Loredana Voiculescu
11.03.2015
Financiar

Din acest an, românii pot să își schimbe furnizorul de energie electrică. Au de ales din peste 80 de variante, dar există o PROBLEMĂ

Românii pot opta, din acest an, pentru un alt furnizor de energie electrică. Teoretic, prin schimbarea furnizorului de energie electrică, un consumator casnic și-ar putea reduce factura la curent electric. Practic însă, lucrurile nu stau chiar așa.

În prezent, furnizarea de energie electrică pentru persoanele fizice este făcută, în România, în general, de ENEL, Electrica, E.ON sau CEZ, însă, începând din acest an, românii își pot schimba compania care le dă curent. Concret, prin schimbarea furnizorului actual, gospodăriile ies de pe piața reglementată și intră pe piața liberă. Adică nu vor mai avea un tarif stabilit de arbitrul pieței – Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) -, care este în prezent de 133 lei/MWh, ci își vor negocia individual un contract pe un an, de exemplu, un preț care depinde de cerere și ofertă. Pe piața concurențială prețul variază mult, ajungând la 160-180 lei/MWh.

Cei interesați trebuie să știe că, odată ce au optat pentru schimbarea furnizorului de energie electrică, nu se vor mai putea întoarce în sistemul reglementat.

Până la începutul anului 2018, toți consumatorii casnici vor trebui să își negocieze un contract cu un nou furnizor de curent electric, la un preț de pe piața liberă.

Lista furnizorilor de energie electrică dintre care românii își pot alege noul furnizor cuprinde 82 de firme, între care Grivco, Alro, Luxten sau Nuclearelectrica. Gândul a sunat la mai mulți dintre ei, iar răspunsurile lor le puteți afla în cele de mai jos. Una dintre companii solicită transmiterea cererii de schimbare a furnizorului strict prin fax.

„Odată ieșiți din segmentul reglementat, nu vă mai puteți întoarce”

ANRE a anunțat săptămâna trecută înființarea unei linii telefonice gratuite la care persoanele interesate pot obține detalii despre schimbarea furnizorului de energie electrică sau gaze naturale. Gândul a sunat joia trecută, imediat după anunțul ANRE, la 0800800410, unde ne-a răspuns o voce amabilă.  După ce ne-a explicat pe scurt pașii pentru „ieșirea din sistem”, ne-a avertizat asupra riscurilor.

„Mai întâi trebuie să vă uitați pe site-ul ANRE, unde găsiți lista cu toți furnizorii, și să le cereți oferte. Trebuie să fiți atent nu numai la preț, ci și la durata contractului, la condițiile rezilierii contractului”, ni s-a explicat la linia telefonică.

„Să vă gândiți bine. Odată ieșiți din segmentul reglementat (unde prețul se stabilește de autoritatea de reglementare, ANRE, n.n.), nu vă mai puteți întoarce înapoi. Nu te poți muta de colo-colo. Legea are niște limitări”, ne avertizează vocea de la call center-ul înființat joi de ANRE.
Apoi adaugă: „În domeniul reglementat, este un preț fix, pe piața liberă prețul nu este fix. Dar dacă negociați bine, puteți să obțineți un preț mai mic decât cel pe care îl aveți acum. Însă nimeni nu vă obligă să plecați din sistemul reglementat”.

La mai puțin de 24 de ore de la înființare, linia telefonică a ANRE nu mai funcționa

Aflăm că ne putem alege „orice furnizor de energie electrică din lista de pe site-ul ANRE”. „Nu contează zona. Furnizorul are obligația să furnizeze energie oriunde, potrivit licenței de autorizare de la ANRE (…). Nu este nevoie de schimbări de cabluri, de nimic. Singurul lucru care se schimbă este că pe factură, în dreptul numelui furnizorului, nu va mai scrie Ionescu, ci va scrie Popescu”, ne lămurește vocea de la call center-ul ANRE.

La mai puțin de 24 de ore, linia telefonică înființată de ANRE nu mai funcționa: „Ne pare rău, numărul apelat nu este activ”, era mesajul oferit în cursul zilei de vineri la 0800800410. Nici duminică și nici luni linia nu a redevenit activă.

Până în 2018, toți consumatorii casnici trebuie să își aleagă alt furnizor

Interesul pentru posibilitatea de a schimba furnizorul este scăzut.

Pe de-o parte, firmele de furnizare nu sunt interesate să atragă clienți casnici, care au un consum lunar redus și pot implica costuri suplimentare pentru furnizor dacă sunt în alt oraș – legate de citirea contoarelor, trimiterea facturilor etc.

La rândul lor, nici persoanele fizice nu sunt interesate să își schimbe furnizorul de energie electrică. Acest pas ar însemna, în primul rând, ieșirea de pe piața reglementată, unde acum prețul este 133 lei/MWh și intrarea pe piața liberă de energie, unde prețul este dictat de cerere și ofertă, și ajunge și la aproape 160-180 200 lei/MWh. Odată ieșiți de pe piața reglementată și intrarea pe piața liberă, revenirea la un preț reglementat nu mai este posibilă, potrivit informațiilor furnizare de ANRE prin linia telefonică gratuită dedicată. Cu toate acestea, până la sfârșitul anului 2017 întreaga piață de energie electrică va fi liberalizată, astfel încât toți consumatorii casnici vor trebui să își negocieze alte contracte.

Ion Lungu, președintele Asociației Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER), a confirmat pentru gândul interesul scăzut pentru schimbarea furnizorului de energie electrică.

„Interesul pentru schimbarea furnizorului de energie este unul redus. Sunt unii furnizori, companii private mai mici, care au făcut oferte pentru consumatori casnici, încercând să stragă clienți. Au încheiat contracte mai ales cu unii dintre angajații lor”, spune Ion Lungu, președinte Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER).

O parte din energia electrică ce se livrează în prezent consumatorilor casnici, mai exact 60%, provine din sistemul reglementat – energie hidro și nucleară, mai ieftină. Restul provine din piața liberă. Ponderea crește cu 10% o dată la șase luni. La 1 iulie, proporția va fi 50% de pe piața reglementată și 50% de pe piața liberă, astfel că, la 1 ianuarie 2018, toți consumatorii casnici vor lua energie din piața liberă.

Asociațiile de proprietari, negociatori cu furnizorii de energie electrică

Pentru a avea o putere de negociere mai mare cu un furnizor de electricitate, mai mulți consumatori casnici s-ar putea uni, spune Sorin Mierlea, președintele Asociației Naționale pentru Protecția Consumatorilor și Promovarea Programelor și Strategiilor din România (ANPCPPSR). La rândul lui, Ion Lungu, de la Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER), este de acord că ideea este una bună, însă greu de aplicat, pentru că legislația prevede că toate contractele trebuie încheiate individual.

„Consumatorii casnici au posiblitatea de a-și schimba furnizorul de energie electrică, dar practic este acest lucru este inoperabil. În București, este absurd să plec de la un furnizor și să mă duc la altul, care nu este obligat să țină prețul reglementat. Nu au puterea de a negocia, pentru că vorbim de consumuri mici în cazul consumatorilor casnici. O posibilitate ar fi ca prin asociația de proprietari un cvartal de bloc sau o scară de bloc să încerce să negocieze cu un furnizor să încerce să obțină un preț mai mic decât cel reglementat pe care îl au acum”, a declarat pentru gândul Sorin Mierlea, președinte (ANPCPPSR).

„O asociație de proprietari de la un bloc, sau un microcartier, din cele construite în ultima vreme, ar putea avea o putere de negociere mai mare pentru a negocia cu un furnizor și pentru a obține un preț mai mic. Cred că acesta va fi viitorul. Dar este nevoie de îmbunătățiri (de legislație n.n.) pentru că în prezent se prevede că toate contractele se încheie individual, pe fiecare apartament, chiar dacă se negociază colectiv. Și atunci costurile mai cresc”, a explicat Ion Lungu.

„Au fost discuții, dar nu s-a concretizat nimic”

Reprezentantul unuia dintre cei patru mari furnizori de energie electrică a admis, într-o declarație pentru gândul, că, deși au fost discuții, până acum nu a fost încheiat nici un contract cu consumatori casnici care să vină la ei de la altă companie și să negocieze un preț pe piața liberă de energie.
„Au fost discuții, dar nu s-a concretizat nimic. Nu a fost încheiat niciun contract cu vreun consumator casnic. Cu cei interesați se va negocia, iar contractul va prevedea clauze de confidențialitate. Nu vă pot spune ce șanse sunt ca un consumator casnic să obțină acum un preț mai mic decât cel reglementat”, a declarat pentru gândul reprezentantul unui furnizor de energie electrică.

Principala problemă: furnizorii de pe lista ANRE nu ne vor drept clienți

Gândul a sunat la mai multe dintre companiile care livrează energie electrică ce figurează în lista de pe site-ul ANRE, cărora le-am cerut o ofertă pentru a le deveni potențial client. 

În afară de cei patru mari furnizori – E.ON, CEZ, Enel și Electrica – denumiți și furnizori de ultimă instanță, niciuna dintre companiile furnizoare de energie electrică de pe lista ce figurează pe site-ul ANRE nu a părut interesată să ne aibă drept client.

Majoritatea furnizorilor ne-au indicat căsuțe de email sau numere de fax pentru a le trimite solicitarea de ofertă. Până la publicarea articolului, nu am primit răspuns, singura companie care a trimis un răspuns, este drept automat, fiind CEZ.

„Bună ziua. Mesajul dumneavoastră a fost recepționat și înregistrat cu numărul XXXX și direcționat către departamentul specializat. Vă mulțumim că ați apelat la serviciul nostru, Echipa CEZ”, se arată în mesajul primit pe email.

Mulți dintre cei contactați ne-au transmis că nu au o ofertă pentru persoane fizice, ci doar pentru firme.

Reprezentanta Romenergy Industry SRL ne-a transmis sec: „Nu facem oferte pentru consumatorii casnici. Doar pentru firme. Dumneavoastră ce consum lunar aveți? Câți bănuți plătiți? 100 de lei pe lună? Da…deocamdată nu suntem interesați. Nu cred că suntem obligați să vă răspundem dacă trimiteți email”.

În dreptul SC Luxten LC SA, pe lista ANRE este trecut un număr de mobil al unei persoane care spune că nu mai lucrează acolo, iar pe telefonul fix ni s-a transmis sec un „reveniți mâine, colegul care se ocupă nu e azi la birou”. Același răspuns am primit și de la Grivco SA, unde am întrebat dacă am putea primi o ofertă de preț: „Reveniți mâine, doamna Costanda, care este îndreptățită să vă dea detalii, nu este azi”. Nici a doua zi doamna Costanda nu a fost de găsit. „Încercați mai târziu, nu răspunde în birou. Și  văd că nu este mașina în parcare”, ni se comunică.

La call centerul de la Enel Energie, la numărul de telefon 0800070809, aveam să aflăm că de fapt nu putem negocia, în calitate de persoană fizică, un alt preț. „La persoane fizice, chiar dacă mergeți la altă companie, veți primi tot prețul reglementat. Doar firmele pot obține prin negociere un preț pe piața liberă”, ne-a spus reprezentantul Enel Energie.

Și GDF Suez Energy SRL are un call center. „Acesta e un apel taxabil. Acest apel poate fi înregistrat”, ești avertizat încă de la început. „GDF furnizează energie electrică doar pentru persoane juridice, nu și pentru persoane fizice. Deocamdată nu avem o ofertă pentru persoane fizice”, ni s-a transmis.

Cei de la Alro au un răspuns similar: „Nu livrăm către consumatori casnici, din păcate”.

Am sunat și la E.ON Energie România SA Târgu Mureș. „Transmiteți la adresa de email [email protected] adresa dvs, consumul dvs anual de energie electrică. În 2-3 zile, în mod normal, veți fi contactată”, suntem asigurați.

La fel și cei de la și Nuclearelectrica, care ne-au solicitat transmiterea cererii pe email. 

De pe site-ul Enel Energie Muntenia SA aflăm că solicitările se transmit sctrict pe fax. „Solicitările pentru schimbarea furnizorului de energie electrică, precum și corespondența legată de contractarea serviciului de distributie, se transmit exclusiv la numerele de fax: Muntenia 0372.875.235, Banat 0372.876.276, Dobrogea 0372.876.807”. 

Până la publicarea articolului nu am primit o ofertă concretă de preț la solicitarea pentru schimbarea furnizorului de energie electrică.

Lista companiilor din care consumatorii își pot alege furnizorul de energie electrică

Consumatorul de energie electrică poate încheia contracte pentru furnizare cu orice companie care deține licență de furnizare a energiei electrice și care activează în piața cu amănuntul. 

Pentru aceasta consumatorul trebuie să parcurgă lista furnizorilor de energie electrică care activează pe piața cu amănuntul în vederea solicitării de oferte, iar după obținerea acestora este recomandat să se facă o analiza comparativă a informațiilor conținute în aceste oferte: preț, durată, modalități de plată, condiții de încetare a contractului.

Sursa: anre.ro

Inchide