Oamenii din umbra prezidențiabililor. Cum ajunge o factură „și de șapte cifre” să ocolească registrele contabile ale campaniei electorale

În spatele fiecărui candidat stă de cele mai multe ori un consultant politic și echipa sa. Cine sunt acești oameni aflați în spatele candidaților la președinție în 2014 și cât câștigă ei? În contractele de consultanță, e vorba de sume care pleacă de la zeci de mii de euro, dar pot ajunge și la 7 cifre. Sume nedeclarate oficial, pe care partidele îi varsă în conturi fie direct, fie prin firme prietene.

Un contract de consultanță pe piața din România se înscrie de regulă în limita a 15.000-25.000 de euro pe lună la care se poate adăuga o primă de succes care dublează sau triplează suma în cazul în care candidatul accede la funcția dorită. Sumele cresc considerabil dacă un consultant autohton își aduce în campanie un partener străin, așa cum Tal Silberstein și Arthur Finkelstein au venit în campanii anterioare, în 2004 (pentru Adrian Năstase), 2008 (pentru Călin Popescu Tăriceanu) sau 2009 (pentru Traian Băsescu), prin firma lui Dan Andronic.

Doar serviciile de consultanță sunt tarifate de strategii americani consacrați la peste 150.000 de euro, prima de succes a lui Tal Silberstein fiind în campania prezidențială din 2009 de 300.000 de euro peste suma inițială, a arătat un precontract  semnat la acea vreme între PDL și firma acestuia, Greenberg Quinlan Rosner. Consultanții lui Mircea Geoană în 2009 au costat, potrivit unor surse din partid, între 600.000 de euro și un milion de dolari.

„Un consultant de calibru din SUA – și când spun de calibru nu mă refer la acest Mitch Stewart, ci la Tal Silberstein, la Arthur Finkelstein – doar pentru consultanță și interpretarea sondajelor poate lua 150.000 de dolari. De regulă sunt aduși cu câteva luni înainte”, explică pentru gândul fostul consilier prezidențial Sebastian Lăzăroiu, implicat în campaniile lui Traian Băsescu din 2007 și 2009.

Consultanța principalilor candidați la prezidențiale variază de la câteva sute de mii de euro până la o sumă de „șapte cifre”.

Armata de consilieri din spatele candidatului Ponta: Silberstein, Stewart, Teodorescu, Sultănescu

Victor Ponta și-a pregătit minuțios campania prezidențială, angajând sau având contracte de consultanță cu mai mulți strategi, dar și cu personalități influente în mediile externe. Totul contra unui cost direct sau indirect. Armată de consultanți și strategi este plătită fie direct de la partid, fie prin diferite firme aparținând unor prieteni ai premierului Victor Ponta. Contractele nu au fost făcute publice, răspunsul partidului fiind că toate costurile campaniei vor fi raportate la Autoritatea Electorală Permanentă. Întrebat cine sunt consultanții săi oficiali, prim-ministrul evită subiectul și transferă răspunderea către șeful campaniei sale, vicepremierul Liviu Dragnea. PSD susține că toate plățile sunt făcute din cotizațiile strânse de la membrii de partid, în condițiile în care social-democrații au raportat datorii, până la 31 decembrie 2013, de aproximativ opt milioane de euro.

Social-democrații au încheiat pentru campania prezidențială a lui Victor Ponta un contract-cadru cu firma „270 Strategies” a consultantului american Mitch Stewart. În contract nu apare o sumă fixă de plată, dar suma finală poate ajunge până la „șapte cifre” în funcție de serviciile facturate pe parcurs, au declarat pentru gândul surse din conducerea PSD.

Sursele citate susțin că, potrivit contractului semnat, firma americană va taxa partea română în funcție de serviciile oferite în timpul campaniei electorale, neexistând o sumă fixă pentru care s-a bătut palma. Astfel, lansarea prezidențiabilului Victor Ponta pe stadionul Național a fost pregătită și concepută de partea americană, care a supravegheat atent desfășurarea evenimentului. Consultanții americani au venit cu un concept asemănător celui folosit de președintele SUA, Barack Obama. De altfel, Mitch Stewart a fost prezentat oficial drept unul dintre oamenii care au lucrat pentru campania președintelui american, el având un rol în câștigarea disputei electorale din unele state americane. Până la semnarea contractului, finalul verii, Mitch Stewart a mai fost de două ori în România pentru a purta discuții despre campania prezidențială.


Mitch Stewart. Sursa foto: Twitter

Surse din PSD au declarat pentru gândul că, cel mai probabil, contractul va ajunge la o sumă cu „șapte cifre”. PSD nu se află la prima experiență de acest gen, prezidențiabilul Mircea Geoană fiind consiliat în 2009 de strategii de la Benenson Strategy Group. Acel contract i-a costat pe social-democrați câteva sute de mii de euro, sumele avansate fiind de la 600.000 de euro până la un milion de dolari. La finalul campaniei prezidențiale din 2009, datoria PSD a fost de șase milioane de euro.

Potrivit unor surse politice, prin intermediul lui Sebastian Ghiță, Victor Ponta primește în campanie sfaturi de la Tal Silberstein, cel care i-a consiliat în trecut pe Adrian Năstase (în 2004) și pe Traian Băsescu (în 2009). Deputul PSD neagă însă că ar exista „un astfel de contract” cu Tal Silberstein.


Mediafax foto: Liviu Adăscăliței

În ultimii ani, PSD a colaborat cu firma Politic Blueprint, controlată de soții Dan și Dana Sultănescu. Surse social-democrate au declarat pentru gândul că de la partid se plătesc aproximativ 2.000 de euro lunar acestei firme pentru consultanța oferită, fără ca în această sumă să intre sondajele de opinie. Dan Sultănescu este acționar la Politic Blueprint SRL din 2005 și este implicat alături de Bogdan Teodorescu în Fundația Multimedia. Din 2011 este general manager la Centrul de Studii și Cercetări Infopolitic (CSCI), cel care realizează sondajele pentru partid. Printre clienții CSCI se numără postul de televiziune RTV, apropiat de deputatul Sebastian Ghiță, care a comandat aproape lunar sondaje de opinie. În piață, costul unui sondaj se situează între 10.000 – 15.000 de euro, în funcție de numărul de respondenți, tariful fiind de circa 10 euro pe chestionar.

CSCI este, de altfel, parte a Fundației Multimedia pentru democrație locală, ONG condus de Dan Sultănescu și înființat de al doilea strateg de imagine al lui Victor Ponta, Bogdan Teodorescu. Atât Fundația Multimedia, cât și compania care culege datele, Operations Research, deținută de sociologul Emil Pâslaru, se numără printre beneficiarii fondurilor europene alocate prin POSDRU.


Dana si Dan Sultănescu (CSCI). Sursa foto: Facebook.

Intrat în staff-ul PSD pe când partidul era condus de Mircea Geoană, Dan Sultănescu a lucrat și în campania pentru prezidențiale a lui Adrian Năstase, dar nu direct cu partidul, ci ca analist politic la Multimedia Political Communication, firma de consultanță a lui Bogdan Teodorescu și, la acea vreme, a lui Dan Andronic. Prin firma Politic Blueprint SRL, pe care o deține împreună cu soția, Dana Sultănescu, a intrat, în parteneriat cu Transparency International, ONG condus de Victor Alistar, un alt apropiat PSD, în proiecte de evaluare a succesului unor politici publice din România și a nivelului lor de aplicare la nivel local.

Deși apare doar ca director onorific al Fundației Multimedia, Bogdan Teodorescu are un rol cheie în campania prezidențiabilului Victor Ponta în zona de mesaj și discurs. Teodorescu lucrează cu premierul din perioada USL, cât acesta era prezentat drept strategul Uniunii, el participând la toate evenimentele importante. Bogdan Teodorescu a fost prezent la stadionul Național pe 20 septembrie la lansarea lui Victor Ponta. Fundația lui Bogdan Teodorescu a fost implicată și în aducerea în țara noastră, în calitate de invitat, a fostului premier britanic Tony Blair. O altă zonă care intră în responsabilitatea lui Bogdan Teodorescu este cea legată de campania online, pesediștii rezervând o întreagă echipă pentru această campanie, echipă care lucrează din sediul PSD de la Ion Ionescu de la Brad.


Bogdan Teodorescu, la lansarea lui Victor Ponta de la Arena Națională. Sursa foto: Gândul

Prezența lui Tony Blair în campania prezidențiabilului Victor Ponta se realizează și prin intermediul lui Jonathan Powell, fostul șef de cabinet al premierului britanic, cu care premierul român recunoștea la începutul acestui an că se vede lunar, susțin social-democrații. O singură prezență a lui Tony Blair în România l-a costat pe premierul Ponta între 200.000 – 300.000 de euro. Surse din PSD au declarat pentru gândul că Blair a avut în acest an cel puțin 3 întâlniri cu Victor Ponta. Un moment de referință îl reprezintă întrevederea de câteva minute Ponta – Obama de la Johannesburg, intermediată de Tony Blair. Presa britanică relata că fostul premier laburist l-a prezentat pe premierul român drept „un posibil viitor client”. Surse guvernamentale au declarat pentru gândul că colaborarea cu Blair se realizează în principal pentru zona externă și cea executivă, și nu pentru cea de partid.

Un alt consultant care lucrează onofiric pentru premierul Victor Ponta, este generalul american Wesley Clark. Acesta este fost comandant NATO și candidat la Casa Albă, zona de interes a lui Clark fiind energia.

„Am avut discuții cu premierul, pot veni cu o experiență importantă. Cred că voi putea atrage investitori și creșterea economică a României. Știm că există o revoluție energetică în desfășurare în lume, iar în România există un potențial al carburilor, există surse de apă care pot produce energie. Consider că România poate deveni un principal exportator de energie”, afirma în 2012 generalul Clark din noua sa postură de consilier onorific al premierului Ponta.

Campania lui Klaus Iohannnis. Cine i-a creat sloganul „România lucrului bine făcut”

Candidatul ACL la prezidențiale, Klaus Iohannis, a intrat destul de târziu în această competiție și nu beneficiază de forța aparatului de stat în campania sa. Preluarea partidului la sfârșitul lunii iunie și desemnarea oficială drept candidat al ACL la începutul lunii august au întârziat conturarea unei echipe de consultanți în jurul candidatului Klaus Iohannis.

Coordonatorul campaniei prezidențiale a lui Klaus Iohannis este liderul PDL, Vasile Blaga.

La mijlocul lunii septembrie, au avut loc primele întâlniri pe campanie între liderii ACL și consultantul Felix Tătaru. Acesta a lucrat cu președintele Traian Băsescu în campaniile prezidențiale din 2004 și 2009. De asemenea, Tătaru a condus și campania lui Vasile Blaga de la alegerile locale din 2008, când democrat-liberalul a fost învins de Sorin Oprescu.


Felix Tătaru se îndreaptă spre sediul ACL din Modrogan după lansarea lui Klaus Iohannis în Piața Victoriei. Foto: Gândul

Cu toate acestea, surse din PNL au declarat pentru gândul că nu există un contract semnat între liberali și Felix Tătaru, ci între PDL și firma acestuia.

Felix Tătaru se va ocupa de cele șase lansări regionale organizate pentru Klaus Iohannis, prima fiind în București. De asemenea, consultantul a fost cel care a recomandat PNL să semneze contractual de 150.000 de euro cu firma Stage Expert. Un alt eveniment realizat sub îndrumarea lui Felix Tătaru a fost lansarea programului prezidențial la Palatul Parlamentului.

Klaus Iohannis mai lucrează în campania prezidențială cu firme apropiate de liberalii Eduard Hellvig și Dan Mihalache.

Felix Tătaru: „Până acum am lucrat pro bono”

Aflat de două săptămâni în staff-ul lui Klaus Iohannis, Felix Tătaru, proprietarul agenției de publicitate cu care Traian Băsescu și-a făcut din 2004 încoace, cât timp s-a asociat cu PDL, toate campaniile de publicitate electorală, spune că de această dată GMP nu este implicată în campania electorală. „Nu avem contract cu GMP. Pe Klaus Iohannis îl consiliez doar eu (din agenția de publicitate GMP, n.red.), în nume personal”, a explicat Tătaru pentru gândul.

Întrebat despre onorariul său în această postură, managing partner-ul GMP a evitat un răspuns tranșant: „Până acum am lucrat pro bono”, spune Felix Tătaru.

Intrat în echipa de campanie a lui Iohannis pe filiera PDL cu care și-a reglat, potrivit unor surse din partid, datoriile mai vechi pe care partidul le avea față de agenția sa, Felix Tătaru a fost cel care a venit cu sloganul „România lucrului bine făcut”, ales după o serie de focus-grupuri, și a fost implicat atât în conceperea lansării din Piața Victoria a candidatului ACL cât și a celei pentru programul politic, la Palatul Parlamentului.

Elena Udrea, consiliată la partid

Fără o miză decisivă a acestor alegeri pentru partidul său, Elena Udrea nu a făcut până acum, susțin surse din partid, investiții importante în consultanță. În staff-ul de imagine al PMP pentru prezidențiale, pe lângă consilierii permanenți ai partidului, grupați în jurul Luminiței Kohalmi, au fost cooptați și câțiva consultanți și analiști politici apropiați lui Dan Andronic.


foto Mediafax: Octav Ganea

Contactat de gândul, Andronic a precizat însă că niciuna din firmele sale nu este într-o relație contractuală cu Elena Udrea. „Firma mea de marketing politic, Multimedia Communication, nu a mai încheiat de ceva timp astfel de contracte. D.A. Communication este o agenție de publicitate. Nu există și nu a existat niciun contract cu vreun candidat pe niciuna dintre aceste firme”, a arătat el.

Contractul cu Kensington Communication, firma lui Răzvan Săndulescu și a lui Cătălin Dumitru, pe de altă parte, a fost întrerupt înaintea campaniei.

Harnagea, Marian și Bulai, în staff-ul lui Tăriceanu

Altădată unul dintre marii investitori politici în propria imagine, semnatar în 2008 al unui contract cu Arthur Finkelstein pentru care liberalii avansau, neoficial, costuri de aproape 1 milion de euro pe an, Călin Popescu Tăriceanu se rezumă în campania pentru prezidențiale la mai vechii săi apropiați Dorin Marian (șeful campanie CDR din 2000 și șeful Cancelariei Prim-Ministrului în 2007), Cătălin Harnagea (fost ziarist, consilier prezidențial al lui Emil Constantinescu și șef al SIE) și Alfred Bulai (sociolog și fost președinte al Agenției pentru Strategii Guvernamentale în Guvernul Tăriceanu).


Alfred Bulai. Mediafax foto: Dragoș Savu

Dorin Marian și Cătălin Harnagea au înființat de altfel, în aprilie, Asociația Idei Liberale, o organizație non-guvernamentală în sprijinul partidului lui Tăriceanu și au fost implicați  inclusiv în strângerea de semnături pentru acesta.

De asemenea, Tăriceanu apelează deseori la sfaturile lui Radu Florescu, CEO Satchi&Satchi România.

Lăzăroiu: „Îi dau Monicăi Macovei sfaturi din când în când”

Din postura de candidat independent, Monica Macovei a intrat în campanie alături de un consultant american. Pe seama lui Nino Saviano, de la Savi Politica Consulting LLC, o companie cu sediul în Washington care lucrase înainte, timp de un an, cu Cătălin Predoiu, este pusă în PDL plecarea Monicăi Macovei și candidatura sa în afara partidului.

Înainte să înceapă însă campania, Saviano a plecat din staff-ul lui Macovei. A intrat, în schimb, fostul consilier prezidențial al lui Traian Băsescu, Sebastian Lăzăroiu. „Îi dau sfaturi din când în când. Nu pot să spun că sunt implicat în campanie, dar vorbim. Nici vorbă de bani, o fac benevol și sunt foarte mulți cei care i s-au alăturat, inclusiv pe partea de creație, în același fel. O susțin pentru că eu cred că va fi un proiect pentru după 2015″, spune Lăzăroiu, contactat de gândul.

Sebastian Lăzăroiu // Mediafax foto: Bogdan Stamatin

 

Inchide