EXCLUSIV | Suspiciuni de licitație ”simulată” la Romtehnica. Pentru cine trag obuzierele autopropulsate de 155 mm?

EXCLUSIV | Suspiciuni de licitație ”simulată” la Romtehnica. Pentru cine trag obuzierele autopropulsate de 155 mm?

Licitația restrânsă organizată de Romtehnica SA pentru achiziționarea de obuziere autopropulsate calibru 155 mm, pe șenile, suscită un interes uriaș în contextul în care România nu are în dotarea forțelor armate, la acest moment, astfel de sisteme de artilerie aflate în serviciul altor țări NATO.

După ce anunțul referitor la această licitație a fost publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), în data de 30 iulie, au apărut și primele întrebări incomode, MApN – prin Direcția Generală pentru Armamente (DPA – solicitând obuziere autopropulsate pe șenile, nu pe roți, iar întregul scenariu pare a fi ”creionat” pentru ca gigantul sud-coreean Hanwha Aerospace CO Ltd să aibă câștig de cauză.

  • Contractul pentru ”Sistem obuzier cal. 155 mm de nivel Batalion, Lovitură 155 mm cu proiectil exploziv, Lovitură 155 mm cu proiectil fumigen, Lovitură 155 mm cu proiectil de iluminare, Lovitură 155 mm cu proiectil inert (pentru instruire)”, este estimat la o valoare de 4.184.614.517 de lei, respectiv aproape 1 miliard de dolari.
  • Durata contractului este de 60 de luni. (mai multe detalii AICI).

Hanwha Aerospace, Krauss Maffei Wegmann și Sanayi ve Ticaret ”vânează” contractul de aproape 1 miliard de dolari

În data de 11 septembrie 2023 a avut loc Etapa I a acestei licitații restrânse. Au fost deschise plicurile cu candidaturi, la sediul Romtehnica SA, și trei companii au depus documentele solicitate, iar Gândul a prezentat, în exclusivitate, numele acestora. (alte informații punctuale AICI)

  • Hanwha Aerospace CO Ltd, companie înființată în anul 1977, lider în industria aerospațială din Coreeea de Sud.
  • Krauss Maffei Wegmann GmbH & CO KG, companie înființată în anul 1999, lider de piață pentru vehicule puternic blindate cu roți și șenile din Europa.
  • BMC Savunma Sanayi ve Ticaret A.Ș., unul dintre cei mai mari producători de vehicule comerciale și militare, înființat în anul 1964 în Turcia.

Potrivit art. 78 din Legea 98/2016, procedura de licitaţie restrânsă se desfăşoară în două etape obligatorii:

  • a) Etapa Ietapa depunerii solicitărilor de participare şi a selectării candidaţilor, prin aplicarea criteriilor de calificare şi selecţie;
  • b) Etapa IIetapa depunerii ofertelor de către candidaţii selectaţi în cadrul primei etape şi a evaluării acestora, prin aplicarea criteriului de atribuire şi a factorilor de evaluare.

Gândul a adresat câteva întrebări punctuale reprezentanților companiei sud-coreene Hanwha Aerospace CO Ltd, în contextul în care au apărut unele semne de întrebare referitoare la această licitație.

  • Obuzierul autopropulsat K9 Thunder (sau o variantă îmbunătățită) este propunerea Hanwha Aerospace CO Ltd?
  • Mai produce Hanwha Aerospace CO Ltd și alte obuziere autopropulsate?
  • Există și o variantă K9 Thunder pe roți, nu pe șenile?
  • Care sunt țările unde Hanwha Aerospace CO Ltd exportă obuzierele autopropulsate calibru 155 mm?
  • Câte astfel de vehicule de luptă au fost livrate până acum?
  • Hanwha Aerospace CO Ltd intenționează să deschidă o reprezentanță în România?

Până la ora publicării acestui articol, reprezentanții  Hanwha Aerospace CO nu au transmis niciun răspuns.

Toate drumurile duc către Hanwha Aerospace CO Ltd: ”Există suspiciuni…”

În contextul în care Romarm SA – companie producătoare de armament deținută de statul român, principalul furnizor românesc de tehnică de apărare – a semnat, în luna februarie 2023, un ”Memorandum de înțelegere” pentru cooperare industrială cu gigantul sud-coreean Hanwha Aerospace CO Ltd, licitația restrânsă organizată de Romtehnica SA pentru achiziționarea de obuziere autopropulsate cal. 155 mm, pe șenile – contract în valoare de aproape 1 miliard de dolari – ar putea fi ”citită” și într-o altă ”cheie”, transmit sursele Gândul, în exclusivitate.

”Semnele de întrebare nu pot fi eliminate, cu atât mai mult cât Florin Spătaru, ministrul Economiei la momentul respectiv, s-a antepronunțat, pratic, în luna februarie, după ce a fost semnat memorandumul de înțelegere între Romarm SA și Hanwha Aerospace. Acesta a vorbit de cooperarea pe termen lung cu Hanwha Aerospace, de planuri investiționale, transfer de tehnologie.

Licitația Romtehnica întregește acest tablou. Întrebarea care se pune este dacă această licitație are deja un câștigător, restul fiind… simulare.

Suspiciunile există și sunt firești, firma sud-coreeană este plasată pe un culoar favorabil la această licitație, cu atât mai mult cu cât are avantajul că a semnat deja un memorandum cu statul român. Ce-ar fi ca sud-coreenii să câștige și licitația Romtehnica?”, au declarat surse din domeniul militar pentru Gândul, în exclusivitate.

”În discuţia pe care am avut-o înainte de semnarea acestui memorandum, am evidenţiat faptul că ne dorim ca această colaborare să înceapă din primul moment. Cooperarea industrială dintre cele două companii, dintre Romarm sau subsidiarele Romarm şi firma Hanwha să se realizeze pentru crearea acestor capabilităţi în România pentru Ministerul Apărării Naţionale. Să sperăm că în cursul acestui an, aceasta este provocarea pe care o adresez atât celor de la Romarm, cât şi celor de la Hanwha, vom putea veni cu un plan concret investiţional, transfer de tehnologie şi ne vom putea întâlni pentru a adresa proiectul concret care urmează să fie realizat în România”,

Ministrul Florin Spătaru – februarie 2023

Hanwha Aerospace și-a anunțat, încă din februarie, intenția de a exporta K9 în România

În luna februarie, pe site-ul Hanwha Aerospace s-a confirmat intenția companiei sud-coreene de a livra către România obuzierul autopropulsat K9 Thunder, dar și vehiculul de luptă pentru infanterie Redback.

Sud-coreenii par aproape siguri că obuzierul autopropulsat K9 Thunder va ajunge în România, cu atîta mai mult cu cât K9 a fost exportat și în Polonia.

Prin acest acord (n.red. – Memorandumul de înțelegere), cele două companii (n.red. – Romarm SA și Hanwha Aerospace) plănuiesc să discute despre domeniile în care pot coopera în legătură cu furnizarea, utilizarea și întreținerea sistemelor de arme reprezentative ale Hanwha Aerospace, cum ar fi obuzierul autopropulsat K9 și vehiculul de luptă pentru infanterie Redback (IFV)”, s-a precizat pe site-ul companiei sud-coreene.

România, membră NATO și învecinată cu Ucraina, și-a mărit recent bugetul de apărare și urmează un proiect de modernizare militară. În special, există un mare interes pentru introducerea unor sisteme de arme coreene care să înlocuiască sistemele de arme învechite, centrate pe vehicule blindate vechi și pe arme remorcate.

Oficiali de rang înalt din cadrul Ministerului Apărării Naționale din România au vizitat deja de trei ori Coreea, în septembrie și decembrie anul trecut și ianuarie anul curent, pentru a confirma posibilitatea unei cooperări interguvernamentale în industria de apărare și au vizitat uzina Changwon a Hanwha Aerospace”, au mai trasmis reprezentanții Hanwha Aerospace în același comunicat.

”Hanwha Aerospace participă la proiectul de modernizare a apărării României. Planul este de a extinde afacerile în Europa pe baza încrederii construite prin exportul de obuziere autopropulsate K9 în Polonia, o țară vecină, și tehnologie de apărare de clasă mondială”

Hanwha Aerospace

Sud-coreenii joacă ”tare”

Sud-coreenii joacă tare pe piața mondială, având reprezentanțe pe aproape pe toate continentele, și exportă obuzierul autopropulsat K9 Thunder – cu variantele îmbunătățite K9A1,K9A2,K9A3 și K10 ARV, vehicul de aprovizionare cu muniție – în 8 țări.

Reprezentanțe Hanwha Aerospace CO Ltd:

  • Asia/Pacific – 100
  • Europa – 20
  • America Latină – 6
  • Orientul Mijlociu – 10
  • America de Nord – 25
Sursa – Hanwha Aerospace CO Ltd

Gândul prezintă și caracteristicile tehnice ale obuzierelor autopropulsate, pe șenile, cal. 155 mm, produse de Hanwha Aerospace CO Ltd, Krauss Maffei Wegmann GmbH & CO KG și BMC, unul dintre aceste tipuri (sau o variantă îmbunătățită a sa) urmând a intra în dotarea Armatei Române în urma licitației restrânse organizate de Romtehnica SA.

Potrivit surselor Gândul, obuzierul autopropulsat cal. 155 mm, pe șenile, produs de Hanwha Aerospace CO Ltd, ”pare deja câștigătorul dinainte cunoscut” al licitației restrânse organizate de Romtehnica SA.

Obuzierul autopropulsat cal. 155 mm K9 ThunderHanwha Aerospace CO Ltd 

Obuzierul autopropulsat cal. 155 mm K9 Thunder, produs de compania sud-coreeană Hanwha Aerospace CO Ltd, este estimat la aproximativ 11,32 milioane dolari/bucată și a intrat în serviciul de luptă în anul 1999. La ”mâna a doua”, un astfel de obuzier autopropulsat ar costa aproximativ 3,8 milioane dolari.

Este utilizat de armatele Coreei de Sud, Norvegiei, Estoniei, Finlandei, Poloniei, Indiei, Egiptului, Australiei și Turciei.

  • K9 Thunder are o greutate de 47 tone.
  • Obuzierul autopropulsat are 12 m lungime, 3,4 m lățime și 2,73 m.
  • Este echipat cu un tun cal. 155 mm,  compatibil cu muniția standard NATO de 155 mm
  • Ca armă secundară, K9 Thunder este echipat cu o mitralieră cal. 7.62 mm
  • Raza maximă de tragere – 40 km
  • Echipaj compus din 5 oameni
  • Raza de acțiune 480 de kilometri
  • Viteză maximă (pe drum) – 66 km/h
  • Vehiculul este propulsat de un motor diesel german MTU MT 881 Ka500, care dezvoltă 1000 de cai putere (același ca la PzH 2000)
  • K9 are carcasă și turelă din oțel complet sudate cu o grosime maximă de 19 mm. Oferă protecție împotriva armelor mici și a fragmentelor de obuze de artilerie
Vehicul de aprovizionare cu muniție K10 și sistem de artilerie K9 Thunder SPH (Foto – Hanwha)

Obuzierul autopropulsat cal. 155 mm Panzerhaubitze (PzH) 2000Krauss Maffei Wegmann GmbH & CO KG

Estimat la aprozimativ 20 milioane dolari/bucată în anul 2022 și produs încă din 1996, obuzierul autopropulsat cal. 155 mm Panzerhaubitze (PzH) 2000, este considerat o forță pe câmpul de luptă.

Obuzierul autopropulsat PzH 2000 a intrat în dotarea armatei germane în anul 1998, fiind exportat și în Croația, Grecia, Ungaria, Italia, Lituania, Olanda și Qatar.

  • PzH 2000 are 57 tone (greutatea de luptă), 11,7 m lungime, 3,6 m lățime și 3,1 m înălțime, iar echipajul este compus din 5 oameni.
  • Se deplasează cu o viteză maximă de 60 km/h, având o rază de acțiune de 420 de km.
  • PzH 2000 are o rată de foc standard de zece runde pe minut, putând trage trei runde în 9 secunde în modul rafală.
  • Raza de tragere efectivă a PzH 2000 este cuprinsăîntre 30 și 47 km, ajungând la 67 km cu proiectile asistate de rachete (RAP).
  • Obuzierul autopropulsat PzH 2000, cal. 155 mm, dispune de blindaj sudat din oțel care oferă protecție împotriva proiectilelor de 14,5 mm.
  • Este echipat cu un tun de artilerie Rheinmetall de 155 mm.
  • Ca armament secundar, PzH 2000 dispune de o mitralieră Rheinmetall MG3 de 7,62 mm.

”PzH 2000 este un sistem de arme care poate fi desfășurat în întreaga lume, care este utilizat atât în ​​misiuni convenționale, cât și în scenarii de misiuni asimetrice, ca suport indirect de foc”

Krauss Maffei Wegmann GmbH & CO KG

Obuzierul autopropulsat cal. 155 mm PzH 2000 (Foto – Krauss Maffei Wegmann)

Obuzierul autopropulsat cal. 155 mm FirtinaBMC

T-155 Firtina (”Furtuna”) este un obuzier autopropulsat de 155 mm fabricat în Turcia – BMC –, și are la baza proiectul obuzierului sud-coreean K9 Thunder. Este produs din anul 2001 și se află în dotarea armatei Turciei din anul 2004.

  • Tunul Firtina este compatibil cu muniția standard NATO de 155 mm. T-155 Firtina este capabil să tragă cu impact simultan în mai multe runde. Trage 3 obuze în 15 secunde, fiecare pe traiectorii diferite, astfel încât toate obuzele să ajungă la țintă înacelași timp. Această caracteristică poate fi utilizată odată ce ținta este situată la 8-25 km distanță. Rata de foc susținută este de 2 obuze pe minut.
  • Utilizează subsisteme construite pe licență ale lui K9, cum ar fi sistemul de tun și mecanismul de încărcare.
  • Obuzierul – 12 m lungime, 3,4 m lățime și 3,43 m înălțime, puterea motorului 1000 CP – este echipat cu un sistem automat de încărcare a muniției și poate trage trei proiectile în 15 secunde. Noua versiune este echipată cu o stație de arme acționată de la distanță, înarmată cu o mitralieră grea de 12,7 mm.
  • T-155 Firtina are o greutate de 47 de tone.
  • T-155 Firtina este echipat cu un motor MTU 881 Ka-500 răcit cu apă, care dezvoltă 1.000 CP, cuplat la o transmisie Allison X-1100-5 complet automată cu 4 trepte de viteză înainte și 2 trepte de mers înapoi.
  • Firtina poate rula la o viteză maximă maximă de 65 km/h cu o autonomie maximă de croazieră de 360 ​​km.
  • Obuzierul autopropulsat are un echipaj compus din 5 oameni.
Obuzierul autopropulsat cal. 155 mm Firtina (Foto – BMC)

Deși folosește, în esență, sistemele principale ale obuzierului K9 Thunder, produs de sud-coreenii de la Hanwha Aerospace CO Lt , inclusiv sistemul de tun calibrul 155/52 proiectat în Coreea de Sud, părți ale șasiului, mecanismul automat de alimentare cu muniție și motorul diesel MTU-881 KA 500 proiectat în Germania, T-155 Firtina are diferențe considerabile în ceea ce privește designul, anumite părți ale șasiului, sistemul de navigație și sistemele electronice – cum ar fi sistemul de radio și controlul incendiilor -, care au fost dezvoltate în Turcia.

Următoarele sisteme au fost integrate în Obuzierul FIRTINA, care se află în inventarul Comandamentului Forțelor Terestre Turce din 2004: Sistem de control al incendiilor de nouă generație, Sistem automat de încărcare a muniției, Sistem de condiționare a prafului de pușcă, Sistem de aer conditionat, Sistemul de vedere al șoferului, Stație de arme controlată de la distanță”

BMC

Citește și:

EXCLUSIV VIDEO | Generalul Cristian Barbu dezvăluie punctul nevralgic al industriei de înzestrare a Armatei: „Eram nemții Europei de Sud-Est. Acum, suntem descoperiți, am pierdut specialiștii” 

EXCLUSIV VIDEO | Generalul Cristian Barbu: “Trebuie să oprim MiG-21 LanceR de la zbor, sunt avioane complet depășite de resursa lor tehnică. Există un pericol!”

60.000 $ cash, hărți militare și o beție cruntă. Omul dorit de Putin la comanda Wagner a ”cucerit” un spital: ”Nu a putut spune cum îl cheamă!”

EXCLUSIV | Blue Air trece de pe masa DIICOT pe mâna DNA. Trei parchete își pasează, de un an, dosarul companiei care s-a jucat cu banii statului

ANALIZĂ | Politologul Andrei Kolesnikov, despre șeful mercenarilor Wagner: ”Este nevoie doar de un semn al lui Putin pentru ca Prigojin să dispară!”

Cristian Lisandru
S-a născut în București, pe data de 18 iulie 1968, și este absolvent al Facultăţii de Jurnalism, specializarea Comunicare. Activitatea jurnalistică mai mult
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
O femeie și-a reclamat soțul pentru ce a forțat-o să facă în dormitor. Dar un...
Mihai Albu are cancer! Declarații tulburătoare ale creatorului de modă după ce a început lupta...
FOTO. Transformarea incredibilă a lui Valentin Ceaușescu, la 76 de ani! Viața grea de după...
El este fotbalistul român care a murit în accidentul cumplit de la Băița. Denis nu...
Cei trei bărbați care transformă India într-o superputere economică. Țara va devansa Germania și Japonia...
FOTO EXCLUSIV | Decizie de urgență luată de medici. Ce se întâmplă acum cu Florin...
Florin Piersic, în stare GRAVĂ când a ajuns la spital! Declarațiile șocante ale medicilor
Medicii iau în calcul să îi amputeze piciorul lui Florin Piersic, din cauza infecţiei cu...
Florin Piersic, inconștient la Terapie Intensivă! Breaking news
Florin Piersic a fost mutat la Terapie Intensivă, după operație! Ce spun medicii despre starea...
Ce bust, ce posterioare! Divele sunt bine tare din cap până în picioare
Cât costă Dacia Logan în 2024? Mai este o mașină LOW COST?
Medicii de la Spitalul „Foişor” despre starea de sănătate a lui Florin Piersic: Starea generală...
Substanța SALVATOARE din MÂNCARE! Pur și simplu este o MINUNE
Putin a dat ORDIN. Militarii ruşi se RETRAG. Decizia zilei de 9 mai
Update. Florin Piersic a fost operat și se află la terapie intensivă
Andreea Bălan, incident în timpul unui concert. A căzut de pe scenă când cânta și...
Ce au găsit chirurgii în corpul lui Florin Piersic! Medicul care l-a operat a rupt...
Cum a reacționat soția lui Vali Vijelie, după ce a ascultat melodia „Să iubești două...
”Am chemat salvarea. Șocul a fost groaznic” Dinu Maxer a trecut prin momente de panică...
BANCUL ZILEI. Bulă şi Lulă, pe faleză la Constanţa, se uitau în apă unde se...
Când ar putea fi construită prima cale ferată pe Lună?