Ce-am avut și ce am construit. Traversarea României durează cu mașina cât traversarea întregii Europe

Ce-am avut și ce am construit. Traversarea României durează cu mașina cât traversarea întregii Europe
Publicat: 28/08/2013, 16:26
Actualizat: 20/03/2019, 16:50

România ar fi trebuit să dispună, până în anul 2015, de 1.736 de kilometri de autostradă, conform „Programului prioritar de construcție a autostrăzilor și drumurilor naționale” aprobat în 2003. La ora actuală, șoferii pot circula însă doar pe 545 de kilometri de autostradă, un „număr foarte mic, dacă este raportat la suprafața țării, dar și comparativ cu statele din regiune”, se menționează în „Investigația sectorială pe piața lucrărilor de construcții de drumuri și autostrăzi”, raport elaborat de Consiliul Concurenței.

Totodată, pentru a traversa România pornind de la Constanța pentru a ajunge la Mako, oraș situat în apropierea frontierei cu Ungaria, ai nevoie de cel puțin 13 – 14 ore, în ciuda faptului că dintre cei 900 de kilometri ce trebuie parcurși 400 de kilometri sunt de autostradă, mai exact Constanța – Pitești, Simeria – Deva, Timișoara – Arad, la care se adaugă centurile municipiilor Pitești, Sibiu, Timișoara și Arad.

Descarcă aici raportul complet al Consiliului Concurenței

„Acest timp este echivalent cu cel necesar pentru traversarea întregii Europe, exclusiv pe autostradă, de la Mako la Rotterdam Olanda”, explică reprezentanții Consiliului Concurenței.

207 kilometri de autostradă în execuție

La ora actuală, se află în execuție 207 kilometri de autostradă, împărțiți pe mai multe tronsoane. Cel mai devreme ar putea fi inaugurate tronsoanele Orăștie – Sibiu, Lugoj – Deva, Nădlac – Arad, Suplacu de Barcău – Borș și Coridorul IV Paneuropean al căror termen de finalizare este anul în curs.

Grafic: Stadiul autostrăzilor din România

Sursă: Consiliul Concurenței

Ele ar trebui să fie urmate în 2015 de tronsonul Gilău – Nădășelu și de varianta de ocolire a Constanței, și de București – Moara Vlăsiei în 2016.

Cum a evoluat construcția de autostrăzi din 1972 până în prezent

Primul tronson de autostradă a fost inaugurat în România în anul 1972, acesta fiind segmentul București – Pitești al A1. Șoferii au putut să circule, 15 ani mai târziu, pe tronsonul Fetești-Cernavodă al Autostrăzii Soarelui, al doilea deschis circulației în țara noastră.

După inaugurare au urmat 17 ani de pauză, între anii 1987 și 2004, în care niciun kilometru de autostradă nu a mai fost dat în folosință în țara noastră.

Grafic: Total kilometri de autostradă dați în folosință anual în România

Sursă: Consiliul Concurenței

Cel mai bun an pentru români a fost 2012 când au fost inaugurați 164 de kilometri de autostradă. Printre aceștia s-au numărat și cei 42,5 kilometri ai tronsonului Moara Vlăsiei – Ploiești.

„Este de remarcat faptul că lucrările de construcție pentru tronsonul Moara Vlăsiei – Ploiești al Autostrăzii Transilvania, primul tronson de autostradă realizat de constructori români, au început în anul 2007 și recepția finală a avut loc în anul 2012”, se subliniază în raportul Consiliului Concurenței.

Grafic: Total kilometri de autostradă dați în folosință în România

Sursă: Consiliul Concurenței

Fii la curent cu știrile economice ale momentului. Abonează-te la pagina de Facebook Gândul Financiar.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
GALERIE FOTO „Am 61 de ani, dar am corpul unui bărbat de 38”. Dave explică...
Ce salariu primește un angajat la 'împinge tava' în Mamaia, acum, în 2024. Are o...
FOTO. Grațiela e văduva lui Costel Corduneanu. Femeia e cu 20 de ani mai tânără...
Simona Halep revine în Spania! Sportiva din România va evolua la Madrid Open
Mișcarea strategică a lui Putin în Marea Neagră. Fotografii din satelit arată unde și-au mutat...
Anunțul făcut de Lavinia Pîrva după 7 ani de mariaj cu Ștefan Bănică Jr.: ”Întotdeauna...
Vedeta celebră, diagnosticată cu CANCER la sân. A suferit 4 operații în doar 10 luni
Afacerea cu care investitorii arabi ar putea da lovitura în România. Şeicii vor să facă...
Ireal ce au găsit medicii din Botoșani în burta ei: E URIAȘĂ!
Ce a făcut Mădălin Paul Păduran cu câteva ore înainte de accident! Dezvăluirile făcute de...
Acum păpușă, în trecut mătușă! Cum arăta Inna înainte să fie celebră
Poți radia mașina dacă n-o mai folosești, fără s-o casezi?
UE are nevoie de gaz natural lichefiat rusesc pentru a evita un şoc energetic -...
Ceva CIUDAT se întâmplă cu SATELIȚII lui ELON MUSK! De ce NU trebuie lăsați să...
Devine obligatoriu prin lege în România. Îți confiscă toți banii. Se aplică din 1 octombrie
Cine a fost amanta lui Florin Piersic. S-a iubit cu actorul timp de nouă ani
„Nu mai e de trăit” O româncă stabilită în Italia este stupefiată de un nou...
Adio, doamnă! Vestea morții ei a picat ca un trăsnet
Gabriela Cristea, despre sacrificiile prin care a trecut pentru a ajunge un antreprenor de succes:...
"A scos o canistră şi a turnat pe el". Cine este bărbatul care și-a dat...
BANCUL ZILEI. Ștrulă: - Bulă, care este poziția ta preferată în timp ce faci amor?
Anders Celsius, omul din spatele scalei de temperatură