Prima reacție a lui Ludovic Orban după ce la DSP nu a răspuns nimeni la telefon timp de jumătate de oră. Ce măsuri anunță premierul

Redactor:
Daniel Matei
Prima reacție a lui Ludovic Orban după ce la DSP nu a răspuns nimeni la telefon timp de jumătate de oră. Ce măsuri anunță premierul

Premierul Ludovic Orban a reacționat sâmbătă în legătură cu experimentul Digi24 care a arătat că persoanele care vor să sune la DSP pentru a anunța că sunt diagnosticate cu COVID-19 sau că au simptome caracteristice acestei boli riscă să aștepte zeci de minute pentru a primi un răspuns de la reprezentanții instituției.

Orban a declarat că Guvernul a asigurat cadrul legal pentru a detașa angajați la direcțiile de sănătate publică din țară, tocmai pentru a putea răspunde apelurilor cetățenilor, motiv pentru care această situație nu ar mai trebui să se repete, potrivit Digi24.

„Până acum, mai aveau scuza că nu există resursa umană, a fost o creștere a cazurilor care a suprasolicitat resursa umană din DSP-uri. Începând de astăzi, există resursa umană la DSP-uri, ea trebuie folosită în mod inteligent. Dacă e necesar, se poate schimba și tehnic, deja am vorbit pentru a face îmbunătățiri tehnice în privința telefoanelor la care sună cetățenii, astfel încât să fie preluate apelurile, să crească numărul de persoane care răspund la telefoane”, a declarat Ludovic Orban.

Premierul a mai spus că a ridicat această problemă și în cadrul unei videoconferințe cu șefii direcțiilor de sănătate publică din teritoriu. Totodată, acesta i-a sfătuit pe cetățeni să apeleze la DSP doar pentru a solicita informații sau să ceară recoltarea de probe, dar, în cazul în care starea lor de sănătate se agravează, să apeleze direct la numărul unic de urgență 112.

„Dacă sunt simptome destul de accentuate, e bine sune la 112, pentru că există (posibilitatea de – n. red.) transport cu ambulanța și tratament în spital. Dacă sunt simptome mai ușoare se poate suna la DSP-uri, DSP urmând să trimită echipe care să recolteze probele pentru analize”, a adăugat premierul.

Orban: Niciun manager de spital nu va mai putea invoca lipsa de personal

Premierul Orban a mai spus că niciun manager de spital nu va mai putea să invoce lipsa personalului din spitale, după ce au intrat în vigoare zeci de detașări în sistemul medical pentru a suplini lipsa de personal din DSP-uri, spitale, secții de terapie intensivă și servicii de ambulanță, potrivit Antena3.

„Am avut o perioadă în care nu am putut apela la detașări. Foarte multe DSP-uri, spitale și secții de ATI, servicii de ambulanță au avut grave probleme de personal. Odată cu restabilirea dreptului legal de a apela la sistemul de detașări, deja sunt emise ordine începând cu 1 august. Sunt zeci de detașări dispuse prin ordinul comandantului, efectivele DSP, serviciile de ambulanță, spitalele vor avea personal”, a spus Orban.

El a spus că această măsură va permite ca anchetele epidemiologice să fie făcute la timp. Totodată, Orban a avertizat că managerii de spitale care nu își fac treaba în mod corespunzător vor suporta consecințele.

„Am găsit DSP-urile deprofesionalizate, reduse numeric, fără experiența bătăliei contra epidemiei. A trebuit să refacem efectivele, să construim procedurile, să aducem resurse umane suplimentare. Nu vom ezita să luăm măsuri drastice acolo unde managerii nu își fac treaba”, a adăugat premierul.

Experimentul Digi24 arată cât de greu poate un cetățean să contacteze DSP

Vineri seara, jurnaliștii de la Digi24 au realizat un experiment, în direct, în prezența secretarului de stat în Ministerul de Interne, Raed Arafat.

Astfel, jurnaliștii au apelat Direcția de Sănătate Publică București pentru a vedea cât de repede sunt preluate apelurile bucureștenilor. Un angajat al DSP a răspuns la telefon după aproape 30 de minute.

„În mod normal, trebuie să răspundă. Și dacă nu răspund, trebuie să explice de ce nu răspund”, a declarat secretarul de stat Arafat înainte de începerea experimentului.

Experimentul a fost realizat în contextul numeroaselor mesaje pe care postul de știri le-a primit din partea telespectatorilor, în care aceștia s-au plâns că nu pot lua legătura cu cei de la DSP, așa cum prevede procedura.

Inchide