Cum funcționează cofeina atunci când este ingerată

Redactor:
Mădălina Chițu
Cum funcționează cofeina atunci când este ingerată
Cofeina nu este un stimulent tipic. Ea nu ajută în mod direct celulele cerebrale să se învioreze și să lucreze mai bine. Substanța blochează acțiunea neurotransmițătorului adenozină care comandă în general creierului să se liniștească și să adoarmă.

Cofeina nu este un ingredient minune, așa cum multe persoane ar considera-o, scrie site-ul MentalFloss.com.

În timp ce neuronii „ard” de-a lungul zilei, un neurochimical, denumit adenozină, crește în organism. Sistemul nervos folosește în special receptori pentru a-ți monitoriza nivelul de adenozină din corp. Pe măsură ce ziua trece, tot mai multă adenozină trece prin acei receptori și te fac să te simți somnoros. Acesta este motivul pentru care noaptea ești obosit.

Adenozina este o substanță chimică prezentă în toate celulele umane, care funcționează în creier ca un neurotransmițător inhibitor. Acest lucru înseamnă că adenozina poate acționa ca un depresor al sistemului nervos central. În condiții normale, adenozina provoacă somnul și suprimă emoțiile prin încetinirea activității nervoase.

Pentru o celulă nervoasă, cofeina arată exact ca și adenozina, însă provoacă efectul invers al acesteia, astfel că organismul va înceta să funcționeze corect și, în loc să intre în repaus, celulele se vor „reactiva”, lucru care poate să ducă la epuizare și, în timp, la probleme grave de sănătate, avertizează specialiștii, care recomandă să nu facem abuz de cafea.

Potrivit site-ului MentalFloss.com, pentru a preveni apariția efectelor nagative este indicat să nu bem mai mult de patru cești de cafea pe zi. Consumul de cofeină în exces poate să cauzeze numeroase efecte adverse, printre care se numără insomnia, nervozitate, agitație, irascibilitate, dureri stomacale, diaree, stări de amețeală, greață, ritm cardiac neregulat și fibrilații musculare.

Majoritatea adulților au nevoie de 7-8 ore de somn pe noapte. Cofeina poate să interfereze cu ciclul somnului, diminuând numărul de ore de somn, iar lipsa odihnei duce la epuizare și grave tulburări de sănătate.

Inchide