Un raport detaliat al serviciului francez de informații VIGINUM dezvăluie mecanismele complexe prin care alegerile prezidențiale din România au fost manipulate prin intermediul platformei TikTok.
Călin Georgescu, un candidat cotat cu mai puțin de 1% în sondaje, a reușit să obțină 23% din voturi (peste 2 milioane de români l-au votat), făcând campanie aproape exclusiv pe TikTok.
Ascensiunea sa fulminantă s-a bazat pe o operațiune sofisticată de manipulare a platformei, potrivit raportului francez intitulat „Manipularea algoritmilor și instrumentalizarea influencerilor”.
Operațiunea a avut două componente principale.
Prima componentă a implicat activarea coordonată a mii de conturi TikTok pentru a crește artificial vizibilitatea candidatului. Efectul a fost spectaculos: contul lui Georgescu și-a triplat numărul de abonați între 10 și 24 noiembrie, iar hashtagul asociat numelui său a acumulat peste 73,2 milioane de vizualizări în doar șapte zile.
A doua componentă a vizat recrutarea și plata mascată a influencerilor. Peste 100 de creatori de conținut cu audiență totală de 8 milioane de urmăritori au fost plătiți să posteze mesaje aparent neutre despre alegeri. Un singur utilizator, identificat sub pseudonimul BOGPR, a direcționat donații de 381.000 de dolari către influencerii care îl promovau pe candidat.
În continuare, raportul VIGINUM arată că o creștere fulminantă a vizibilității candidatului la alegerile prezidențiale Călin Georgescu pare să fi fost realizată datorită unei campanii sofisticate de astroturfing, constând în manipularea coordonată a algoritmului de recomandare prin publicarea masivă de videoclipuri și comentarii care conțin anumite hashtag-uri și cuvinte-cheie.
„Serviciul Român de Informații semnalează că unii dintre influencerii recrutați pentru promovarea candidaturii lui Călin Georgescu ar fi fost contactați prin e-mail prin intermediul agenției de comunicare sud-africane FA Agency, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip.
Pe 6 și 13 decembrie 2024, ziarul Le Monde a publicat două anchete succesive care arătau că firma sud-africană FA Agency era o societate paravan administrată de filiala poloneză a Gambling Media Group (GMG). GMG este o firmă specializată în servicii de marketing pentru cazinouri online, care pune în aplicare strategii de influență pe rețelele de socializare, inclusiv pe TikTok, care ar face parte dintr- o «constelație de firme» cu legătură cu o agenție de publicitate ucraineană, Zlodei”, se arată în raportul francezilor.
Zlodei este condusă de Dmitriy Makarov, un antreprenor ucrainean în vârstă de 32 de ani, care administrează și un site de jocuri de noroc împreună cu directorul comercial Oleksandr Dovjenko. Compania a mai fost investigată în 2020 pentru crearea de cazinouri online ilegale și spălare de bani.
România devine, astfel, a treia țară europeană, după Georgia și Moldova, care a fost ținta unor manipulări masive ale procesului electoral la sfârșitul anului 2024, susțin francezii.
TikTok, o rețea socială cu aproape 9 milioane de utilizatori în România, a jucat un rol central în această operațiune din cauza algoritmului său de recomandare care poate fi ușor manipulat.
CITEȘTE ȘI:
Guvernul a aprobat calendarul pentru alegerile PREZIDENȚIALE. Datele avute în vedere de autorități
George SIMION a „tradus” mesajul Comisiei de la Veneția: „Ați anulat alegerile ilegal”