Bilete ieftine de avion: explicația pentru prețurile foarte mici la zborurile low-cost

Redactor:
Alina Oprea
Bilete ieftine de avion: explicația pentru prețurile foarte mici la zborurile low-cost
Bilete ieftine de avion: explicația pentru prețurile foarte mici la zborurile low-cost

În ultimul an, prețul petrolului a ajuns la mai puțin de jumătate față de nivelul anului trecut, scăzând de la 110 dolari pe baril în iunie 2014 la circa 45-50 de dolari în prezent.

„Cred că prețul biletelor de avion o să continue să scadă. În primul rând există niște trenduri macroeconomice care favorizează scăderea prețului biletelor de avion. Prețul petrolului este la un nivel foarte scăzut, aproape de un minim istoric, ceea ce scade costurile de combustibil pentru companiile aeriene. Apoi, există o creștere în ofertă, diverse companii aeriene având planuri de expansiune în România, deschiderea unor noi rute și creșterea frecvențelor de zbor. Nu în ultimul rând, presiunea pe preț exercitată de către companiile low cost este mare, ceea ce forțează companiile tradiționale să încerce să rămână competitive, atât prin tariful de bază, cât și prin diferite promoții, sau chiar prin modificarea modelului de business. Sunt din ce în ce mai multe companii aeriene care încep să emuleze modelul low cost, diferitele servicii (inclusiv bagajele) fiind oferite opțional, contra cost. În general industria urmează un model de „unbundling” (despachetare), în care se oferă un tarif de bază, iar fiecare serviciu adițional, de la masă până la bagaje și priority boarding, este taxat separate”, a declarat pentru MEDIAFAX Daniel Truică, managing partner al portalului de turism Vola.ro.

Acesta estimează totodată că vânzările de bilete de avion vor crește cu 10% anul viitor.

„Companiile low cost vor câștiga probabil o cotă și mai mare de piață datorită planurilor de extindere foarte agresive pe care le-au anunțat pentru 2016. Se preconizează a fi un an cu multe rute noi, cu aeronave noi și zboruri mai dese din România. Cei mai câștigați vor fi clienții, care vor avea și mai multe opțiuni pentru a călători în afara țării. Pe termen mai lung, estimările IATA spun că piața globală se va dubla în următorii 20 de ani. De la 3,3 miliarde de călători în 2014, la 7,3 miliarde de călători în 2034. La nivel european, IATA preconizează o creștere mult mai scăzută, de aproximativ 2,7%. Cred însă că România va avea o evoluție superioară mediei europene, datorită motivelor expuse mai sus și apoi a faptului că suntem încă mult sub medie față de restul Europei la numărul de călătorii cu avionul”, afirmă Truică.

Reprezentantul Vola.ro precizează că în ultimii cinci ani în România a crescut numărul biletelor de avion vândute, iar prețul acestora a scăzut, ca și populația rezidentă.

„Este clar că a existat o creștere în ultimii 5 ani, dar depinde și la ce ne raportăm, la număr de bilete vândute sau la valoarea lor. Pentru că numărul de bilete a avut un trend ascendent pentru toate agențiile și companiile aeriene mari, dar prețul, pe de altă parte, a avut o pantă descendentă. Și acesta nu poate să fie decât un lucru bun pentru piață. În prezent, Vola.ro. vinde cu aproape 450% mai multe bilete de avion decât în 2010, iar creșterea mai accelerată s-a înregistrat în ultimele 12 luni, când aproape ne-am dublat volumul. Dar nu putem să generalizăm aceleași procente pentru întreaga piață, creșterea noastră s-a datorat în mare măsură investițiilor făcute și pentru că ne-am diversificat oferta, fapt ce ne-a permis să câștigăm o cotă mai mare din piață. La nivelul întregii piețe, cred că un motiv determinant al creșterii l-a avut dezvoltarea companiilor low cost, care au stimulat enorm cererea de bilete de avion. Ascensiunea low cost-urilor a avut un efect transformator asupra pieții și cred că mulți români au ieșit pentru prima oară din țară la bordul aeronavelor acestor companii”, a adăugat Truică.

Ca trend în piață, acesta spune că românii preferă să caute online oferte privind biletele, dar și hotelurile, atunci când se pregătesc să plece în vacanță în afară țării.

„Când vorbim de piața de turism online, trebuie să fac niște diferențieri între produse. Avem în primul rând biletele de avion, unde 96% dintre consumatori caută online și 71% finalizează achiziția tot online. În cazul hotelurilor, 96% fac research online, iar 60% rezervă tot în acest mediu. Datele acestea sunt foarte recente, fac parte din studiul Consumer Barometer 2015, lansat de Google România, iar procentele ne indică destul de clar că pentru bilete în mod special, dar și pentru hoteluri, piața s-a mutat deja în online. Din păcate, pentru vacanțele de tip tour operator nu există foarte multe date. Însă, cel mai probabil, deși mulți clienți își încep online căutarea vacanței, majoritatea preferă să rezerve încă offline, din multiple motive legate de obișnuința de consum și absența unor soluții de rezervare potrivite”, a adăugat managing partner al portalului de turism Vola.ro.

În opinia sa, deși procentele sunt mari deja, piața online va continua să crească în următorii ani pe toate tipurile de produse.

Compania a lansat recent o opțiune care permite combinarea mai multor zboruri de la companii aeriene diferite, proiect la care a lucrat peste un an.

„Funcția Smart Connection era neacoperită până acum. Practic, pe nici un site de rezervări bilete din România nu puteai găsi zboruri combinate din segmente cu companii low cost și companii de linie sau nici măcar combinații între zboruri ale unor companii de linie care nu fac parte din aceeași alianță. Acest mix este important, pentru că de multe ori oferă alternative mult mai ieftine sau mai viabile decât „zborurile tradiționale”. Practic, produsul facilitează compararea tuturor posibilităților de zbor posibile. Procesul a fost destul de complex și a durat cam un an de zile să îl dezvoltăm. A trebuit să identificăm rute pe care un astfel de mix ar însemna un beneficiu pentru clienți și apoi am dezvoltat un sistem, un algoritm, care să le „împacheteze” inteligent din punct de vedere al costului, al timpului de zbor sau conexiunii dintre segmente”, a spus acesta.

El menționează că turiștii au parte de zboruri mixte, în general de la companii low cost diferite, cu care ajungi în doi pași: întâi într-un oraș de escală, iar apoi în destinația aleasă, la fel și la drumul de întors.

„Rezultatul poate să fie chiar și cu 50% mai ieftin decât un zbor tradițional, în care zbori de la plecare la destinație cu aceeași companie aeriană sau cu una parteneră ei. Cu Smart Connection ai practic patru segmente de zbor (sau chiar 6 segmente în cazul destinațiilor transatlantice), fiecare segment independent de celalalt, ceea ce poate să însemne chiar 4 bilete de avion diferite. Tehnic vorbind, aceasta este diferența majoră față de un zbor tradițional, în care ai un singur bilet de avion. Deci diferența pot spune că este oarecum puțin importantă pentru clientul final, care vrea să ajungă din punctul A în punctul B, cât mai ieftin cu putință”, a precizat Truică.

El spune că cele mai populare destinații pentru astfel de zboruri au fost Tenerife, Ibiza, Palma de Mallorca, Glasgow și Lisabona. El dă drept exemplu Tenerife, pentru care nu există zboruri directe tot timpul anului, sunt doar vara curse charter, o dată pe săptămână, iar prețul unui bilet cu charter este în medie 500 de euro, în timp ce prin optiunea lansată pasagerul poate zbura oricând în timpul anului, iar biletul pornește de la 120 de euro, cu toate taxele incluse.

Inchide