Prima pagină » Actualitate » Romaero este obligată de instanță să îi plătească aproape 17 milioane de dolari unui om de afaceri pentru un contract de acum aproape 17 ani

Romaero este obligată de instanță să îi plătească aproape 17 milioane de dolari unui om de afaceri pentru un contract de acum aproape 17 ani

Romaero este obligată de instanță să îi plătească aproape 17 milioane de dolari unui om de afaceri pentru un contract de acum aproape 17 ani

Un complet al Curții de Apel București obligă Romero să îi plătească omului de afaceri Cristian Sindie aproape despăgubiri enorme pentru perioada în care acesta nu a putut beneficia de avionul care ajunsese în hangarul acesteia pentru a fi renovat, în urmă cu 17 ani. Cam tot atât este și valoarea pe care ar trebuie să o achite compania aerospațială, care a încheiat anul trecut cu pierderi de trei ori mai mari.

Curtea de Apel a admis cererea omului de afaceri Cristian Sindie, care a cerut companiei de stat Romaero aproape 17 milioane de dolari după ce contractul semnat la începutul anului 2007 nu s-a concretizat. Decizia judecătorilor schimbă soluția dată, în primă instanță, de Tribunalul București, unde dosarul a fost înregistrat la jumătatea anului 2018.

Cât are de plătit Romaero

„Respinge ca nefondată cererea de apel formulată de apelanta reclamant pârâtă Romaero S.A. Admite cererea de apel formulată de apelantul pârât- reclamant Sindie Cristian. Schimbă în parte soluţia primei instanţe în sensul în care: admite cererea reconvenţională astfel cum a fost precizată. Obligă reclamanta pârâtă la plata sumei de 8.413.860 USD (achitată la curs BNR din ziua plăţii) contravaloare lipsă de folosință și 8.413.860 USD (achitată la curs BNR din ziua plăţii) cu titlul de contravaloare pierdere venit. Obligă reclamanta pârâtă la plata cheltuielilor ocazionate de judecata în primă instanţă, respectiv 73.960 lei taxă de timbru și 12.050 lei onorariu expert. Obligă intimata Romaero S.A la suportarea cheltuielilor de judecată ocazionate de cererea de apel în favoarea apelantului Sindie Cristian, în valoare de 20.000 lei taxă de timbru”, se arată în hotărârea Curții de Apel București, de luni, publicată pe portalul instanțelor.

Decizia nu este definitivă, putând fi atacată cu recurs în termen de 30 de zile de la momentul comunicării.

Reporterul Gândul a încercat să obțină un punct de vedere al omului de afaceri privind această decizie, dar nu a putut fi contactat telefonic.

Compania detaliase întreaga cronologie a speței – care a debutat prin contractul semnat în 24 ianuarie 2007 pentru „executare de lucrări/controale/servicii la aeronava B737-201, MSN 22384, înmatriculată N623AV” – în Referatatul de fundamentare privind achiziția de servicii juridice de reprezentare în dosarul nr. 20067/3/2018.

Conform acestui document, omul de afaceri a comandat și plătit o expertiză de specialitate independentă în cauză care a rezultat într-un raport de 2.700 de pagini.

Pe scurt, Romaero a făcut unele amenajări interioare, dar aeronava nu a fost niciodată ridicată de la sol de atunci. Conform informării cuprinse în raportul anual al companiei pe anul 2022 privind cele mai recente evoluții în instanță în dosarul nr.20067/3/2018, Cristian Sindie solicitase.

  • Obligarea ROMAERO la plata sumei de 8.413.860 USD reprezentând contravaloarea lipsei de folosință a aeronavei, calculată de la data la care lucrările trebuiau finalizate;
  • Obligarea ROMAERO la plata sumei de 8.413.860 USD reprezentând pierderea de venit suferită ca urmare a devalorizării aeronavei, calculată în raport de data la care lucrările la aeronavă trebuiau finalizate și data efectuării expertizei tehnice de către evaluatori.

Instanța Tribunalului București se pronunțase favorabil, pe fond, la termenul din 30 iunie 2022.

Cât de performantă e Romaero

Romaero, cea mai mare companie de stat din industria aerospațială și de apărare românească, activează în două domenii economice: servicii de întreținere și reparații pentru aeronave de transport civile și militare și respectiv producție industrială de aerostructuri și componente ale acestora.

Compania, la care statul, prin Ministerul Economiei, deține 56,7% din acțiuni, are o situație financiară dificilă. Anul trecut, a avut o pierdere netă de 53,8 milioane de lei, după ce în anul precedent, avusese un rezultat negativ de aproape 63 de milioane, conform raportului anual pe 2022, publicat în luna aprilie pe site-ul Bursei de Valori București.

Conform documentului citat, compania avea datoriile pe termen lung de ordinul sutelor de milioane de lei, pentru care a fost gândit un plan restructurare.

Urmare aprobării de către ANAF a planului de restructurare a obligațiilor bugetare conform OG 6/2019, produsele bancare contractate la BCR și BT au fost restructurate până la 31.12.2023. De asemenea, prin ajustarea în luna octombrie 2022 a planului de restructurare a obligațiilor bugetare conform OG 6/2019 ROMAERO a obținut următoarele facilități:

  • eșalonarea la plată a sumei de 118.942.673 lei pe o perioadă de 5 ani;
  • amânarea la plată în vederea anulării a sumei totale de 291.840.904 lei constând în 110.634.451 lei obligații principale și 181.206.453 lei obligații accesorii.

Raportul precizează că majorarea în anul 2022 a datoriilor pe termen lung cu 4,45% față de nivelul înregistrat la 31 decembrie 2021 este consecința faptului că ROMAERO S.A. a fost afectată major atât de măsurile aplicate la nivel mondial pentru combaterea și prevenirea efectelor crizei generată de pandemia cu COVID – 19 cât și de lipsa fondurilor necesare pentru finanțarea capitalului de lucru.

Sursa foto: Facebook – caracter ilustrativ

Citiți și:

Romaero a reprimit dreptul să repare avioane civile, suspendat de Autoritatea Aeronautică Civilă Română la jumătatea lunii octombrie. Ministrul Economiei, Florin Spătaru, a vizitat compania: „Voi supraveghea personal calendarul de îndeplinire a Planului de Reorganizare”

Memorandumul ROMAERO – Sikorsky, o afacere de milioane sau campanie electorală? Guvernul Orban vrea „sub umbrela Lockheed Martin”

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Calculator Impozit Auto 2026. RAR explică unde este trecută norma EURO, în funcție de CIV
Digi24
VIDEO De ce s-au bătut două femei la Timișoara: un influencer din campania lui Călin Georgescu, în mijlocul scandalului
Cancan.ro
EXCLUSIV | Imagini SFÂȘIETOARE la mormântul Ștefaniei Szabo, în prag de Crăciun. Omagiul care îți rupe sufletul
Prosport.ro
Loredana nu-și mai lasă soțul să muncească în Germania, deși e milionar, pentru că s-a plictisit de stilul de viață de acolo
Adevarul
Fără punte: premierul Bolojan elimină o zi liberă
Mediafax
Programul marilor lanțuri de magazine de Crăciun 2025. Care sunt zilele în care vor fi închise și când vor avea programul redus
Click
Ce spun psihologii despre oamenii care păstrează pungile, borcanele goale, hârtia de ambalaj „pentru orice eventualitate”
Digi24
Consilierul de la Kremlin care a refuzat ordinul lui Putin și a încercat să oprească războiul din Ucraina. Era pregătit să fie împușcat
Cancan.ro
De ce ar fi murit mama Mihaelei Rădulescu, de fapt. Văduva lui Felix Baumgartner, primul mesaj oficial: 'Nu a fost bolnavă'
Ce se întâmplă doctore
Cum arată Narcisa Suciu la mai bine de 15 ani de când a plecat în Finlanda. De ce s-a reîntors în țară? E de nerecunoscut
Ciao.ro
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan Fodor sau Andra Măruţă şi foştii parteneri
Promotor.ro
Mașini premium SH cu probleme. Expert: „Check engine aprins, beculețe care clipocesc...”
Descopera.ro
Cele mai consumate băuturi din lume au un efect crucial pentru sănătatea oaselor
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. – Ce te doare, Bulă? – Mă doare buzunarul, dom doctor …
Descopera.ro
Cine a fost Cleopatra dincolo de mitul seducției? O regină cultivată, o jucătoare politică redutabilă și o figură istorică mult mai complexă decât legenda