Una din trei mașini înmatriculate în România nu are RCA. Cum se aruncă „pisica” de la o autoritate la alta

Una din trei mașini înmatriculate în România nu are RCA. Cum se aruncă „pisica” de la o autoritate la alta
Foto: Camelia Cavida Facebook
Publicat: 17/05/2022, 09:55
Actualizat: 17/05/2022, 09:56

Toți șoferii care au mașini sunt obligați prin lege să aibă asigurare RCA, chiar dacă nu circulă cu ele mai mult timp, în caz contrar riscând amenzi între 1.000 lei și 2.000 de lei și reținerea certificatului de înmatriculare sau înregistrare a vehiculului.

Totul în condițiile în care o lege veche de 16 ani obligă Poliția să gestioneze electronic aceste informații și să notifice șoferii care nu au RCA.

Parcul auto din România avea peste 9,6 milioane de autovehicule înmatriculate la finele lui 2021, dar nu toate aveau asigurare RCA.

În aceeași perioadă, în țară erau valabile doar 6,7 milioane de polițe RCA.

Potrivit legii, dacă nu circulă cu o mașină, șoferul trebuie să suspende contractul RCA, să depună plăcuțele de înmatriculare la autoritatea care le-a eliberat și să imobilizeze vehiculul într-un spațiu privat. Altfel, el va plăti o amendă de 1.000-2.000 de lei și îi va fi reținut certificatul de înmatriculare a mașinii.

Potrivit legii 432/2006, DRPCIV ar fi trebuit „să efectueze periodic, cel puţin trimestrial, compararea parcului de vehicule înmatriculate cu cel pentru care au fost îndeplinite obligaţiile referitoare la încheierea asigurării RCA, respectiv la efectuarea ITP, precum şi cu cel de vehicule aparţinând operatorilor economici şi altor persoane juridice, pe baza datelor primit.”

Pe baza datelor rezultate, DRPCIV ar fi trebuit să comunice tuturor persoanelor ale căror vehicule înmatriculate nu au asigurare RCA sau nu au efectuată ITP, cu privire la consecinţele juridice ale neîndeplinirii obligaţiilor legale corespunzătoare.”

Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din Ministerul Administraţiei şi Internelor (MAI) susține într-un răspuns către HotNews.ro că în vederea îndeplinirii atribuțiilor stabilite de Legea 432/2006 a efectuat demersuri pentru interconectarea Registrului Național de Evidență a Permiselor de Conducere și a Vehiculelor Înmatriculate cu bazele de date aparținând Autorității de Supraveghere Financiară, Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, respectiv Registrului Auto Român, în condiții stabilite prin protocol.

„Totodată, vă informăm că, în urma completării art. 11 din O.U.G. nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, a fost reglementat schimbul de date privind inspecția tehnică periodică și datele de omologare ale vehiculelor înmatriculate, acesta desfășurându-se în baza unui protocol încheiat cu Registrul Auto Român.

În aceste condiții, datele din Registrul Național de Evidență a Permiselor de Conducere și a Vehiculelor Înmatriculate se actualizează conform art. 11 alin. (15) din O.U.G. nr. 195/2002, pe baza datelor furnizate în sistem informatizat de către Registrul Auto Român, inclusiv în vederea aplicării prevederilor alin. (4^5) – (4^7) ale art. 11 din O.U.G. nr. 195/2002, care reglementează suspendarea înmatriculării vehiculelor.

Totuși, în ceea ce privește schimbul de date privind asigurarea de răspundere civilă pentru pagube produse terților prin accidente de circulație, respectiv cele privind radierea operatorilor economici sau a altor persoane juridice, menționăm faptul că, deși la nivelul Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor au fost efectuate demersuri în vederea încheierii unor protocoale cu cele două instituții implicate, existența unor constrângeri, atât de natură tehnică, cât și de reglementare, au împiedicat obținerea unor rezultate concrete, astfel:

– în lipsa unor obligații legale stabilite în sarcina asigurătorilor, informațiile referitoare la existența/valabilitatea RCA sunt implementate în Baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României, într-un termen ce poate varia de la câteva minute la câteva zile.

– în ceea ce privește accesul la datele înscrise în bazele de date ale Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, subliniem faptul că instituția noastră a inițiat în mai multe rânduri demersurile necesare încheierii unui protocol cu această instituție, fără a se ajunge însă la nicio finalizare, fiind invocate considerente privind legalitatea prelucrării datelor cu caracter personal.

Menționăm că, în contextul social generat de pandemia COVID-19 și ținând cont de intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE, la nivelul structurii de specialitate a MAI au fost reluate demersurile necesare pentru actualizarea protocoalelor existente, respectiv pentru încheierea unor protocoale cu celelalte autorități implicate, precum și pentru identificarea unor soluții tehnice de natură a facilita continuarea procesului de interconectare cu bazele de date aparținând instituțiilor amintite mai sus.”, se arată în răspunsurile Direcției de permise auto din MAI.

ASF: Nu am primit nicio solicitare de la MAI

La rândul său, ASF a oferit următorul răspuns:

„Dorim să precizăm faptul că, de la înființarea ASF și până în prezent, instituția nu a primit o solicitare oficială din partea DRPCIV pentru parcurgerea demersurilor prevăzute de legea la care faceți referire în solicitare. De aceea, pentru mai multe detalii, vă puteți adresa DRPCIV.

ASF nu mai gestionează din anul 2017 baza de date la care faceți referire. Așa cum prevede Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, respectiva bază de date a trecut în administrarea Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR).

Legea amintită stipulează inclusiv faptul că BAAR trebuie să gestioneze relația cu DRPCIV în sensul Legii nr. 432/2006.

Astfel, articolele din Legea nr. 132/2017 care fac referire la responsabilitățile BAAR sunt următoarele:

Art. 32, alin. (2), litera e: „de a asigura dezvoltarea și administrarea bazei de date privind evidența contractelor RCA în ceea ce privește colectarea, administrarea, procesarea, prelucrarea, managementul calității și publicarea datelor referitoare la: (i) polițele de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto; (ii) comportamentul de daunalitate și de risc al proprietarilor și utilizatorilor de vehicule aferente polițelor RCA”;

Art. 32, alin. (2), litera i: „de a primi și/sau furniza autorității competente din subordinea Ministerului Afacerilor Interne cu atribuții de organizare și coordonare a activității de evidență și eliberare a certificatelor de înmatriculare și a plăcuțelor cu numere de înmatriculare, datele referitoare la accidentele rutiere, vehiculele asigurate pentru răspundere civilă pentru pagube produse terțelor persoane prin accidente de circulație, în condițiile prevăzute de art. 1 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 189/2005 pentru stabilirea unor măsuri privind vehiculele rutiere înmatriculate, aprobată cu modificări prin Legea nr. 432/2006”.

BAAR a pus în aplicare obligațiile legale în acest sens, începând chiar din anul 2017, înființând baza de date AIDA (n.a baza de date cu polițele RCA valabile).

Conform unor comunicate și declarații publice ale oficialilor BAAR, respectiva bază de date a fost interconectată cu baza de date privind situația vehiculelor înmatriculate în România, gestionată de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor din Ministerul Afacerilor Interne.

Vă rugăm să solicitați BAAR informațiile referitoare la comunicarea datelor către DRPCIV, având în vedere că din 2017 administrarea bazei de date la care faceți referire nu mai intră în atribuțiile ASF.”, au precizat oficialii ASF pentru hotnews.ro.

Mihai Georgescu
Mihai a urmat cursurile Facultății de Jurnalism din cadrul Universității București între anii 2009-2012, după un an petrecut la SNSPA. A lucrat la numeroase publicații, dar și în agenții de presă românești și din Europa. Scrie la citeste mai mult