PREMIUL NOBEL pentru FIZICĂ 2018 a fost câștigat de trei cercetători pentru invențiile REVOLUȚIONARE din domeniul FIZICII OPTICE

PREMIUL NOBEL pentru FIZICĂ 2018 a fost câștigat de  trei cercetători pentru invențiile REVOLUȚIONARE din domeniul FIZICII OPTICE
Publicat: 02/10/2018, 19:42
Actualizat: 26/03/2019, 03:35

Cercetătorul american Arthur Ashkin a primit premiul Nobel pentru „pensete optice și aplicațiile în domeniul sistemelor biologice”.

Cercetătorii Gérard Mourou și Donna Strickland au primit premiul Nobel pentru metoda lor de a genera pulsuri optice ultrascurte și de înaltă intensitate.

Cercetătorul francez Gérard Mourou este considerat un pionier în domeniul ingineriei electrice și al laserelor. A fost director al Laboratoire d’Optique Appliquee de la ENSTA din Palaiseau și este profesor la École Polytechnique din Palaiseau. A fost directorul fondator al Center for Ultrafast Optical Science de la Universitatea din Michigan.

Donna Strickland este o cercetătoare americană considerată și ea pionier în domeniul laserelor și este abia a treia femeie din istorie premiată cu Nobel pentru fizică. Este profesor asistent la University of Waterloo, din Canada.

În istoria distincțiilor Nobel, doar două femei au mai primit premiul pentru fizică, Marie Curie (care a primit în 1911 și premiul pentru chimie), în 1903, și Maria Goeppert-Mayer, în 1963.

Anul trecut, premiul Nobel pentru fizică a fost acordat cercetătorilor Rainer Weiss, Barry C. Barish și Kip S. Thorne, „pentru contribuțiile decisive la detectorul LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) și pentru observațiile privind undele gravitaționale”, potrivit comunicatului publicat pe site-ul nobelprize.org.

Sezonul Nobel a debutat luni, cu premiul pentru medicină, acordat cercetătorilor american James P. Allison și japonez Tasuku Honjo, pentru descoperirile lor în domeniul terapiei anticancer.

Miercuri va fi decernat premiul Nobel pentru chimie, iar vineri, cel pentru pace. Premiul Nobel pentru economie va fi decernat pe 8 octombrie.

La începutul lunii mai, Academia Suedeză a anunțat că premiul Nobel pentru literatură va fi suspendat anul acesta, pe fondul scandalului sexual care a izbucnit în sânul secției ce decernează prestigioasa distincție.

„Credem că este necesar să treacă un timp pentru a recâștiga încrederea publicului în academie, înainte ca următorul laureat să fie anunțat”, a declarat la momentul respectiv Anders Olsson, secretarul permanent al instituției.

Acesta a mai spus că Academia Suedeză a acționat astfel „din respect pentru precedenții și viitorii laureați ai premiilor pentru literatură, pentru Fundația Nobel și public în general”.

„Premiul Nobel pentru literatură pe 2018 va fi acordat și anunțat în același timp cu cel pe 2019”, se mai arăta în comunicat.

Anul acesta, fiecare premiu Nobel vine cu un cec în valoare de nouă milioane de coroane suedeze (870.000 de euro).

Laureații își vor primi premiile Nobel în timpul unor ceremonii oficiale organizate la Stockholm și la Oslo, pe 10 decembrie, ziua în care se comemorează moartea fondatorului distincțiilor, Alfred Nobel, decedat în 1896.

Premiile Nobel sunt decernate din 1901, cu excepția celui pentru economie, instituit în 1968 de Banca centrală din Suedia, cu ocazia împlinirii a 300 de ani de la fondarea acestei instituții. Premiile au fost create după moartea inginerului sudez Alfred Nobel (1833 – 1896), inventatorul dinamitei, conform voinței sale din testament.

Foto: Nobel Prize/ Facebook

Una dintre celebrele gemene siameze Abby și Brittany s-a căsătorit. De ce nu au făcut...
VIDEO EXPLOZIV | Lider PNL, surprins când o posedă în mașina de serviciu pe tanti...
FOTO. Ea este cea mai sexy sportivă din culturismul românesc! Are un singur vis: „Asta...
Andreea Bălan a recunoscut tot despre certurile cu Victor Cornea: „Nu există împăcare”
Avertismentul lui Donald Tusk. „Ştiu că sună devastator, dar a început o nouă eră: era...
Este incredibil ce le-a spus Mirel părinților săi! Au ieșit înmărmuriți după dialogul cu fiul...
Actriţele din filmele pentru adulţi fără pic de machiaj. Galerie foto FABULOASĂ!
Vremea 1 - 29 aprilie 2024. Începem săptămâna cu 31 de grade Celsius. Meteorologii se...