Cea de-a noua garnitură de metrou produsă de Alstom în Brazilia se află și acum în Franța, iar la București s-a oprit, deocamdată, livrarea de trenuri (în total 13). În aprilie 2025 s-a împlinit un an de când a fost adus primul metrou și nici acum nu au fost introduse în circulație. Nici măcar rodajul de 10 mii de kilometri nu s-a realizat. Potrivit surselor Gândul, noile garnituri ar fi sensibile la fluctuațiile mari de tensiune din tunelurile din București.
Surse Metrorex au explicat pentru Gândul care sunt concluziile pe care inginerii Alstom le-au tras până acum în criza trenurilor fabricate în Brazilia.
Se pare că noile metrouri nu rezistă la fluctuațiile de curent de pe magistralele bucureștene. În momentul în care sunt introduse în probe, noile garnituri se opresc, după ce le „sar” siguranțele.
„Rămâne de văzut ce vor face cei de la Alstom, dacă vor decide să schimbe siguranțele la toate garniturile. Iar celelalte câte mai trebuie fabricate să fie făcute cu alte siguranțe. A trecut foarte mult timp de când au fost aduse, nu este firească această întârziere”, au precizat surse Metorex pentru Gândul.
De altfel, această teorie a fost dezvăluită anul trecut și de către șeful Alstom în România, într-o declarație în exclusivitate pentru Gândul.
„Trenul se află în faza de testare și integrare. În această fază, la orice fel de tren, și la orice fel de producător, apar încontinuu chestiuni de corectat. În ceea ce privește faptul că au sărit niște siguranțe, există o investigație tehnică în curs. Trebuie să vedem dacă este din cauza siguranței, dacă este din cauza softurilor. Cel mai probabil este din cauza grupurilor de sarcină care apar pe rețeaua aceasta, care este foarte veche și în care tensiunea este nefiltrată. Nu știm să spunem, este prematur”, a spus Gabriel Stanciu, pentru Gândul.
O echipă de ingineri Alstom din Franța a fost prezentă în luna martie la București. Specialiștii francezi au fost chemați de cei din România, pentru a găsi o soluție în ceea ce privește intrarea în circulație a noilor trenuri de metrou.
Până în prezent, teste s-au efectuat doar pe M2.
În total, nouă garnituri Alstom produse în Brazilia au ajuns la București.
Gândul a dezvăluit recent că mecanicii români trebuie să facă 500 de ture pentru rodajul metroului adus din Brazilia. Magistrala 5 de metrou are 20 de kilometri dus-întors. Asta înseamnă cam 500 de ture pentru rodajul de 10.000 de kilometri.
Metrorex și Alstom au semnat în 2020 contractul pentru cele 13 trenuri de metrou, care vor fi introduse pe Magistrala 5. Valoarea contractului pentru cele 13 trenuri este de peste 100 de milioane de euro.
Caracteristicile noilor trenuri Alstom:
Alstom a livrat Metrorex, la sfârșitul lunii octombrie, simulatorul de ultimă generaţie pentru Magistrala M5, destinat instruirii practice a mecanicilor care vor conduce noile trenuri.
Potrivit Alstom, simulatorul reproduce în mediu digital elemente reale, cum ar fi calea de rulare, staţiile, depoul şi echipamentele de semnalizare şi control de pe Magistrala 5. Acesta creează scenarii realiste prin utilizarea tehnologiei Realităţii Virtuale.
Simulatorul include, de asemenea, o replică la scară 1/1 a cabinei mecanicului de pe trenurile de metrou Alstom Metropolis care urmează să circule pe M5. Imagini cu noul simulator pot fi văzute AICI.
CITEȘTE ȘI: