Prima pagină » Știri » Scandalul Bâstroe ia amploare! Ucraina vrea să dragheze și o porțiune importantă a CANALULUI CHILIA. Kievul consideră că este o „cale navigabilă interioară”

Scandalul Bâstroe ia amploare! Ucraina vrea să dragheze și o porțiune importantă a CANALULUI CHILIA. Kievul consideră că este o „cale navigabilă interioară”

Scandalul Bâstroe ia amploare! Ucraina vrea să dragheze și o porțiune importantă a CANALULUI CHILIA. Kievul consideră că este o „cale navigabilă interioară”
Canalul Bîstroe / Foto caracter ilustrativ. Sursa: Profimedia

Ucraina intenționează să dragheze nu doar canalul Bâstroe, ci și o porțiune importantă a canalului Chilia, arată un studiu realizat de o companie din țara vecină care dorește să construiască un nou terminal pentru transportul cerealelor în apropierea portului Ismail, situat pe brațul Dunării care separă România de Ucraina.

Studiul, citat de Digi24, arată că Ucraina intenționează să dubleze adâncimea brațului, la peste 8 metri. Kievul consideră brațul Chilia ca fiind o „cale navigabilă interioară a Ucrainei”, printr-o decizie a guvernului ucrainean luată în urmă cu un an.

Nibulon, una dintre cele mai mari companii agricole din Ucraina, dorește să construiască un terminal pentru transportul de cereale pe Dunăre, în apropierea portului Ismail, situat pe brațul Chilia.

Compania a pregătit un studiu de peste 500 de pagini privind impactul de mediu al investiției, care a fost finalizat anul trecut.

Lucrările pe care Nibulon intenționează să le facă includ construirea de silozuri, stabilirea unei flote, precum și „lucrări de dragare și construirea de structuri hidraulice”, potrivit studiului publicat, care poate fi consultat AICI.

Pentru a realiza investiția, compania solicită concesionarea a aproape 20 de hectare de teren în apropierea portului ucrainean Ismail, argumentând că transportul cerealelor va fi mai rapid și mai eficient, reducând costurile.

Planul companiei ucrainene include lucrări de dragare pe Dunăre pentru construcția terminalului, pe o suprafață de 10,4 hectare, care se află de-a lungul canalului de navigație „Vâlcov – Ismail Ceatal”, în zona portului Ismail. Canalul de navigație „Vâlcov – Ismail Ceatal” care apare în studiul companiei Nibulon este, de fapt, brațul Chilia al Dunării, care constituie granița dintre România și Ucraina.

Spre deosebire de „Vâlcov – Ismail Ceatal”, canalul Băstroe se află în întregime pe teritoriul Ucrainei, pornind de la brațul Chilia și terminând, după 12 kilometri, în Marea Neagră.

Cu toate acestea, partea ucraineană consideră acest sector al Dunării, Vâlcov – Ismail Ceatal, cu o lungime de peste 90 de kilometri, ca fiind o „cale navigabilă interioară a Ucrainei”, printr-o decizie a guvernului de la Kiev, luată anul trecut, cu puțin timp înainte de invazia rusă.

„Canalul de navigație Vâlcov – Ismail Ceatal, în conformitate cu Rezoluția Cabinetului de Miniștri al Ucrainei nr. 136, din 9 februarie 2022, este o cale navigabilă interioară a Ucrainei, având următoarele dimensiuni aprobate: lungime 95,445 km; lățime 120 m; adâncime 8,23 m (de la nivelul mării); în legătură cu adâncimea proiectată de 8,23 m, se specifică „adâncimea nerealizată din cauza nefinalizării lucrărilor”, potrivit studiului Nibulon.

Lucrările de dragare în zona portului Ismail, pentru construcția noului terminal, se vor face în etape, până la atingerea adâncimii de 8,23 m, conform proiectului. În document se precizează că ultima etapă va fi realizată dacă „statul ucrainean va începe lucrările de dragare a canalului de navigație Vâlcov – Ismail Ceatal și a secțiunilor din aval”.

Adâncimea medie a brațului Chilia este de aproximativ 4 metri în prezent. Adâncirea brațului ar crește și mai mult volumul de apă transportat de acest braț al Dunării, care oricum are aproximativ 60% din debitul Dunării, ceea ce ar duce la o scădere a nivelului apei în celelalte zone ale Deltei Dunării, cu consecințe majore pentru biodiversitate, avertizează experții de mediu.

România nu este de acord cu introducerea brațului Chilia în rețeaua TEN-T

Ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, anunțase, miercuri, că există semnale că Ucraina face lucrări de dragare a canalului Bâstroe, lucru care ar putea avea impact asupra mediului şi Deltei Dunării, iar Ministerul Afacerilor Externe şi Ministerul Mediului trebuie să vină cu o poziţie şi să informeze.

Ministerul Afacerilor Externe a precizat, joi, că nu a primit nicio informare de la autorităţile române privind execuţia unor lucrări de adâncire a canalului Bâstroe şi a reiterat poziţia României, care nu este de acord cu propunerea de includere a braţelor Chilia şi Bâstroe în reţeaua europeană de transport TEN-T.

De asemenea, Ministerul Mediului a anunţat că nici legislaţia naţională a României şi nici cea ucraineană nu permit desfăşurarea unor lucrări în acea zonă, care să pună în pericol biodiversitatea.

Ministrul adjunct al infrastructurii din Ucraina, Iuri Vaskov, a anunţat vineri că negocierile privind prelungirea coridorului pentru cereale prin Marea Neagră vor începe într-o săptămână.

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Cu cât s-au scumpit sărbătorile românilor? Fiscaliști: Masa tradițională de Crăciun, bradul și cadourile „modeste” costă 500 de euro în 2025
Digi24
Ordin de arestare pentru Gari Kasparov. Fostul campion de șah este un critic al lui Vladimir Putin
Cancan.ro
Vila Rodicăi Stănoiu ar fi fost jefuită! Ce obiecte lipsesc din averea fostei ministre a Justiției, după ce a fost amplu percheziționată
Prosport.ro
FOTO. Mădălina Ghenea le-a tăiat răsuflarea tuturor când a apărut așa la filmări
Adevarul
Dorinel Umbrărescu anunță public câți kilometri din Autostrada Moldovei vor fi gata în 2026
Mediafax
Nicușor Dan a gustat colăcei în timp ce colindătorii cântau la Cotroceni. Mirabela Grădinaru nu a cedat poftelor
Click
Cum se coace corect cozonacul. Temperatura potrivită pentru cuptorul electric și pe gaz
Digi24
VIDEO. Accident pe noul tronson al Autostrăzii Moldovei, în prima oră de la deschiderea circulației
Cancan.ro
Cum încearcă Vlad Pascu să scape de pedeapsa de 10 ani cu executare! S-a dus direct la CEDO și dă vina pe…
Ce se întâmplă doctore
Cum se menține în formă Ricky Martin, la 53 de ani! Zeul latino care sfidează timpul
Ciao.ro
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan Fodor sau Andra Măruţă şi foştii parteneri
Promotor.ro
Cele mai periculoase modificări de soft și simptomele grave pe care le provoacă motorului
Descopera.ro
Structuri misterioase detectate în Cosmos!
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. – Soțul tău are o amantă tânără! Îmi pare rău!
Descopera.ro
Cum să mâncăm tot ce vrem de sărbători fără să ne fie rău?