Profesorul Mircea Miclea, fost ministru al Educației, a taxat dur măsurile fiscale, anunțate de Guvernul Bolojan, în ceea ce privește educația din România. Creșterea normei didactice și a numărului de elevi în clasă sau reducerea burselor pentru elevi și studenți – anunțate de Guvernul Bolojan în contextul reducerii deficitului bugetar – sunt măsuri „total greșite”, cu impact „extrem de negativ” asupra sistemului de educație și „împotriva oricăror date științifice”, consideră profesorul Mircea Miclea.
Mircea Miclea a spus, într-un interviu pentru Edupedu.ro, că, „în loc să fie o politică făcută pe bază de dovezi, este exact invers: s-a făcut o politică și apoi s-au decupat niște dovezi care să susțină o politică greșită.”
„Cred că măsurile pe care guvernul Bolojan le-a luat în ce privește educația sunt greșite. Faptul că a crescut norma didactică va face profesia de profesor și mai puțin atractivă decât este ea în momentul de față. Avem doar mai puțin de 10% dintre profesori cu vârsta sub 30 de ani în învățământ. O să fie și mai puțini și în curând nu vom mai avea profesori.
Și acest lucru în primul rând pentru că profesia va fi tot mai puțin atractivă, mai ales în zonele din care vine analfabetismul funcțional, în primul rând din zonele rurale. Cât de atractivă poate să fie profesia de profesor pentru cineva care trebuie să meargă la două sau trei școli acum, ca să aibă o normă întreagă? Va fi complet neatractivă și asta va avea ca impact o reducere a calității actului de predare”, a declarat Miclea.
Mircea Miclea consideră că „împotriva oricăror date științifice” a fost luată și decizia de a crește numărul de elevi în clasă. În opinia profesorului universitar, „o mare greșeală” este și reducerea burselor pentru elevi și studenți, care puteau fi convertite în vouchere pentru cărți și rechizite școlare.
„Cred că măsurile pe care guvernul Bolojan le-a luat în ce privește educația sunt greșite. Faptul că a crescut norma didactică va face profesia de profesor și mai puțin atractivă decât este ea în momentul de față. Avem doar mai puțin de 10% dintre profesori cu vârsta sub 30 de ani în învățământ. O să fie și mai puțini și în curând nu vom mai avea profesori.
Și acest lucru în primul rând pentru că profesia va fi tot mai puțin atractivă, mai ales în zonele din care vine analfabetismul funcțional, în primul rând din zonele rurale. Cât de atractivă poate să fie profesia de profesor pentru cineva care trebuie să meargă la 2 sau 3 școli acum, ca să aibă o normă întreagă? Va fi complet neatractivă și asta va avea ca impact o reducere a calității actului de predare”, a declarat Miclea.
La rândul său, profesorul, psihologul și ministrul Daniel David a precizat și faptul că avem un număr prea mare de absolvenţi care se află într-o zonă de analfabetism funcţional, iar lucrurile în zona de educației trebuie să se schimbe în bine.
Reamintim că ministrul Educației, Daniel David, a semnat ordinulul privind înfiinţarea Programului Naţional pentru pilotarea sistemică a planurilor-cadru în învăţământul liceal de stat, particular şi confesional.
Ministrul Educației consideră că unele mecanisme pe care România le are sau le-a avut în sistemul educaţional nu sunt sănătoase. Daniel David consideră că prin măsurile care se vor lua nu se distruge educaţia din România, ci „se distrug mecanismele proaste.”
„Chiar dacă nu era această situaţie de criză, unele mecanisme pe care le avem sau pe care le-am avut nu sunt mecanisme sănătoase. Şi cu ocazia asta putem să şi însănătoşim sistemul. Am văzut că unii colegi vorbeau despre faptul că se distruge educaţia – nu se distruge educaţia, se distrug mecanismele proaste din educaţie, se distruge ideea de bursiadă, se flexibilizează ideea că norma este un scop. Norma nu este un scop, este un mijloc, scopul este o bună educaţie pentru copii. Sigur că trebuie protejată în acest proces, dar când normele devin blocaje pentru bună educaţie, acest lucru nu este normal şi sănătos”, a mai explicat ministrul Daniel David.
Sursă foto: Gândul
RECOMANDAREA AUTORULUI: