• Publicat:
Financiar

Bilanțul autostrăzilor făcute de Guvernul Ponta în 2014: 22 de kilometri care s-au crăpat

Câți kilometri de autostradă are România

De la „sub 100 de kilometri” de autostradă, cât promiteau oficialii Companiei de Autostrăzi la începutul anului, la 56 de kilometri, cât estimau în noiembrie, s-a ajuns ca în acest an România să inaugureze, până acum, doar 22 de noi kilometri de autostradă.

Autoritățile au ținut morțiș să dea în folosință tronsonul dintre localitățile Săliște (Sibiu) și Cunța (Alba) – , lotul 3 de pe Orăștie-Sibiu cu exact două zile înainte de alegerile prezidențiale de pe 16 noiembrie.  La 12 zile de la deschiderea circulației, asfaltul deja avea fisuri, pe unele porțiuni, un posibil motiv, potrivit unui profesor de la Facultatea de Construcții din Iași citat de ZF, fiind un studiu de fezabilitate de slabă calitate.

17 noi kilometri de autostradă în 2015

În noiembrie CNADNR anunța, într-un răspuns transmis Mediafax, că până la finele acestui an vor fi finalizați 56,3 kilometri de autostradă, respectiv primul lot (22,2 kilometri) și o porțiune de 6 kilometri din lotul 2 al autostrăzii Nădlac – Arad, 6 kilometri din lotul 2 al autostrăzii Timișoara – Lugoj și lotul 3 de la Orăștie – Sibiu (22,1 kilometri). Din aceștia doar cei 22 de kilometri din lotul 3 ai autostrăzii Orăștie-Sibiu au fost deschiși circulației.

Nici pentru anul viitor lucrurile nu stau mai bine, la capitolul construcții de autostrăzi.

„Tronsoanele de autostradă planificate a fi deschise traficului rutier în anul 2015 sunt: autostrada Nădlac – Arad și drum de legătură lot 2: km 22+218 – km 38+882 – 10,664 km; autostrada București – Ploiești, tronson București – Ploiești, Secțiunea I, km 0+000 – km 19+500 – 6,5 km”, a comunicat la începutul lunii noiembrie Compania de Drumuri pentru Mediafax.

Autostrada lui Dragnea, între priorități. Lipsește autostrada Sibiu-Pitești

Autostrada București-Alexandria, denumită și autostrada lui Dragnea, dar și autostrada Comarnic-Brașov sunt incluse între proiectele prioritare ale Ministerului Transporturilor pentru 2015 și „de perspectivă” , potrivit Raportului privind situația macroeconomică pe anul 2015 și proiecția acesteia pe anii 2016-2018. 

Despre autostrada Sibiu-Pitești nu se face nici o mențiune.

Autoritățile își propun demararea proiectului Autostrăzii de Sud, pe traseul București-Alexandria-Craiova-Drobeta Turnu Severin-Timișoara.

Costul construcției autostrăzii București-Alexandria era estimat anul trecut de Dan Șova, pe vremea când era ministru delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Național, la 400 de milioane de euro, urmând să fie finanțată în principal din fonduri europene.

Chiar dacă apare menționată pe hârtie, autostrada Comarnic-Brașov, supranumită și „Autostrada Zăpezii”, pare îngropată. La aproape un an de la desemnarea câștigătorului licitației, contractul nu a fost semnat, iar ministrul Ioan Rus a răspuns recent extrem de laconic la întrebarea gândul despre stadiul proiectului: „Sperăm în continuare. Altă întrebare?”

Pe aceeași listă sunt incluse și finalizarea lucrărilor la autostrada Nădlac-Arad-București, continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania, precum și programul de eliminare a ” punctelor negre” din trafic.

Pe de altă parte, Guvernul a stabilit 115 proiecte publice considerate prioritare, pe baza propunerilor primite de la Secretariatul General al Guvernului (SGG) și ministere.  Cele mai multe proiecte au fost transmise de SGG – 73 de proiecte – și Ministerul Transporturilor  – 24 de proiecte. Între acestea se numără autostrada Orăștie-Sibiu (82 de km), autostrada Timișoara-Lugoj și varianta de ocolire a orașului  Timișoara (35 km), reabilitarea liniei de cale ferată Brașov-Simeria, secțiunea Sighișoara-Coșlariu, construcția variantei de ocolire a Brașovului, reabilitarea DN56 Craiova-Calafat, autostrada Sebeș-Turda (70 km).

Lista proiectelor de investiții publice semnificative prioritizate care au obținut „punctaje ridicate în procesul de analiză și evaluare”:

Cheltuieli cu autostrăzile
 
Anul trecut au fost deschiși traficului rutier 107 kilometri, lungimea totală a rețelei de autostrăzi din România numărând în prezent 666 de kilometri. Vă prezentăm mai jos lista cheltuielilor făcute cu autostrăzile și a numărului de kilometri inaugurați, începând cu anul 2008.

Anul/ Plăți efectuate /kilometri deschiși circulației

2008: 408 milioane euro – 0

2009: 650 milioane euro – 42

2010: 566 milioane euro – 28

2011: 773 milioane euro – 68

2012: 757 milioane euro – 128

2013: 941 milioane euro – 107

2014*: 228 milioane euro – 22

*plăți realizate în perioada ianuarie-septembrie 2014 / sursa: ZF.ro, CNADNR

Inchide