ofițer din cadrul altor structuri ale Brigăzii Operațiuni Speciale Oradea, una de la Biroul Tehnică Operativă (BTO), iar cealaltă din Biroul Surse Umane de Informații și Investigații (BSUII).

”Cele două polițiste cu grad de ofițer, dar cu rol de secretare au fost ajutate inițial de DMA să promoveze examenul de trecere în corpul ofițerilor, iar mai apoi una dintre ele a fost împuternicită șefa Biroului Tehnică Operativă”, potrivit sursei citate.

Avertizorul de integritate vorbește de ”pontaje nereale” la Biroul Tehnică Operativă, de ”verificări din birou, dar care trebuiau făcute în teren”, de bani care ar fi dați pentru chirii unor angajați care nu ar trebui să beneficieze de acest drept, dar și de salarii de excelență care ar fi acordate doar ofițerilor care nu ies din cuvântul șefului lor.

”Șeful Brigăzii Operațiuni Speciale Oradea știe despre toate sumele de bani ilegal încasate de subalternii săi, întrucât el semnează toate solicitările și rapoartele de verificare și decontare”, mai spune avertizorul de integritate.

Mașini lovite, neraportate

O ”cutumă” la nivelul Brigăzii Operațiuni Speciale Oradea ar fi, potrivit avertizorului de integritate, și folosirea de către unii ofițeri sau șefi a autoturismelor de serviciu în interes personal.

De asemenea, el susține că au fost situații în care mașini ale Brigăzii Operațiuni Speciale Oradea au fost avariate, dar evenimentele rutiere în care au fost implicate nu au fost raportate eșaloanelor superioare sau celor care trebuie să ia la cunoștință despre ele.

”Ulterior, aceste mașini au fost reparate integral sau parțial, dar fără avize de reparații sau în locații improprii, iar într-un final au fost predate spre casare sau atribuite către alte structuri MAI”, susține avertizorul de integritate.

Una dintre aceste situații ar fi avut loc în primăvara-vara anului 2017, când un autoturism al Brigăzii Operațiuni Speciale Oradea, marca Volkswagen Golf 5, în timp ce desfășura o misiune în municipiul Oradea, a fost lovit din spate de un autoturismul Audi A6.

”Deși lucrătorii de poliție de pe autospeciala de poliție avariată au anunțat de îndată pe șeful Brigăzii Operațiuni Speciale Oradea despre accidentul rutier, iar conform procedurii, acesta trebuia la rândul lui să raporteze evenimentul rutier către DOS-IGPR, DIPI și IPJ Bihor, comisarul șef DMA a refuzat raportarea evenimentului rutier (deși un subaltern de-al său i-a sugerat calea legală), alegând să ascundă mașina timp de aproximativ doi ani, sub o prelată, prin service-urile auto ale fostului soț al secretarei personale a acestuia”, susține avertizorul de integritate.

După doi ani, din dispoziția șefului Brigăzii Operațiuni Speciale Oradea, mașina avariată ar fi fost încredinţată, spre a fi reparată și utilizată, unor angajați din cadrul Biroului Tehnică Operativă, deși nu fusese raportat accidentul și nu exista vreo autorizație de reparație.

”Unul dintre lucrătorii ce activa în cadrul BTO, deși pe schema de organizare figura la SSO, ajutat de alți colegi din cadrul aceluiași biroului tehnic, au dus autoturismul Volkswagen Golf 5 avariat în fața casei unuia dintre ei, din cartierul Ioșia, și au îndreptat elementele de caroserie tamponate și îndoite (de exemplu, portbagajul), folosindu-se de un pom din fața casei acestuia, fără a avea autorizație de reparație”, susține avertizorul de integritate.

La scurt timp după îndreptarea caroseriei, invocând defecțiuni la motor, șeful Brigăzii Operațiuni Speciale Oradea ar fi dispus trimiterea autoturismului Volkswagen Golf 5 spre casare.

”Ocazie cu care, în cadrul Serviciului Logistic din IPJ Bihor, s-a constat faptul că în talon autoturismul respectiv are înscrisă o serie de motor, iar în realitate motorul cu care este echipat autoturismul are poansonată o altă serie, diferita de cea din talon. Datorită acestei neconcordanțe, nici în prezent autoturismul nu a fost casat și se află în curtea sediului Serviciului Logistic din cadrul IPJ Bihor. Motorul respectiv ar fi fost procurat de către comisarul șef DMA de la un atelier de dezmembrări auto care aparține unui apropiat de-al său și înlocuit în același service auto de casă”, potrivit avertizorului de integritate.

Autoturismul era relativ nou și cu puțini kilometrii rulați când ar fi intervenit defecțiunea la motor și ar fi trebuit să fie schimbat gratis, dacă încă era în garanție la acea dată.

”Foarte important este  și faptul că, autoturismul Volkswagen Golf 5, deși este echipat cu un motor având poansonată o serie, dar în acte are înscrisă o cu totul altă serie, a trecut toate testele de ITP, ceea ce nu este legal. Este știut faptul că la controlul ITP este necesară prezentarea cărții tehnice și a talonului în original, iar mențiunile înscrise în cartea tehnică privind seria motorului trebuiau validate cu seria reală cu care este echipat autoturismul”, susține avertizorul de integritate.

O altă situație în care, spune avertizorul de integritate, s-ar fi făcut nereguli ar fi avut loc în 10 septembrie 2018. Atunci, o autospecială Mazda folosită în cadrul Brigăzii Operațiuni Speciale Oradea a fost dusă la reparații, fără aprobarea prealabilă a Serviciului Logistic din cadrul IPJ Bihor – care este responsabil cu aprobarea reparațiile autoturismelor și cu decontarea cheltuielilor, în limita bugetului disponibil – în atelierul auto al fostului soț al secretarei personale a șefului. Motivul ar fi fost pierderea uleiului și funcționarea necorespunzătoare a cutiei de viteze.

În urma reparațiilor, firma a emis o factură scadentă în 5 octombrie 2018, pentru suma de 5.151,6 lei, deși reparația începuse la data de 10 septembrie și se finalizase pe 10 octombrie, așa cum rezultă din devizul de lucrări, deci după data scadenței facturii.

După revenirea din service, autoturismul Mazda a fost folosit într-o altă misiune, dar la revenire, șoferul ar fi acuzat faptul că mașina avea aceleași defecțiuni la cutia de viteze, exact ca și înainte de a fi dusă la reparație în atelierul auto pentru reparații.

Ulterior, spune avertizorul de integritate, autospeciala Mazda a fost prezentată la un alt atelier auto, de data aceasta la service-ul cu care Inspectoratul de Poliție Județean Bihor avea semnat un acord-cadru pentru reparațiile autoturismelor proprii. Reprezentanții atelierului auto au confirmat defecțiunile menționate de șoferul autospecialei Mazda, respectiv cele pentru care se plătise deja o factură în valoare de 5.151,6 lei, și au emis o notă de constatare din care rezultau aceleași defecțiuni și costul estimativ al acestora, de aproximativ 2.000 – 2.800 de lei.

Șeful Brigăzii Operațiuni Speciale Oradea ar fi solicitat către IPJ Bihor alocarea unei noi sume de bani pentru aceleași reparații la autospeciala de poliție. De această dată, autospeciala Mazda a fost trimisă la service-ul cu care IPJ avea acord.

”Întrucât la data respectivă, în niciunul din service-urile auto existente în Oradea nu se puteau remedia defecțiunile existente la cutia de viteze ale autospecialei Mazda, reprezentanții societății au demontat cutia de viteze din respectivul autoturism și au trimis-o spre reparație la cel mai apropiat atelier auto capabil de astfel de reparații, respectiv la atelierul reprezentanței Mazda din Cluj-Napoca, unde a fost reparată, plătindu-se mai mult ca sigur o nouă sumă de bani din bugetul aceluiași IPJ Bihor”, susține avertizorul de integritate.

Cearta din interior și teama de DIPI

Avertizorul mai realatează, indicând și martori, două momente ”nefirești” din interiorul Brigăzii Speciale Oradea.

Unul dintre aceste momente ar fi fost când șeful Brigăzii Oprațiuni Speciale Oradea i-ar fi cerut unuia dintre șefii de birou să-l ponteze prezent la serviciu pe unul dintre subalterni, deși acesta era la cursuri de pilotaj de elicoptere. Șeful de birou l-ar fi refuzat și de aici ar fi pornit o ceartă la care ar fi asistat mai mulți colegi.

Susținerea pentru pontarea angajatului care nu era la muncă ar avea legătură, spune avertizorul de integritate, cu faptul că acesta este fiul unui fost polițist, acum pensionar, coleg cu șeful Brigăzii Operațiuni Speciale Oradea pe vremea când lucrau la Serviciul Cercetări Penale din IPJ Bihor.

Despre această ceartă ar fi fost interogați atât șeful Brigăzii Operațiuni Speciale Oradea, cât și cel cu care s-a certat, de către Corpul de Control al Direcției Operațiuni Speciale, în timpul unui control din 2022, precizează avertizorul de integritate.

Al doilea moment ar avea legătură cu cererea șefului Brigăzii Operațiuni Speciale Oradea de a fi verificate mașinile parcate în jurul sediului structurii, ”pentru a identifica eventualii filori din cadrul DIPI”, susține sursa citată.

”Mașinile identificate ca fiind suspecte au fost verificate în baza de date a Poliției, de cele mai multe ori folosindu-se parola și ID-ul șefului Brigăzii Operațiuni Speciale Oradea”, spune avertizorul de integritate.