Prima pagină » Economic » Ce-am avut și ce am construit. Traversarea României durează cu mașina cât traversarea întregii Europe

Ce-am avut și ce am construit. Traversarea României durează cu mașina cât traversarea întregii Europe

România trebuie să dispună, până în anul 2015, de 1.736 de kilometri de autostradă.

România ar fi trebuit să dispună, până în anul 2015, de 1.736 de kilometri de autostradă, conform „Programului prioritar de construcție a autostrăzilor și drumurilor naționale” aprobat în 2003. La ora actuală, șoferii pot circula însă doar pe 545 de kilometri de autostradă, un „număr foarte mic, dacă este raportat la suprafața țării, dar și comparativ cu statele din regiune”, se menționează în „Investigația sectorială pe piața lucrărilor de construcții de drumuri și autostrăzi”, raport elaborat de Consiliul Concurenței.

Totodată, pentru a traversa România pornind de la Constanța pentru a ajunge la Mako, oraș situat în apropierea frontierei cu Ungaria, ai nevoie de cel puțin 13 – 14 ore, în ciuda faptului că dintre cei 900 de kilometri ce trebuie parcurși 400 de kilometri sunt de autostradă, mai exact Constanța – Pitești, Simeria – Deva, Timișoara – Arad, la care se adaugă centurile municipiilor Pitești, Sibiu, Timișoara și Arad.

Descarcă aici raportul complet al Consiliului Concurenței

„Acest timp este echivalent cu cel necesar pentru traversarea întregii Europe, exclusiv pe autostradă, de la Mako la Rotterdam Olanda”, explică reprezentanții Consiliului Concurenței.

207 kilometri de autostradă în execuție

La ora actuală, se află în execuție 207 kilometri de autostradă, împărțiți pe mai multe tronsoane. Cel mai devreme ar putea fi inaugurate tronsoanele Orăștie – Sibiu, Lugoj – Deva, Nădlac – Arad, Suplacu de Barcău – Borș și Coridorul IV Paneuropean al căror termen de finalizare este anul în curs.

Grafic: Stadiul autostrăzilor din România

Sursă: Consiliul Concurenței

Ele ar trebui să fie urmate în 2015 de tronsonul Gilău – Nădășelu și de varianta de ocolire a Constanței, și de București – Moara Vlăsiei în 2016.

Cum a evoluat construcția de autostrăzi din 1972 până în prezent

Primul tronson de autostradă a fost inaugurat în România în anul 1972, acesta fiind segmentul București – Pitești al A1. Șoferii au putut să circule, 15 ani mai târziu, pe tronsonul Fetești-Cernavodă al Autostrăzii Soarelui, al doilea deschis circulației în țara noastră.

După inaugurare au urmat 17 ani de pauză, între anii 1987 și 2004, în care niciun kilometru de autostradă nu a mai fost dat în folosință în țara noastră.

Grafic: Total kilometri de autostradă dați în folosință anual în România

Sursă: Consiliul Concurenței

Cel mai bun an pentru români a fost 2012 când au fost inaugurați 164 de kilometri de autostradă. Printre aceștia s-au numărat și cei 42,5 kilometri ai tronsonului Moara Vlăsiei – Ploiești.

„Este de remarcat faptul că lucrările de construcție pentru tronsonul Moara Vlăsiei – Ploiești al Autostrăzii Transilvania, primul tronson de autostradă realizat de constructori români, au început în anul 2007 și recepția finală a avut loc în anul 2012”, se subliniază în raportul Consiliului Concurenței.

Grafic: Total kilometri de autostradă dați în folosință în România

Sursă: Consiliul Concurenței

Fii la curent cu știrile economice ale momentului. Abonează-te la pagina de Facebook Gândul Financiar.

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Cod galben de vânt puternic în nouă județe și în Capitală
Digi24
JD Vance: UE nu ar trebui să atace companiile americane pentru „mizerii”. Elon Musk s-a grăbit să-i mulțumească vicepreședintelui
Cancan.ro
Ultimele imagini cu Rodica Stănescu înainte să moară! Se transformare radical de dragul iubitului. Intervenții estetice și...
Prosport.ro
FOTO. Cum arată la 43 de ani Ileana Lazariuc, fosta noră a magnatului Ion Țiriac
Adevarul
Anul 2026, istoric pentru infrastructura României: autostrăzi complet finalizate și sute de kilometri pregătiți de inaugurare
Mediafax
Sfântul Nicolae și Legenda lui Moş Nicolae. Ce nume se sărbătoresc azi
Click
Monica Pop, dată afară din restaurant! Ireal ce i-a făcut un angajat medicului și prietenelor sale: „Bineînțeles că și ospătarii și ceilalți participanți, erau consternați”
Digi24
De ce Rusia nu va accepta pacea fără „Centura de Fortărețe” a Ucrainei - ultimul obstacol din calea armatei lui Putin în Donbas
Cancan.ro
Rodica Stănoiu, înmormântare stranie, fără preot. S-au cântat colinde în loc de veșnica pomenire.
Ce se întâmplă doctore
Ce se întâmplă cu pensiile din ianuarie 2026? Ministrul Muncii a clarificat situația
Ciao.ro
Amante celebre din showbiz-ul românesc! Unele au ajuns în faţa altarului, altele au rămas doar cu amintirea
Promotor.ro
Tesla Model 3 Standard, disponibilă și în România. E cea mai ieftină Tesla și poate fi luată în rate
Descopera.ro
Un EXPERT spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat INTELIGENTE
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ nedumerit: - Iubita mea s-a întins pe canapea, şi-a dat fusta jos, şi-a smuls...
Descopera.ro
Un tratament comun pentru acnee a fost asociat cu un risc de schizofrenie cu 30% mai mic