Studiu: Viteza a provocat un sfert din numărul total al persoanelor decedate în accidentele rutiere, în România

Studiu: Viteza a provocat un sfert din numărul total al persoanelor decedate în accidentele rutiere, în România
Publicat: 28/07/2021, 16:14
Actualizat: 28/07/2021, 16:14

Şapte şoferi români din zece consideră insuficiente măsurile existente şi acţiunile desfăşurate, în acest moment, în România pentru reducerea accidentelor rutiere provocate de viteza excesivă sau depăşirea vitezei legale.

Potrivit unui sondaj desfăşurat în cadrul campaniei „Fii treaz la volan!”, iniţiată de Asociaţia Pentru Promovarea Asigurărilor (APPA), în ultimii 10 ani (perioada 2011 – 2020), viteza a provocat, în medie, un sfert din numărul total al persoanelor decedate în accidente rutiere în România şi, de asemenea, 23% din numărul persoanelor rănite grav.

În acest context, 60% dintre şoferii care au participat la sondajul de specialitate au afirmat că viteza excesivă sau depăşirea vitezei legale reprezintă un risc crescut pentru siguranţa rutieră. Cu toate acestea, patru şoferi din zece depăşesc aproape zilnic viteza legală, în special pe drumurile din afara localităţii.

Printre cele mai eficiente măsuri sunt considerate, aproape la egalitate, radarele inscripţionate (30% dintre respondenţi), respectiv radarele neinscripţionate (28%).

Cercetarea de specialitate relevă faptul că cei mai mulţi şoferi depăşesc, de obicei, viteza legală în afara localităţii (66%), dar un şofer din patru (26%) declară că face acest lucru când are ocazia, indiferent dacă este în localitate sau în afara acesteia. Principalul „motiv” pentru depăşirea vitezei legale, ales de 40% dintre respondenţi, este faptul că „limitele de viteză sunt prea mici”.

Mai mult de jumătate dintre participanţii la sondaj (53%) nu îşi doresc interzicerea radarelor neinscripţionate

Întrebaţi ce efecte consideră că ar avea interzicerea radarelor neinscripţionate asupra siguranţei rutiere în România, 43% dintre conducătorii auto au subliniat că acest lucru ar avea efecte negative, în timp ce trei din zece intervievaţi nu pot evalua impactul unei astfel de măsuri. De altfel, mai mult de jumătate dintre participanţii la sondaj (53%) nu îşi doresc interzicerea radarelor neinscripţionate în ţara noastră.

La nivel european, date preluate din Raportul tematic de siguranţă rutieră privind viteza, realizat de Comisia Europeană prin intermediul Observatorului European de Siguranţa Rutieră din cadrul Directoratului General pentru Transport, confirmă că punctele de control cu radare au o influenţă pozitivă asupra reducerii numărului de accidente cauzate de viteză.

„Se estimează că acestea conduc la o reducere între 5% şi 69% a accidentelor. Cu toate acestea, experţii atrag atenţia că dacă verificările de viteză sunt făcute doar în anumite locuri, va scădea sentimentul şoferilor că pot fi „prinşi” – tocmai de aceea autorităţile trebuie să aibă grijă ca şoferii să fie conştienţi că trebuie să respecte limitele de viteză tot timpul, peste tot, nu doar în acele zone unde şoferii ştiu că există radare. În ceea ce priveşte limitele de viteză, percepţia şoferilor cu privire la faptul că acestea sunt „prea mici” contrazic mai multe studii care arată relaţia directă dintre reducerea acestora şi reducerea numărului de accidente. Conform Raportului tematic de siguranţă rutieră privind viteza, 2000 de vieţi ar putea fi salvate în fiecare an dacă am putea reduce cu 1 km/h viteza medie pe toate drumurile din Uniunea Europeană”, notează APPA.

Mai mult, numeroase studii au demonstrat că, atunci când limitele de viteză sunt scăzute, viteza medie de deplasare pe drumurile respective scade, ceea ce conduce la o reducere a numărului de persoane decedate în urma accidentelor.

Mai mult, numeroase studii au demonstrat că, atunci când limitele de viteză sunt scăzute, viteza medie de deplasare pe drumurile respective scade, ceea ce conduce la o reducere a numărului de persoane decedate în urma accidentelor.

„Un exemplu este iniţiativa de succes de reducere a limitei de viteză de la 90 km/h la 80 km/h pe drumurile rurale din Franţa. O evaluare a arătat că această msură a condus la salvarea a 349 de vieţi în primele 20 de luni de la implementarea măsurii (CEREMA, 2020). În Toronto (Canada), numărul pietonilor decedaţi în urma accidentelor a scăzut cu 67% pe străzile unde limita de viteză a fost redusă de la 40 la 30 km/h (Fridman et al., 2020)”, menţionează sursa citată.

La sondajul desfăşurat în cadrul campaniei „Fii treaz la volan!” au participat 4.029 de respondenţi, dintre care 3.935 şoferi (98%). Circa 77% dintre ei conduc zilnic, iar 19%, de câteva ori pe săptămână.

În ceea ce priveşte genul respondenţilor, 81% sunt bărbaţi şi 16% femei, iar 3% au preferat să nu specifice. Majoritatea celor chestionaţi se încadrează în categoria de vârstă 18 – 55 de ani (33% din total au între 18 – 25 de ani, 32%, între 35 – 55 de ani şi 17%, între 26 – 34 de ani).

Sondajul s-a derulat online, în perioada 11 – 30 iunie 2021.

Campania „Fii treaz la volan!” este iniţiată de APPA şi se derulează cu sprijinul Poliţiei Române, Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) şi Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR).

Marea gimnastă a ţării rupe tăcerea după Olimpiadă: "Am fost goală cu medicul peste mine....
Bianca, scoasă la produs de Alex Bodi?! Afaceristul a recunoscut tot
Loredana Groza, luată cu ambulanța la puțin timp după ce a cântat la nunta Simonei...
10 semne că ai probleme cu circulația sângelui
“Prințișorul Craiovei”, ATACAT brutal de cei care îi sunt alături: “Un maimuțoi cu aere de...
Simona Halep și Toni Iuruc au plecat în luna de miere! Destinația exotică aleasă de...
Horoscopul pe care e invidios și Voropchievici! Cine e cea mai norocoasă zodie a zilei
Sfatul unui medic: Cafeaua nu trebuie consumată prima dată dimineaţa. Care este motivul
Lovitură pentru cei care încalcă legea: Supraveghere video pe șosele și sancționare automată a contravenienților
BANCUL ZILEI – O blondă bine, acostată de câțiva șmecherași
Cum e să te îmbolnăvești de COVID în țara în care virusul nu există oficial....
Bianca, scoasă la produs de Alex Bodi?! Afaceristul a recunoscut tot
Virilitatea lui a INTRAT în istorie. Ce a făcut cu cele 70 de soţii a...
Un președinte vrea să schimbe harta Europei! Cum și-a amenințat vecinii: 'Teritoriile acelea sunt ale...
Țara unde trăiesc cei mai înalți oameni din lume. De ce ar putea să scadă...
O femeie a văzut o „pasăre fericită” într-un copac. S-a apropiat și a încremenit FOTO
Vestea ȘOC a momentului. Doliu în lumea muzicii ușoare românești: A MURIT
BOMBA zilei despre PFIZER! Ce efect secundar are a treia doză
Imagine cruntă pentru Cabral. A apărut prima fotografie cu tatăl lui în închisoarea din Congo
EXCLUSIV. E război total pe piaţa de energie. De ce avem de fapt facturi prea...
Povestea unei tinere din România care a construit o afacere de milioane şi îşi vinde...