Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, ar fi vizat de o anchetă a procurorilor, arată o investigație a România TV, privind anularea unei licitații cu impact asupra banului public de milioane de euro.
Se întâmplă după ce scandalul Nordis l-a lovit în plin, conform surselor din anchetă citate de România TV, care au declarat că Vladimir Ciorbă ar fi denunțat un șantaj al Asociației Eco Civica, prin apropiatul său, Dan Trifu, privind condiționarea contestării în instanță a unei construcții din cartierul Primăverii de încheierea unui contract fictiv.
Mai exact, pentru a-și putea proteja investiția de peste 8 milioane de euro din cea mai bună zonă imobiliară a Capitalei, patronul Nordis ar fi ales să plătească o mită de 30.000 de euro sub forma unui contract de management de șantier.
O nouă anchetă de presă a jurnaliștilor de la postul de televiziune indică în exclusivitate documentele unei țepe de 60 de milioane de euro, care ar putea provoca falimentul Societății de Transport București. Există riscul real ca bucureștenii să ajungă să circule fie cu autobuze și tramvaie private, fie să își găsească alte mijloace de deplasare. Pe lângă problema termoficării și traficului, agravat de șantierele abandonate de municipalitate, nu e exclus ca lucrurile să se complice suplimentar, iar utilizatorii transportului în comun – mai cu seamă elevii, studenții și vârstnicii – să ajungă să meargă pe jos.
Conform România TV, recent instanța a detonat bomba financiară peste Societatea de Transport București, care este obligată de judecători să plătească unei companii private prejudicii de 60 de milioane de euro. Documentul magistraților arată și stabilirea de penalități de 300.000 de euro pe zi în cazul în care STB nu respectă sentința sau nu virează prejudiciul.
De unde a început totul?
Un fost director din cadrul companiei ar fi relatat pentru emisiunea „Cutia Neagră”, sub protecția anonimatului, implicarea edilului: până să ajungă Nicușor Dan primar, Consiliul General al Primăriei Municipiului București a aprobat investiția pentru achiziția de 40 de tramvaie cu podea joasă, iar PMB urma să vireze banii către STB, iar compania urma să facă licitația și să plătească eșalonat în trei ani. Licitația ar fi avut loc și a fost adjudecată, conform legii.
Apoi primarul l-a căutat telefonic pe director și i-a solicitat să oprească procedura de semnare a contractului până se vor lămuri anumite lucruri. Compania de transport nu putea semna contractul pentru tramvaie dacă Primăria nu debloca suma de bani ce reprezenta contravaloarea contractului. La câteva zile după discuție, Nicușor Dan a trimis un consilier specialist în achiziții publice pentru a ridica pe un suport electronic caietul de licitație al achiziției de tramvaie.
În paralel, primarul a blocat finanțarea, iar în ultima zi a anului 2020, Nicușor a trimis o adresă către Societatea de Transporturi București, în care pretinde că nu va mai aloca banii niciodată pentru că achiziția de tramvaie nu este oportună și că oricum Primăria este în faliment.
Pe scurt, juriștii consultați de redacția noastră susțin că ar putea fi vorba despre o încălcare a hotărârii de CGMB – fapt ilegal, dar și de abuz în serviciu și instigare la abuz în serviciu, câtă vreme instanța a constatat legalitatea procedurii de atribuire, care ar fi trebuit să își urmeze cursul firesc.
Nicușor a presat apoi conducerea STB să încerce să anuleze licitația de tramvaie printr-o plângere la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor. STB a pierdut și contestația, și procesul următor la Curtea de Apel în anul 2022. După patru ani, Societatea de Transport este obligată să semneze contractul blocat de Nicușor sau să plătească daune de 60 de milioane de euro.
Zilele trecute, primarul ar fi transmis conducerii STB că pe el nu îl interesează situația și că STB trebuie să se descurce, în condițiile în care conturile bancare ale companiei riscă să fie executate silit, iar STB să intre în insolvență și chiar faliment.
Daunele zilnice curg începând cu data de 5 februarie. Astfel, până în prezent, bucureștenii sunt buni de plată, suma acumulată fiind de 3,6 milioane de euro.
Miza tentativei de anulare a licitației
Conform anchetei de presă a postului de televiziune, „Primăria Capitalei nu era deloc în faliment, deoarece, la sfârșitul anului 2021, a semnat un contract pentru achiziția a 100 de tramvaie de dimensiuni mult mai mari și, evident, mult mai scumpe, în valoarea de peste 1,3 miliarde de lei noi, peste 200 de milioane de euro. La fel de întâmplător, compania care a câștigat licitația pentru cele 100 de tramvaie este deținută de un om de afaceri din Arad, apropiat al Partidului Național Liberal, dar și de gruparea generalului negru, Florian Coldea”.
Dacă s-ar proba de către procurori, acuzația ar fi extrem de gravă, întrucât ar dovedi constituirea unui grup infracțional organizat, cu fire până la cel mai înalt nivel, dacă ne gândim la susținerea de care edilul Capitalei a beneficiat din partea fostului președinte Iohannis, dar și la sprijinul din umbră de care Nicușor Dan a beneficiat.
În ultimii 5 ani acesta a fost acuzat de numeroase fapte grave, cu consecințe devastatoare pentru bugetul Municipalității. Printre ele, doar plata amenzilor din bani publici, dispuse de instanțe pe numele primarului, pentru nepunerea în aplicare a sentințelor, însumează zeci de milioane de euro.
La acestea se adaugă alte milioane plătite avocaților angajați de Nicușor Dan, deși PMB are o direcție juridică formată din specialiști. Zecile de cauze de pe rolul instanțelor, care l-au obligat pe primar să elibereze autorizații conform legii, au fost ignorate de acesta, conducând la amenzi usturătoare.
Până în prezent, deși surse din zona judiciară au anunțat existența a numeroase plângeri pe penale, niciun organ abilitat nu ar fi demarat vreo anchetă.
La fel stau lucrurile și cu privire la cazul Nordis, deși practicile de șantaj ale unor ONG-uri erau binecunoscute de ani de zile în spațiul public. Iar cu privire la subiect, primarul nu a transmis vreo dezmințire convingătoare și a și evitat să abordeze subiectul, deși campania sa se bazează, pe modelul Vadim Tudor și Traian Băsescu, pe lupta cu „mafia”.
Totuși, situația disperată a STB – cu potențial de a afecta viața a sute de mii de bucureșteni – ar putea conduce, în cele din urmă la „relaxarea” protecției, mai ales în contextul altor investigații ale procurorilor cu privire la exponenții rețelei soroșiste din România.
Sursa foto: Mediafax Foto
Citiți și: