Peste trei sferturi dintre companiile românești încă transmit informații pe suport hârtie. „Adoptarea digitalizării ar trebui considerată o investiție și nu o cheltuială”

Peste trei sferturi dintre companiile românești încă transmit informații pe suport hârtie. „Adoptarea digitalizării ar trebui considerată o investiție și nu o cheltuială”
Nu mai puțin de 77% din firmele autohtone încă transmit informații pe suport hârtie / Sursă foto: Pixabay / caracter ilustrativ
Publicat: 21/07/2020, 11:17
Actualizat: 21/07/2020, 11:27

Cifre îngrijorătoare date publicității de Comisia Europeană (CE) arată că doar 23% dintre companiile românești transmit informații prin canale electronice, comparativ cu 34% media înregistrată în blocul comunitar.

În plus, doar 8% din companii folosesc rețele de socializare (media din UE fiind de 25%), în timp ce nu mai puțin de 77% din firmele autohtone încă transmit informații pe suport hârtie, se arată în ediția 2020 a studiului „Digital Economic and Society Index” (DESI), publicat de Executivul european la sfârșitul lunii iunie , cercetare anuală care evaluează performanța digitală a Europei și urmărește evoluția statelor membre ale UE în ceea ce privește competitivitatea digitală.

Studiul arată că țara noastră s-a clasat pe locul 26 din 28 între statele membre, poziție obținută în baza a cinci criterii cheie – conectivitate, capital uman, utilizarea serviciilor de internet, integrarea tehnologiei digitale și serviciile publice digitale.

„În ciuda unui sector IT puternic și a reputației bune a companiilor din domeniul tehnologiei, România este încă deficitară în comparație cu alte state membre ale UE la adoptarea digitalizării în sectorul privat și cel public”, susțin experții DocProcess.

La categoria servicii publice digitale și utilizarea serviciilor de internet, România s-a clasat pe ultimul loc în UE. La integrarea tehnologiei digitale, care include adoptarea de către IMM-urile locale a soluțiilor digitale, România ocupă penultimul loc.

De asemenea, datele relevă că, începând cu 2019, 11% dintre IMM-urile românești au migrat la vânzări online și doar 5% din cifra de afaceri totală a fost generată prin platformele de e-commerce, comparativ cu media din UE de 11%.

În plus, studiul mai arată că, IMM-urile românești au făcut cele mai mici investiții în tehnologie în cursul anului 2019 dintre toate statele membre ale UE.

Majoritatea companiilor românești sunt rezervate în fața transformării digitale

Liviu Apolozan, fondatorul companiei mai sus menționate, a precizat că rezultatele studiului, deși alarmante, nu vin ca o surpriză pentru antreprenorii români din domeniul tehnologiei.

El spune că majoritatea companiilor de IT dezvoltă produse pentru piețele externe sau vizează multinaționale care înțeleg valoarea adăugată a soluțiilor tehnologice avansate.

„Este un paradox că în România, care este renumită de altfel pentru experții în IT, majoritatea IMM-urilor locale sunt rezervate în fața transformării digitale”.

„Adoptarea digitalizării ar trebui considerată o investiție și nu o cheltuială, iar în unele cazuri nici nu se poate vorbi despre investiție, pentru ca este vorba pur și simplu despre utilizarea de servicii digitale.

„Este adevărat ca utilizarea acestor servicii necesita uneori transformări organizaționale interne de adaptare la procesele automatizate, care pot fi considerate investiții.

„Experiența noastră, căpătată în urma colaborării cu firme de toate dimensiunile, ne-a arătat că o companie poate recupera în mai puțin de un an investiția in reorganizare interna necesara pentru utilizarea unei platforme de facturare digitală”, a adăugat Apolozan.

O economie de 150.000 euro!

Reprezentantul DocProcess a și exemplificat cum un brand de retail care operează supermarketuri din România a economisit 150.000 de euro în 18 luni prin migrarea a 93% din furnizorii săi la facturarea electronică.

În afară de suma economisita, trecerea la facturarea electronică a rezultat în facturi 100% corecte, reducând astfel sarcinile de rutină ale personalului din departamentul financiar, plata mai rapidă către furnizori, acces în timp real la informații despre situația financiara, precum și raportări legale mai precise și un proces mult mai rapid de rambursare a TVA-ului de către autorități.

Studiul DESI a subliniat faptul că România nu are o strategie națională de transformare digitală pentru întreprinderi și că sunt necesare măsuri specifice pentru sprijinirea digitalizării IMM-urilor și creșterea gradului de conștientizare cu privire la importanța și beneficiile adoptării tehnologiilor digitale.

Evaluarea s-a bazat pe datele din 2019, înainte de izbucnirea pandemiei de COVID-19, care a evidențiat încă o dată importanța crucială a competențelor digitale ale cetățenilor și digitalizarea economiei.