Veneția, faimosul „oraș plutitor”, se confruntă cu o realitate alarmantă: se scufundă tot mai repede, afectat fiind de schimbările climatice și creșterea nivelului mării. În ultimul secol, orașul s-a afundat cu aproximativ 25 de centimetri, în timp ce nivelul apelor a crescut cu aproape 30 de centimetri din 1900 până în prezent.
Deși autoritățile italiene investesc anual milioane de euro pentru a proteja Veneția, o nouă idee prinde contur, dar pare una desprinsă dintr-un scenariu SF.
Oare ar putea deveni realitate?
Pietro Teatini, profesor de inginerie la Universitatea din Padova, propune un plan ambițios: ridicarea orașului prin pomparea apei în adâncul solului.
Teatini susține că această tehnică ar putea eleva întregul oraș cu până la 30 de centimetri, oferindu-i o „pauză” de aproximativ 50 de ani față de efectele inundațiilor, timp în care ar putea fi găsită o soluție definitivă.
„Este o soluție temporară, dar una care ne-ar putea cumpăra timp prețios”, afirmă inginerul.
În prezent, sistemul principal de apărare al orașului este MOSE – un set de bariere mobile ce se ridică pentru a izola laguna venețiană de Marea Adriatică în timpul mareelor înalte. Proiectat încă din anii 1980 și testat prima dată în 2020, sistemul MOSE ar fi trebuit să funcționeze de doar cinci ori pe an. Însă realitatea climatică a forțat activarea sa de aproximativ 100 de ori în mai puțin de cinci ani.
Deși eficient, MOSE este încă în fază de testare și vine cu dezavantaje: închiderea lagunei afectează grav traficul maritim și ecosistemul local, deoarece limitează curățarea naturală a apei prin maree.
Ideea profesorului Teatini nu este complet nouă. În anii ‘70, autoritățile au reușit să ridice insula Poveglia, din lagună, cu 10 centimetri, prin injectarea de ciment la o adâncime de 10 metri. Acum, soluția ar fi aplicată la o scară mult mai mare.
Chiar dacă există riscuri, Teatini afirmă că „nu se așteaptă la consecințe grave, nici măcar în cazul unui eșec parțial”. El admite, totuși, că această soluție nu poate înlocui complet barierele și că este doar un pas temporar, dar necesar.
Oricare ar fi decizia finală – fie continuarea cu sistemul MOSE, fie ridicarea orașului Veneția -, costurile se ridică la sute de milioane, poate chiar miliarde de euro. Totuși, spune Teatini, este „un preț care merită plătit” pentru salvarea unuia dintre cele mai emblematice orașe ale lumii, după cum arată și CNN.
CITEȘTE ȘI:
Cine a fost Marco Polo, unul dintre primii exploratori ai lumii