Prima pagină » Economic » Curtea de Conturi: Șeful CNADNR să fie evaluat anual și să răspundă pentru nerealizările companiei

Curtea de Conturi: Șeful CNADNR să fie evaluat anual și să răspundă pentru nerealizările companiei

Curtea de Conturi: Șeful CNADNR să fie evaluat anual și să răspundă pentru nerealizările companiei
Curtea de Conturi a recomandat Ministerului Transporturilor și Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale ca șeful CNADNR să fie evaluat anual și să răspundă pentru nerealizările înregistrate de companie. Timp de șapte ani, în contractele cu firmele de deszăpezire nu au fost prevăzute caracteristici tehnice pentru utilaje.

Curtea de Conturi a recomandat Ministerului Transporturilor și Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale ca șeful CNADNR să fie evaluat anual și să răspundă pentru nerealizările înregistrate de companie.

„Criteriile de performanță stabilite pentru directorul general al CNADNR vor viza, cu prioritate, scopul și atribuțiile principale pentru care a fost înființată și a funcționat Compania, precum și țintele majore, de interes național, stabilite prin programele și proiectele prioritare (…) pe baza cărora va fi evaluat anual și va răspunde pentru nerealizările înregistrate”, se arată în Raportul public pe 2011 al Curții de Conturi.

Curtea propune un „pachet comun de întreținere-deszăpezire-pază”

Pe de altă parte, Curtea de Conturi a mai propus Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) efectuarea unei analize cu privire la oportunitatea externalizării activității de prevenire și combatere a înzăpezirii autostrăzilor, către operatori specializați, eventual în cadrul unui „pachet comun de întreținere-deszăpezire-pază”.

De asemenea, Curtea de Conturi a recomandat CNADNR efectuarea unor analize de tip „cost-beneficiu” cu privire la găsirea celei mai performante politici de asigurare a necesarului de utilaje și echipamente pentru deszăpezire.

CNADNR ar trebui să aleagă între varianta achiziționării unor tipuri de utilaje și echipamente performante de strictă destinație, în număr și capacități bine stabilite, „pentru profesionalizarea intervențiilor de deszăpezire” și „varianta actuală, de închiriere a unor utilaje specifice activităților de construcții, cărora le sunt atașate diverse echipamente”.

Neregulile în contractul pentru paza pe A2, în atenția organelor de cercetare

Pe de altă parte, inspectorii Curții de Conturi au sesizat organele de cercetare abilitate în cazul atribuirii contractului pentru paza autostrăzii A2.

„Având în vedere succesiunea faptelor, repetabilitatea și continuitatea în nelegalitatea acțiunilor întreprinse în procesul de organizare și desfășurare a procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție a serviciilor de pază a patrimoniului autostrăzii A2, care au dus la prejudicierea bugetului Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale S.A. cu suma de 6.052 mii lei (valoare minim estimată), au fost sesizate organele de cercetare abilitate”, se mai menționează în raport.

Contractul pentru paza A2 a fost încheiat în aprilie 2008, în urma unei proceduri de negociere fără publicare prealabilă a unui anunț de participare, derulată după anularea procedurii de licitație inițiate anterior, procedură care nu a mai fost continuată de către CNADNR, contrar unei hotărârii judecătorești irevocabile.

„Unele opțiuni și decizii specifice, luate la nivelul CNADNR, au fost contrare intereselor legitime ale Companiei, având implicații (plăți nejustificate) asupra utilizării fondurilor alocate de la bugetul de stat, prin Derularea procedurii de achiziție publică”, mai relevă raportul.

Contractele cu „firmele de deszăpezire”, în atenția Curții de Conturi

Inspectorii Curții de Conturi au ajuns la concluzia că „responsabilitatea principală pentru activitatea de prevenire și combatere a înzăpezirii autostrăzilor și pentru ‘efectele disfuncționalităților intervenite’, a revenit aproape în exclusivitate, CNADNR și MTI, și mai puțin așa ziselor >, cum în mod inexplicabil a fost lăsat să se înțeleagă și a fost preluat de opinia publică”, subliniază autorii raportului.

Nereguli în contractele de deszăpezire, potrivit raportului Curții de Conturi:

– Contractele cu firmele de deszăpezire nu erau de tipul prestării. Natura relațiilor contractuale dintre CNADNR și firmele respective nu a fost de tipul prestării, de către acestea, a serviciilor specifice de prevenire și combatere a înzăpezirii, ci numai de asigurare, prin aprovizionare efectivă, respectiv închiriere, a necesarului de materiale chimice și antiderapante, carburanți și lubrifianți, respectiv autovehicule, utilaje și echipamente.

– Din „rațiuni inexblicabile”, contractele nu prevedeau caracteristici minime pentru utilajele de deszăpezire.  Normativul tehnic aplicabil nu a dovedit, din rațiuni inexplicabile, rigoarea tehnică de care era nevoie pentru a deveni eficace, în sensul că nu a prevăzut, pe lângă numărul și tipul de utilaje și echipamente corespunzătoare nivelurilor de intervenție, și principalele caracteristici tehnice minimale pentru acestea (capacitate, putere, dimensiuni, viteză de acțiune ș.a.).

– Timp de șapte ani, în contracte nu au fost prevăzute caracteristici tehnice pentru utilaje. Abia în anul 2012, cu o întârziere de 7 ani, prin Ordinul comun MTI/MAI nr. 1025/2011/nr. 16/2012 au fost incluse unele caracteristici tehnice pentru utilajele și echipamentele necesare în prevenirea și combaterea înzăpezirii.
 

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Ce se întâmplă la Serviciul Român de Informații? Dan: Orice derapaj al Serviciului îmi revine mie
Digi24
Un virus gripal nou se răspândește rapid în România: În prima săptămână din decembrie au fost înregistrate peste 3.000 de îmbolnăviri
Cancan.ro
Vila Rodicăi Stănoiu de la malul mării a fost VANDALIZATĂ! Misterul moștenirii fostei ministrese se adâncește!
Prosport.ro
Mesajul transmis de Sorana Cîrstea după ce a mers cu fiul lui Ion Țiriac în cea mai scumpă stațiune din Elveția
Adevarul
De ce am primit din partea SUA mesajul „să vă apere francezii”. Expert: „În aceste condiții, nu este surprinzător”
Mediafax
Ce taxe vor plăti bucureștenii din 2026? Proiect PMB: impozite pe locuințe, mașini și terenuri
Click
Povestea fabuloasă a fabricii de pantofi construită de un om care abia știa să scrie. Le-a încălțat pe Sophia Loren și Elena Ceaușescu, iar mai târziu pe vedetele autohtone
Digi24
Reacție furioasă a Kremlinului, după ce șeful NATO a îndemnat la pregătiri pentru un război cu Rusia: „E iresponsabil”
Cancan.ro
Un nou virus se răspândește rapid în România, după apariția leprei la Cluj! Peste 3.000 de cazuri au fost confirmate în decembrie 2025
Ce se întâmplă doctore
Dieta MINUNE cu care Monica Anghel a reușit să slăbească 40 de kilograme: „Asta poți mânca oricând, fără probleme”
Ciao.ro
Amante celebre din showbiz-ul românesc! Unele au ajuns în faţa altarului, altele au rămas doar cu amintirea
Promotor.ro
Dacia C-Neo, testată în Alpi. Noul model a fost surprins în probe pe drumuri montane
Descopera.ro
O planetă ciudată i-a lăsat fără cuvinte pe astronomi
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. Bulă o vede pe maică-sa dezbrăcată în fața oglinzii spunând: – Vreau un bărbat!
Descopera.ro
Reacția Kremlinului după ce șeful NATO a avertizat că Rusia ar putea ataca statele membre