Amazon la 25 de ani de la începuturi: Povestea unui gigant

Amazon la 25 de ani de la începuturi: Povestea unui gigant
Publicat: 06/07/2019, 13:25

„Nu există nicio garanție că Amazon.com poate fi o companie de succes. Ceea ce încercăm să facem este foarte complicat”, a spus Jeff Bezos în 1999, la doar cinci ani de la lansarea firmei online.

Ceea ce a început ca retailer de cărți online a devenit un gigant global, cu abonamente de membru, magazine fizice, produse alimentare la vânzare, propriile dispozitive inteligente și un sistem de livrare care poate livra comenzile clienților în doar o oră.

Anul trecut, Amazon a devenit cea de-a doua companie publică din lume, evaluată la 1.000 de miliarde de dolari, după Apple, și are cea de-a doua cea mai mare valoare de piață din lume, după Microsoft.

Succesul gigantului online este refelectat și în veniturile sale. Vânzările vor atinge un record de 275,06 miliarde de dolari până la sfârșitul acestui an, prognoza sugerând că veniturile ar putea depăși 320 miliarde de dolari până la sfârșitul anului 2020.

Succesul lui Bezos a fost determinat de expansiunea globală a firmei, dar în principal de extinderea acesteia într-o mare varietate de alte sectoare.

Serviciile și dispozitivele de streaming video, serviciile cloud și cel mai recente produsele de băcănie (cu achiziționarea Whole Market Foods) au permis companiei să concureze direct cu giganți tehnologici precum Facebook, Apple, Google și Netflix.

Amazon a lansat serviciul de vânzare a cărților online în 1995. „Când am început să vândem cărți, acum patru ani, toată lumea a spus:”Uite, sunteți doar tipi pasionați de calculator și nu știți nimic despre vânzarea de cărți”. Și a fost adevărat”, a spus Jeff Bezos în 1999.

Cu toate acestea, spațiul uriaș de stocare pe care compania l-a avut în acel moment în SUA a ajutat Amazon să devină lider în acest sector și i-a permis să ofere o selecție mai largă de cărți decât rivalii săi tradiționali.

Apoi au apărut cărțile electronice și Amazon a devenit un jucător cheie pe noua piață.

În 1999 Amazon devine cea mai mare platformă de vânzări online din lume, după ce la sfârșitul anilor 1990, Amazon a decis să înceapă să vândă alte bunuri, începând cu muzică și DVD-uri.

În curând, imperiul lui Bezos a început să includă electronice, jucării și ustensile de bucătărie.

Rețeaua în creștere de depozite americane a contribuit la extinderea ofertei companiei, sporindu-i popularitatea.

Zece ani mai târziu, Amazon a devenit cel mai mare vânzător online din SUA și din întreaga lume.

În 2000 compania lansează Marketplace în 2000, care a deschis platforma pentru mii de mici companii, îar în 2005 a făcut public serviciul Amazon Prime, de fidelizare a clienților, oferind transporturi mai rapide pentru articolele selectate. Peste 100 de milioane de clienți plătitori sunt acum membri ai serviciului Amazon Prime, care oferă, de asemenea, streaming video și muzică.

Este cel de-al doilea cel mai mare program de acest fel din lume.

În 2007 Amazon lansează primul său produs de consum, ebook readerul Kindle, devenind lider mondial în acest sector.

Departamentul de dispozitive inteligente Amazon a crescut exponențial, confruntându-se cu o concurență acerbă din partea Apple și Google la începutul anilor 2010.

Amazon a fost prima companie care lansează un dispozitiv inteligent: difuzorul Echo, dotat cu propriul sistem de inteligență artificială, Alexa, fiind în prezent cel de-al treilea cel mai mare vânzător de dispozitive inteligente din SUA.

Viitorul Amazon pare un pic mai complicat. A doua jumătate a anului 2018 a fost dificilă pentru companie, iar valoarea sa de piață a scăzut. Firma caută să își extindă serviciile, surprinzător, chiar în magazine fizice, pentru a crea un nou mod de cumpărături.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase